• friper

Överviktig ryttare ska upp i sadeln igen!

Idag efter jobbet ska jag göra det jag längtat efter i tolv år nu nämligen rida! Red i nästan tio år innan
    jag slutade för att flytta till storstan och sedan få barn och bygga hus. Nu har min tid kommit äntligen.
    Jag är sjukt nervös!!
    Tänkte först skaffa egen häst men tiden och pengarna räckte inte till men att bli medryttare är ju perfekt!
    Idag som sagt ska jag upp och rida ett svenskt halvblod på 160cm som är tänkt att bli medryttare till. 
    Ägaren behöver hjälp precis då det passar mig utan att min familjetid störs så det är perfekt!
    Ägaren vet också om att jag inte ridit på så länge och är helt grön i början.
    Dessutom väger jag drygt 100kg till mina 170cm vilket hon oxå vet om. Hon rådfrågade sin instruktör samt de andra stalltjejerna som tyckte det var helt okej med min vikt på hennes häst. Hon råddes även att longera mig först så jag får koncentrera mig på sitsen vilket faktiskt kan vara bra.

Är jätte nervös inför detta och hoppas allt klaffar. Bara min vikt inte ställer till det eller så. Jag har bra balans
    och bär upp min kropp bra vilket jag hoppas blir till en fördel. Har även tidigare alltid ridit med övervikt fast då kanske 15-20kg mindre men ändå. Aldrig då nekades jag rida nåns häst oavsett ras( såklart inga ponnyer)
    men alla de större raserna.

Nån annan som har lite extra kilon som också rider? Berätta gärna om det i så fall!

• Svar på tråden Överviktig ryttare ska upp i sadeln igen!
  • Momalicious

Jag väger ca 90 kilo och vill också börja rida igen. Red precis som du i tio år innan jag slutade för att skolan krävde så mycket. Men vågar inte ta steget för jag skäms för min vikt och är rädd att bli nekad. Ge ca 20-25 kilo mindre sist jag red. :/ Men vad kul för dig! /)

• friper

Inte ska du känna så! Efter att ha provridit nu och allt kändes bra. Hästen orkade mig utan problem så kan du absolut se över dina möjligheter att börja rida igen!
    Även vi lite större har en chans! Jag har bra hållning och stabilitet i kroppen kände jag så hästen kändes då oxå balanserad!
    Självklart ska du rida!

• Pallas

Vad kul att komma igång igen!

Min tant tar lätt 100 kilo, så på henne behöver man inte vara någon lättviktare.Det som är viktigt för henne är balans och kroppskontroll.

Jag behöver en medryttare, så bor du i Uppsala får du komma och prova momalicious!

• Momalicious

Vad gullig du är pallas! Tyvärr bor jag på västkusten, annars hade jag nappat. :)

• solosss

Vad kul med medryttarhäst! Rider man nån gång i veckan bara och har bra balans och KAN rida så är det ingen fara, då är det värre med normalviktiga som verkligen inte kan rida, som sitter och sågar, har kass balans och sits osv. Hade jag kvar min häst och skulle ha medryttare, och skulle välja mellan en duktig överviktig eller halvbra smalis så är ju valet självklart. Kan man jobba en häst så den använder ryggen rätt så kan den ta ganska mycket. Ett tips bara, hoppa av och led hästen ett par minuter efter ridning så den får chans att stretcha ut sig lite :) 

• odd thingy

Jag tånker bara på hästar förr som hade riddare (säkert runt 85-90kg) med rustning (runt 30kg) + vapen, och eventuellt lite pansar själva...

• odd thingy
    odd thingy skrev 2012-10-28 19:50:32 följande:
    Jag tånker bara på hästar förr som hade riddare (säkert runt 85-90kg) med rustning (runt 30kg) + vapen, och eventuellt lite pansar själva...
    Med det menar jag att hästar orkar nog mer än man tror... och inte bara 55kg tunga tonårstjejer. :p
  • Dr Mupp
    odd thingy skrev 2012-10-28 19:50:32 följande:
    Det var inga lätta halvblodshästar utan tunga starka arbetshästar som bar dessa riddare. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • odd thingy
    Dr Mupp skrev 2012-10-28 20:11:19 följande:
    Det var inga lätta halvblodshästar utan tunga starka arbetshästar som bar dessa riddare. 
    Absolut, men det finns alltså hästtyper så de allra flesta kan rida om de vill.

Var inte menat att spåra ur tråden, utan bara att påpeka att även om man är överviktig så finns nånstans hästar som orkar med en (inom rimlighetens gränser)... kanske inte om man väger som Manuel Uribe när han var som tyngst.
  • friper

Har nu ridit hästen ett par gånger och det känns bra. Det blir ju mest skogsturer med lite trav och galopp. Hon är snäll att rida ut på själv trots att hon testar en hel del.
    Hon har börjat trilskas när man ska sitta upp genom att inte stå still och skrapa i backen. Tror det beror på när man spänner åt sadelgjorden vilket hon hatar! Då kan hon vilja bitas oxå. När man kommer upp går hon iväg så man får verkligen vara bestämd! Men jag tolkar allt ibland viktmässigt som hon gör, men då borde hon väl vilja bli av med mig ordentligt när jag sitter upp om hon känner obehag! Ingen innan i stallet som sett mig rida har nåt negativt att säga. Kanske överreagerar jag?

• Dr Mupp
    friper skrev 2012-10-30 09:04:11 följande:
    Har nu ridit hästen ett par gånger och det känns bra. Det blir ju mest skogsturer med lite trav och galopp. Hon är snäll att rida ut på själv trots att hon testar en hel del.
    Hon har börjat trilskas när man ska sitta upp genom att inte stå still och skrapa i backen. Tror det beror på när man spänner åt sadelgjorden vilket hon hatar! Då kan hon vilja bitas oxå. När man kommer upp går hon iväg så man får verkligen vara bestämd! Men jag tolkar allt ibland viktmässigt som hon gör, men då borde hon väl vilja bli av med mig ordentligt när jag sitter upp om hon känner obehag! Ingen innan i stallet som sett mig rida har nåt negativt att säga. Kanske överreagerar jag?
    Jag tror helt klart hon kan tycka det är obehagligt när det blir såpass tungt i bara en stigbygel. Det är ju en ganska stor skillnad på att jämt fördela vikten och att hiva sig upp i en stigbygel. Jag skulle rekommendera att du använder en pall för att kliva upp.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • friper

Jag använder alltid pall när jag sitter upp just för att underlätta för oss båda. Jag är vig och smidig trots min storlek så jag sitter upp snabbt men inte med en duns i ryggen. Ägaren säger att hon oftast blir sur och grinig när man sadlar henne.

• Pallas

Det kan ju vara sadeln som inte ligger optimalt. Min dam blir jätteöm om sadeln ligger minsta fel eller inte passar perfekt.

• friper

Hon har en akademisk sadel med shabrak och ett fårskinn vojlock. Kanske man lägger det ena för fel så hon känner det. Verkar som om hon inte gillar tränslet heller för den gnuggar hon mot benet och då samtidigt skrapar i marken. Annars är ju hennes beteende typiskt dominanta!

• Pallas

Vet inte hur van du känner dig på hästryggen, men kan du prova rida ett passa barbacka och se om problemen är desamma?

• DeathByPickles
    Pallas skrev 2012-10-31 13:48:19 följande:
    Vet inte hur van du känner dig på hästryggen, men kan du prova rida ett passa barbacka och se om problemen är desamma?

Jag skulle i och för sig absolut inte råda barbackaridning med en såpass tung ryttare (sorry TS, jag är ingen fjäder jag heller )
    Annars är det väl generell utrustnintgskoll som gäller. Klämmer/skaver sadelgjorden någonstans? (eftersom det är då hon reagerar. Kan ni lämna den hyfsat lös, kliva upp med pall och sedan justera från ryggen?) Är sadeln välstoppad? Har hon byggt på sig så att den borde stoppas om?  Etc etc.
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
Svar på tråden Överviktig ryttare ska upp i sadeln igen!