Ska jag betala UF dagis? Har ensam vårdnad!
Sök på delad faktura växelvis boende och lägg till din kommun.
Det verkar vara olika regler från kommun till kommun, vissa (Luleå bland annat) verkar bara möjliggöra delad faktura vid 50/50 boende.. Medans andra verkar dela fakturan efter det behov och boende man har.
Tycker självklart att du inte skall betala för den andra förälderns behov, men är inte säker på vad lagen säger.. Kontakta din kommun och kolla så du har svart på vitt när du pratar med ditt ex.
Angående underhållsbidraget och maxtaxan.. Är inte maxtaxan 700:-/månad (svårt att hitta uppgifter om). Isåfall skall ju underhållsstödet täcka det. Som minst skall han betala iallafall 1273:-/månad. Drar han nu av för extra boende får han ju istället betala själv vad barnet kostar de dagar barnet bor hos honom..
Avdragen är en självklarhet anser jag, men då krävs det såklart att han tar en del av kostnaden istället! Inte att han kan göra avdrag men att du samtidigt fortfarande står för alla barnets fasta kostnader.
Kläder är svårt.. man kan ju inte gärna låta bli att köpa vinterkläder bara för att den ena föräldern inte vill betala.. Har du inte råd så får du köpa billigare märken eller begagnat. Eller köpa det du vill men inte skicka med det till pappan. Men det kan bli så fel..
Men skall ni dela måste pappan få vara med och bestämma maxpris, det funkar inte att du köper det du anser är bra och sedan begär halva kostnaden.
Vi köper både vinterkläder, vanliga kläder, regnkläder mm att ha hemma hos oss, vi har vh. Dett enbart för att om vi köper ngt som tas med hem till mamman så har barnet aldrig med det tillbaka, hon står då utan hos oss. Men min man betalar naturligtvis även underhåll.
Vi gör inte heller avdrag för extra tid barnet bor hos oss, men det beror enbart på att isåfall så hade barnet inte FÅTT bo extra hos oss..