• Brumma

Ska jag betala UF dagis? Har ensam vårdnad!

Sök på delad faktura växelvis boende och lägg till din kommun.
    Det verkar vara olika regler från kommun till kommun, vissa (Luleå bland annat) verkar bara möjliggöra delad faktura vid 50/50 boende.. Medans andra verkar dela fakturan efter det behov och boende man har.
    Tycker självklart att du inte skall betala för den andra förälderns behov, men är inte säker på vad lagen säger.. Kontakta din kommun och kolla så du har svart på vitt när du pratar med ditt ex.
    Angående underhållsbidraget och maxtaxan.. Är inte maxtaxan 700:-/månad (svårt att hitta uppgifter om). Isåfall skall ju underhållsstödet täcka det. Som minst skall han betala iallafall 1273:-/månad. Drar han nu av för extra boende får han ju istället betala själv vad barnet kostar de dagar barnet bor hos honom..
    Avdragen är en självklarhet anser jag, men då krävs det såklart att han tar en del av kostnaden istället! Inte att han kan göra avdrag men att du samtidigt fortfarande står för alla barnets fasta kostnader.

Kläder är svårt.. man kan ju inte gärna låta bli att köpa vinterkläder bara för att den ena föräldern inte vill betala.. Har du inte råd så får du köpa billigare märken eller begagnat. Eller köpa det du vill men inte skicka med det till pappan. Men det kan bli så fel..
    Men skall ni dela måste pappan få vara med och bestämma maxpris, det funkar inte att du köper det du anser är bra och sedan begär halva kostnaden.
    Vi köper både vinterkläder, vanliga kläder, regnkläder mm att ha hemma hos oss, vi har vh. Dett enbart för att om vi köper ngt som tas med hem till mamman så har barnet aldrig med det tillbaka, hon står då utan hos oss. Men min man betalar naturligtvis även underhåll.
    Vi gör inte heller avdrag för extra tid barnet bor hos oss, men det beror enbart på att isåfall så hade barnet inte FÅTT bo extra hos oss..

• Brumma
    h8him skrev 2012-10-09 14:03:10 följande:
    Man har ingen annan ekonomisk försörjningsplikt vid gemensam vårdnad heller. Att man har andra skyldigheter som vårdnadshavare är självklart. Fast det spelar ingen roll i sammanhanget.
    Däremot så gäller andra regler vid växelvis boende Glad
    Som det verkar vara i detta fallet. Men då skall underhållet ses över också såklart..
  • Brumma

Såg nu (läste lite väl snabbt imorse - sorry) att ni har praktiskt taget 50/50 boende. Då borde han väl inte göra avdrag på underhållet? Istället borde väl underhållet dras in? Och så betalar han barnomsorgsavgiften de dagar han har. Vinterkläder och liknande bör isåfall delas på. Ett sätt är ju att du köper det som behövs, drar av barnbidraget och delar på kostnaden som överstiger barnbidraget. De månader som barnbidraget inte går åt till gemensamma kostnader för barnet så kan du ju föra över halva till pappans konto. Eventuellt sätta det på ett "barnkonto" för aktiviteter, kläder mm. Men det krävs såklart att ni är överens om var kostnaderna ligger. Har ni vv boende, du får barnbidraget OCH underhåll så håller jag med pappan, du får stå för barnets fasta kostnader..

• Brumma
    h8him skrev 2012-10-09 14:53:32 följande:
    Det är inget växelvis boende. Pappan har "bara" 1/3 av tiden.

Fast ts har rätt till underhåll för att hon har barnet mer. Däremot får nog ts räkna med att stå för vissa kostnader hon med. Om barnomsorgen är dyr är det givetvis något de ska ta med i beräkningen av barnets försörjning. Att dela barnbidraget är frivilligt och jag får inte uppfattningen att ts tycker att pappan har behov av halva.

Fast bor ett barn fem dagar hos den ena föräldern och sju dagar hos den andra så räknas det som växelvis boende. MEN kan inte hitta texten jag läste om det just nu..
    Jag anser iallafall inte att fullt underhåll bör utgå om man har sitt barn boende hos sig nästan halvtid...
    För femdagar/sju dagar är liite mer än 1/3.. även om det inte är 50/50..

Barnbidraget är frivilligt, men anser TS att pappan skall betala hälften av barnets gemensamma kostnader såsom barnomsorg, ytterkläder mm så borde det väl i rättvisans namn även delas på barnbidraget?
  • Brumma
    h8him skrev 2012-10-09 15:10:10 följande:
    Man måste upp i 13 dagar per månad. Om du kollar denna månad, om pappan hade jämna veckor, så skulle han ha barnet 11 dagar och ts 20. Det är inte lika mycket och nästan halvtid tycker jag. I övrigt tycker jag inte man kan kräva att dela på kostnader man redan fått barnbidrag och underhåll för.

Tack. Jag skyller på att jag har svårt med siffror... :) Nej, det är inte halvtid men så nära att det får mig att fråga varför de lagt bytet på 11 darar istället för 13 - den magiska gränsen.. För att fortsätta få underhåll?
  • Brumma

Ja det är så himla synd att det är så svårt för en del att svälja "stoltheten" och iallafall försöka få till ett bra samarbete. Finns inte viljan iallafall så är det näst intill omöjligt :( Jag hoppas ni når fram till en gemensam punkt på samarbetssamtalet, om inte för er skull så för barnets skull.. Jag önskar er lycka till :)

Svar på tråden Ska jag betala UF dagis? Har ensam vårdnad!