• Anonym (Vad gäller?)

Ska jag betala UF dagis? Har ensam vårdnad!

Vi har just på prov nytt schema för vårt barn som innebär nästan VV on-må.

Nu har den snåla UF kommit på att dels ska han göra avdrag på underhållet - so far so good - men han vill inte att vi delar på vinteroverall, vinterkängor mm. Det ska jag köpa eftersom jag är "ensam vårdnadshavare".

Det underhållsstöd som han betalar täcker inte ens maxtaxan på dagis, och efter avdrag blir det inte mycket kvar.

Han menar att det är mitt ansvar som ensam vårdnadshavare att betala allt för barnet oavsett att han gör avdrag för den tiden ( nu nästan 1/3 av tiden) som vårt barn spenderar hos honom.

Är det då även mitt ansvar att betala för vårt barn den tiden som han är på dagis under deras umgänge?

Om han inte vill dela på dyrare kläder mm, har jag ingen lust att betala maxtaxa för vårt barn när jag inte har hand om honom. 

Någon som vet om man kan få delad räkning nr inte båda är vårdnadshavare? Det verkar ju galet om jag ska betala dagis under hans umgängestid medan han vägrar betala något alls för barnet i övrigt.

??

• Svar på tråden Ska jag betala UF dagis? Har ensam vårdnad!
  • Anonym

Då får han betala sin egen dagisfaktura och även köpa egna ytterkläder som barnet kan ha hos honom... såklart!

• Brumma

Sök på delad faktura växelvis boende och lägg till din kommun.
    Det verkar vara olika regler från kommun till kommun, vissa (Luleå bland annat) verkar bara möjliggöra delad faktura vid 50/50 boende.. Medans andra verkar dela fakturan efter det behov och boende man har.
    Tycker självklart att du inte skall betala för den andra förälderns behov, men är inte säker på vad lagen säger.. Kontakta din kommun och kolla så du har svart på vitt när du pratar med ditt ex.
    Angående underhållsbidraget och maxtaxan.. Är inte maxtaxan 700:-/månad (svårt att hitta uppgifter om). Isåfall skall ju underhållsstödet täcka det. Som minst skall han betala iallafall 1273:-/månad. Drar han nu av för extra boende får han ju istället betala själv vad barnet kostar de dagar barnet bor hos honom..
    Avdragen är en självklarhet anser jag, men då krävs det såklart att han tar en del av kostnaden istället! Inte att han kan göra avdrag men att du samtidigt fortfarande står för alla barnets fasta kostnader.

Kläder är svårt.. man kan ju inte gärna låta bli att köpa vinterkläder bara för att den ena föräldern inte vill betala.. Har du inte råd så får du köpa billigare märken eller begagnat. Eller köpa det du vill men inte skicka med det till pappan. Men det kan bli så fel..
    Men skall ni dela måste pappan få vara med och bestämma maxpris, det funkar inte att du köper det du anser är bra och sedan begär halva kostnaden.
    Vi köper både vinterkläder, vanliga kläder, regnkläder mm att ha hemma hos oss, vi har vh. Dett enbart för att om vi köper ngt som tas med hem till mamman så har barnet aldrig med det tillbaka, hon står då utan hos oss. Men min man betalar naturligtvis även underhåll.
    Vi gör inte heller avdrag för extra tid barnet bor hos oss, men det beror enbart på att isåfall så hade barnet inte FÅTT bo extra hos oss..

• h8him

Hur kan fakturan för barnomsorgen överstiga underhållet?

Han får göra avdrag med ca 310 kronor/månad. Kvar finns då ca 2000 kronor per månad som han betalar i underhåll och som samhället ger i stöd för barnets kostnader. Jag har ingen aning om vad du tjänar men kommer man upp i maxtaxan så tjänar hushållet drygt 40 000 kr/månad och då låter det sniket att bråka om några hundralappar.

Finns det inte utrymme för ytterkläder och barnomsorg inom de 2000 kronor som du får i bidrag?

• Lilith Dark

Ser man till lagen har han rätt; icke vårdnadshavare har fullgjort sitt ekonomiska ansvar med underhållet, har man gemensam vårdnad ska var och en ansvara utifrån sin ekonomiska situation. Moraliskt är det ju självklart en helt annan sak.

LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
  • h8him
    Lilith Dark skrev 2012-10-09 11:04:50 följande:
    Ser man till lagen har han rätt; icke vårdnadshavare har fullgjort sitt ekonomiska ansvar med underhållet, har man gemensam vårdnad ska var och en ansvara utifrån sin ekonomiska situation. Moraliskt är det ju självklart en helt annan sak.
    Vårdnadsformen har inget med försörjningen av barnet att göra, den är man skyldig att betala efter förmåga oavsett om man är vårdnadshavare eller inte.

Sen, i den här situationen ska pappan betala ca 900 kr/månad i underhåll, han tar 1/3 av barnets kostnader, då han har barnet 1/3 av tiden.

Vi kan anta att barnet kostar 2500 kronor per månad plus barnomsorg. Är det då rimligt att pappan ska betala först 800 för detta, sen 1/3 av 2500, vilket ger 833 kronor till per månad, och att samhället skjuter till 1050 i barnbidrag. Barnet får hela sin försörjning av pappan och samhället, exkl. barnomsorgen. Ska inte mamman också stå för någon del av barnets kostnader, om mamman har försörjningsförmåga alltså?
  • Lilith Dark
    h8him skrev 2012-10-09 11:11:38 följande:
    Vårdnadsformen har inget med försörjningen av barnet att göra, den är man skyldig att betala efter förmåga oavsett om man är vårdnadshavare eller inte.

Sen, i den här situationen ska pappan betala ca 900 kr/månad i underhåll, han tar 1/3 av barnets kostnader, då han har barnet 1/3 av tiden.

Vi kan anta att barnet kostar 2500 kronor per månad plus barnomsorg. Är det då rimligt att pappan ska betala först 800 för detta, sen 1/3 av 2500, vilket ger 833 kronor till per månad, och att samhället skjuter till 1050 i barnbidrag. Barnet får hela sin försörjning av pappan och samhället, exkl. barnomsorgen. Ska inte mamman också stå för någon del av barnets kostnader, om mamman har försörjningsförmåga alltså?
    Jo om man inte har vårdnad och är uf så har man ingen juridisk försörjningsplikt utöver att betala underhåll. Enligt tingsrätten i alla fall och lagboken i alla fall.
    LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
  • h8him
    Lilith Dark skrev 2012-10-09 14:00:44 följande:
    Jo om man inte har vårdnad och är uf så har man ingen juridisk försörjningsplikt utöver att betala underhåll. Enligt tingsrätten i alla fall och lagboken i alla fall.
    Man har ingen annan ekonomisk försörjningsplikt vid gemensam vårdnad heller. Att man har andra skyldigheter som vårdnadshavare är självklart. Fast det spelar ingen roll i sammanhanget.
  • Brumma
    h8him skrev 2012-10-09 14:03:10 följande:
    Man har ingen annan ekonomisk försörjningsplikt vid gemensam vårdnad heller. Att man har andra skyldigheter som vårdnadshavare är självklart. Fast det spelar ingen roll i sammanhanget.
    Däremot så gäller andra regler vid växelvis boende Glad
    Som det verkar vara i detta fallet. Men då skall underhållet ses över också såklart..
  • Brumma

Såg nu (läste lite väl snabbt imorse - sorry) att ni har praktiskt taget 50/50 boende. Då borde han väl inte göra avdrag på underhållet? Istället borde väl underhållet dras in? Och så betalar han barnomsorgsavgiften de dagar han har. Vinterkläder och liknande bör isåfall delas på. Ett sätt är ju att du köper det som behövs, drar av barnbidraget och delar på kostnaden som överstiger barnbidraget. De månader som barnbidraget inte går åt till gemensamma kostnader för barnet så kan du ju föra över halva till pappans konto. Eventuellt sätta det på ett "barnkonto" för aktiviteter, kläder mm. Men det krävs såklart att ni är överens om var kostnaderna ligger. Har ni vv boende, du får barnbidraget OCH underhåll så håller jag med pappan, du får stå för barnets fasta kostnader..

• h8him
    Brumma skrev 2012-10-09 14:07:54 följande:
    Däremot så gäller andra regler vid växelvis boende Glad
    Som det verkar vara i detta fallet. Men då skall underhållet ses över också såklart..
    Det är inget växelvis boende. Pappan har "bara" 1/3 av tiden.
    Brumma skrev 2012-10-09 14:21:32 följande:
    Såg nu (läste lite väl snabbt imorse - sorry) att ni har praktiskt taget 50/50 boende. Då borde han väl inte göra avdrag på underhållet? Istället borde väl underhållet dras in? Och så betalar han barnomsorgsavgiften de dagar han har. Vinterkläder och liknande bör isåfall delas på. Ett sätt är ju att du köper det som behövs, drar av barnbidraget och delar på kostnaden som överstiger barnbidraget. De månader som barnbidraget inte går åt till gemensamma kostnader för barnet så kan du ju föra över halva till pappans konto. Eventuellt sätta det på ett "barnkonto" för aktiviteter, kläder mm. Men det krävs såklart att ni är överens om var kostnaderna ligger. Har ni vv boende, du får barnbidraget OCH underhåll så håller jag med pappan, du får stå för barnets fasta kostnader..
    Fast ts har rätt till underhåll för att hon har barnet mer. Däremot får nog ts räkna med att stå för vissa kostnader hon med. Om barnomsorgen är dyr är det givetvis något de ska ta med i beräkningen av barnets försörjning. Att dela barnbidraget är frivilligt och jag får inte uppfattningen att ts tycker att pappan har behov av halva.

• Brumma
    h8him skrev 2012-10-09 14:53:32 följande:
    Det är inget växelvis boende. Pappan har "bara" 1/3 av tiden.

Fast ts har rätt till underhåll för att hon har barnet mer. Däremot får nog ts räkna med att stå för vissa kostnader hon med. Om barnomsorgen är dyr är det givetvis något de ska ta med i beräkningen av barnets försörjning. Att dela barnbidraget är frivilligt och jag får inte uppfattningen att ts tycker att pappan har behov av halva.

Fast bor ett barn fem dagar hos den ena föräldern och sju dagar hos den andra så räknas det som växelvis boende. MEN kan inte hitta texten jag läste om det just nu..
    Jag anser iallafall inte att fullt underhåll bör utgå om man har sitt barn boende hos sig nästan halvtid...
    För femdagar/sju dagar är liite mer än 1/3.. även om det inte är 50/50..

Barnbidraget är frivilligt, men anser TS att pappan skall betala hälften av barnets gemensamma kostnader såsom barnomsorg, ytterkläder mm så borde det väl i rättvisans namn även delas på barnbidraget?
  • h8him
    Brumma skrev 2012-10-09 15:02:56 följande:
    Fast bor ett barn fem dagar hos den ena föräldern och sju dagar hos den andra så räknas det som växelvis boende. MEN kan inte hitta texten jag läste om det just nu..
    Jag anser iallafall inte att fullt underhåll bör utgå om man har sitt barn boende hos sig nästan halvtid...
    För femdagar/sju dagar är liite mer än 1/3.. även om det inte är 50/50..

Barnbidraget är frivilligt, men anser TS att pappan skall betala hälften av barnets gemensamma kostnader såsom barnomsorg, ytterkläder mm så borde det väl i rättvisans namn även delas på barnbidraget?
    Man måste upp i 13 dagar per månad.

Om du kollar denna månad, om pappan hade jämna veckor, så skulle han ha barnet 11 dagar och ts 20. Det är inte lika mycket och nästan halvtid tycker jag.

I övrigt tycker jag inte man kan kräva att dela på kostnader man redan fått barnbidrag och underhåll för.
  • Brumma
    h8him skrev 2012-10-09 15:10:10 följande:
    Man måste upp i 13 dagar per månad. Om du kollar denna månad, om pappan hade jämna veckor, så skulle han ha barnet 11 dagar och ts 20. Det är inte lika mycket och nästan halvtid tycker jag. I övrigt tycker jag inte man kan kräva att dela på kostnader man redan fått barnbidrag och underhåll för.

Tack. Jag skyller på att jag har svårt med siffror... :) Nej, det är inte halvtid men så nära att det får mig att fråga varför de lagt bytet på 11 darar istället för 13 - den magiska gränsen.. För att fortsätta få underhåll?
  • Anonym

Hej,

Som någon kommenterade kring 11 dagar i stället för 15 så är det ingen tanke alls med det. Vi håller på att komma fram till ett upptrappningsschema eftersom vi inte är överens. Pappan vill ha ett hoppande schema, jag ett med sammanhållna perioder med överlämningar på neutral mark pga. konflikterna.

Vi yrkade i TR på samarbetssamtal och nu ska vi gå på det och tillbaka till TR i december.

Så dessa perioder var en gemensam kompromiss.

Jag har kollat med kommunen nu, och de kan inte dela fakturan för dagis än, inte innan de har installerat en ny modul som tydligen ska komma.

Jag är inte sniken, men jag tycker att man ska göra rätt för dig som förälder. Jag har fler barn med mitt ex, och där delar vi på både barnbidraget, försäkringar, ytterkläder, skor och t.ex cyklar eller sådant.

Problemet med denna pappa, är att han oavsett om vi har VV eller inte - aldrig kommer att dela på en enda utgift för vårt barn. Det har han nu i klartext skrivit till mig. Han menar att han ska stå för allt som barnet behöver när det är hos honom.

H*n ska alltså ha dubbla uppsättningar vinterskor, overall, skridskor, cykel mm - och antagligen även dubbel moppe när han fyller 15!!

Jag har så svårt att fatta det här - det blir ju dyrare för honom med. Men han väljer att ha det så eftersom han bara inte vill ha med mig att göra, eller överhuvud taget behöva samarbeta kring något alls.

Så det kommer ju aldrig gå att dela något barnbidrag med honom eftersom jag ALLTID kommer att få tå för alla kläder och all utrustning själv. Vi kommer aldrig att dela på något över huvud taget.

Det är just pga. hans ovilja att ha någon form av samarbete som  jag vill ha samarbetssamtal för att försöka ta reda på om han över huvud taget kommer att klara av att ha ett fungerande föräldrasamarbete eller viljan till att jobba mot en konfliktfri och mer "normal" föräldrarelation.

Så här kan man ju inte ha det!

• Brumma

Ja det är så himla synd att det är så svårt för en del att svälja "stoltheten" och iallafall försöka få till ett bra samarbete. Finns inte viljan iallafall så är det näst intill omöjligt :( Jag hoppas ni når fram till en gemensam punkt på samarbetssamtalet, om inte för er skull så för barnets skull.. Jag önskar er lycka till :)

Svar på tråden Ska jag betala UF dagis? Har ensam vårdnad!