• kaktusen66

Obehaglig känsla i underlivet, framfall/slapp slidvägg???

Fick mitt 3:e barn för 3,5 vecka sedan och allt gick bra med förlossningen, inga bristningar och inte ont alls efteråt...

Men nu har jag börjat känna obehag i underlivet när jag går, typ att det skaver, som att man har något mellan benen. Tänk att man sätter in en tampong som man inte riktigt får in, den känslan.

Jag kniper så mkt jag kan men är rädd för framfall eller att detta ska bli något bestående. Min bm pratade om att det kan vara den övre slidväggen som blivit slapp (tydligen mkt vanligt hos omföderskor) men att hon ska kolla på efterkontrollen.

Något som varit med om detta? Hur har det gått för er? Tips? Känner att jag inte riktigt kan släppa detta är sååå orolig att det alltid kommer vara så...

• Svar på tråden Obehaglig känsla i underlivet, framfall/slapp slidvägg???
  • mjarv

Hej!
    Jag hade den känslan efter mitt första barn. Detta antagligen pga lååång krysttid samt sugklocka. Inte känt detta efter andra förlossningen. Däremot kommer jag alltid få leva med slapp fram- samt bakvägg. Blev skadat vid första förlossningen. Svårt att släppa detta...

• mjarv

Förresten födde jag också för 3,5 v sen. Den 14/9. Andra barnet då. Vilket datum födde du?

• emmisss

Jag hade det oxå så länge Eftr. Förlossning! Min bm menade att det samlades mycket blod i de områdena för läkningens skull! Det försvann sedan!

• Lindis01

Knip knip knip allt du kan, plus ta det lugnt med promenader/träning.
    Jag har förslappad slidvägg och det är nu ett år sedan jag födde mina små och nu är det väldigt mycket bättre men ändå inte bra. Men jag har bara gjort knipövningar och det har hjälpt det hela!!
    Om inte din BM ser något på efterkontrollen ta kontakt med en gynekolog så du får en korrekt diagnos.
    Lycka till! 

• Kitty baby

Lånar tråden... 10 veckor sedan mitt andra barn. Tuff förlossning med lång kristid och sugklocka...känner precis som TS. Gör knipövningar så ofta jag kan, känner dock ingen skillnad. Om jag rört mig mycket under dagen så känns det genast mycket sämre.. Är så orolig att jag inte ska kunna träna som jag vill då det absolut inte känns ok med lyft el t ex hopp. Förstår att det tar tid, men hur lång tid och vad kan man träna under tiden egentligen? Typ bara cykling, simning etc gissar jag. Jag skulle verkligen behöva komma igång med konditionsträning med tio kilos övervikt, svårt dock att komma iväg och t ex cykla simma med två små. Att promenera fungerar än så länge inte alls vilket känns jättejobbigt. Någon fler som vill dela med sig av sina erfarenheter?

• Cheeses

Alltså förslappade slidväggar är ju mycket vanligt att få efter en eller flera förlossningar. Majoriteten av de som föder barn vaginalt drabbas av förslappade slidväggar. Med knipövningar kan det bli lite bättre, men man kommer alltid att ha förslappade slidväggar. Opererar gör man bara om man har stora problem och då är det framfall och inte "bara" förslappade slidväggar. Dessutom är det tyvärr en hög återfallsrisk när det kommer till framfallsoperationer. Finns tyvärr ingen bot för detta problem, lider med er.

• amarante

Tyvärr verkar det ju inte gå att knipa bort försvagade slidväggar, de kommer fortsätta vara försvagade, men kanske att känslan kan bli bättre. Jag kände en stark tyngdkänsla och som att nåt var på väg ut i flera månader, särskilt om jag gått en stund eller så. Det har som tur är blivit bättre med tiden iaf, nu drygt ett år efter förlossningen känner jag inte av det alls lika starkt. Tror jag hört att det bli bättre när mensen kommer igång. Kan inte säga att det blev nån tydlig skillnad för mig men det var redan bättre då.

• ivyivyivy

Lite sent svar men...

Jag har knipit bort det! Typ tre månader efter förlossningen var allt som vanligt igen, jag som trodde att jag aldrig skulle bli "normal". BM på efterkontrollen sa tom att jag skulle sluta knipa :) (Kanske överdrev lite...) 

Svar på tråden Obehaglig känsla i underlivet, framfall/slapp slidvägg???