• Anonym

Kan mitt barn få skador för att pappan är missbrukare?

Anonym skrev 2012-10-04 18:53:10 följande:

Det vet jag.
    Men om man inte kan erbjuda barnet en bra uppväxt så kanske man ska fundera en gång till om man vill sätta det barnet till världen.
    Visst det finns aldrig garantier, men om oddsen är så dåliga som dom är när en förälder drogar, då är det näst intill givet att det barnet kommer fara illa.

Jag tycker inte det är rätt mot barnet att inte ge det en fair chans.     
    Med din resonemang så for dom allra flesta barn illa.
    Jag känner ingen som är helnykterist, gör du?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 19:08:44 följande:
    Med din resonemang så for dom allra flesta barn illa.
    Jag känner ingen som är helnykterist, gör du?

Du kan inte se att det finns en gradskillnad mellan helnykterist och opiatmissbrukare och röka mycket hasch?

Är du alltid så svart-vit.  
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 19:25:57 följande:
    Du kan inte se att det finns en gradskillnad mellan helnykterist och opiatmissbrukare och röka mycket hasch?

Är du alltid så svart-vit.  
    Givetvis får man se till vad som händer och inte generalisera med att barn där föräldrar brukar droger for automatiskt illa.
    Du kallar mig sedan för svartvit, stor humor i detta.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 19:25:57 följande:
    Du kan inte se att det finns en gradskillnad mellan helnykterist och opiatmissbrukare och röka mycket hasch? Är du alltid så svart-vit.  

Så det finns ingen som är värd en andra chans? Han är överlycklig över barnet och innan jag ens plussade hade han sökt hjälp. Han kommer bli en underbar pappa och jag tror på honom.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 21:10:53 följande:

Så det finns ingen som är värd en andra chans? Han är överlycklig över barnet och innan jag ens plussade hade han sökt hjälp. Han kommer bli en underbar pappa och jag tror på honom.
    Vad var det för droger det rörde sig om och hur yttrade hans missbruk sig om jag får fråga?

Men för att svara på din fråga mer direkt så behöver du inte oroa dig det minsta.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 21:10:53 följande:

Jodå, alla människor är värda både en andra och en tredje chans.
    Men inte på bekostnad av ett barns uppväxt.

Han kan säkert vara en alldeles fantastisk pappa som drogfri.
    Problemet är bara att han inte är det. 
    Om han ser till att bli det först, och ha varit det tillräckligt länge för att det ska anses stabilt och då pratar jag minst ett år.
    Så kan han säkert vara en bra pappa, men inte så länge han är beroende av droger.
    För en drogmissbrukare kommer alltid drogen först, även före barnet och det tycker jag inte att något barn ska behöva växa upp med.

Det är en sak att han sökte hjälp, det är jättebra, men det svåra är att bibehålla drogfriheten, det är lätt att fatta beslutet, svårare att efterleva det.
    Jag hoppas att han klarar det.   

Men för mig kommer alltid, alltid barnen före dom vuxna.            
  • Anonym
    Anonym (2) skrev 2012-10-04 22:12:55 följande:
    Det räcker att en förälder är kärleksfull och ansvarig för att barnet ska få en chans. Självklart bra om det är två, men om det inte går så klarar sig barnet med en ansvarsfull förälder. Om det hade hänt mig så skulle jag distansera mig så mycket som möjligt från pappan för att ge mitt barn en chans. Sen hur det ligger till i TS fall vet jag inte.

Självklart överlever ett barn med bara en förälder och det kan till och med gå bra.
    Men det optimala är två välfungerande föräldrar som sätter barnet i första rummet.
    Sen kan saker och ting hända längs vägen, men om man inte ens från start har den intentionen att ge barnet det allra bästa, då tycker jag man ska låta bli att skaffa barn.
    För jag tycker att varje barn förtjänar att få den bästa starten.

Att sätta barn till världen mitt i ett missbruk av droger, att låta barn växa upp i ett missbrukarhem är väldigt långt ifrån bra.
    Jag har en väninna som växte upp med en pappa som knarkade, jag vet vad det gjort med henne och jag vet vad hon fått gå igenom, det är inget jag önskar någon att behöva uppleva.
    Minst av allt ett barn.        
  • Anonym
    Pentra skrev 2012-10-05 15:01:39 följande:
    Hej! Till er som inte vet: ALLA gifter som kroppen utsätts för och som den inte hinner/kan göra sig av med och/eller neutralisera påverkar kroppen och dess beståndsdelar negativt, in i minsta detalj och på sköraste nivå. Det säger sig självt, och är helt logiskt, att en oförgiftad kropp i balans ger hela personen bättre utgångsmöjligheter och möjligheter. Defekta spermier är inget stt rycka på axlarna åt i det här läget. Med defekta spermier menas t.ex. att de är bärare utav efterberkningarna av de gifter som tillförts kroppen genom missbruk av droger. Dessa gifter orsakar bl.a. genetiska skador/defekter på BÅDE kropp OCH spermier. Dessa genanomalier förs alltså vidare med vid befruktningen. Hur detta sedan slår på det blivande barnet är svårt att sia exakt om, men det kan gälla både fysiskt och psykiskt... (Ren logik alltså! För de som inte förstår är det bara att se sig omkring i värden...men det kräver att man har någotsånär förmåga till logiskt tänkande, förstås...samt vilja att söka efter och inse sanningen...och inte låta egoism och okunskap styra...) När det gäller jämförelsevis rökning så behöver BÅDE den blivande mamman OCH den blivande pappan att sluta röka 18 månader INNAN själva befruktningen för att inte det blivande barnet skall få några som helst efterverkningar som föräldrarnas rökning annars kan ge... Vid tyngre droger än så så är tidsaspekten betydligt längre, ja, kanske tom livslång...dvs att skaffa barn är inte tillrådligt eftersom missbrukaren är skadad för livet. . . . Alla barn har rätt att födas så friska som möjligt, så därför är det de blivande föräldrarnas skyldighet att se till att vara så friska (både fysiskt OCH psykiskt) och så hälsosamma som möjligt samt avgiftade från ev droger. Men, som de flesta känner till, så går droger hand i hand med ett, mer eller mindre, skadat psyke... /Pentra
    Jag skulle behöva skriva minst 2 a4 blad för att reda ut den här söljan, orkar dock inte med det idag  herre gud människa skriv lite mer seriösa texter i fortsättning och framför allt ta reda på vad du snackar om innan du uttalar dig.

• Anonym
    Pentra skrev 2012-10-06 01:17:39 följande:

Ja du, Anonym, det är just precis vad jag gjort... Men, som jag också skrev/menade i texten, fast i annan form; man kan leda hästen till vattnet men man kan inte tvinga den att dricka... . . . Så vill jag också påpeka att jag varken är "herre" eller "gud"... ./Pentra
    Okey då , kan du backa upp dina fantasifulla påståenden?

För om man ska hoppa över att försöka skrämma ts så kan inte en skadat spermie befrukta ett ägg, pure and simple därmed kan pappan missbruka sönder sig själv och fortfarande inte orsaka några skador på fostret som växer hos den nyktra mamman.

Vet inte vad för rökning du svänger in på men jag vet INGEN drog känd till människan som håller sig kvar och påverkar i ett och ett halvt år, tror inte att media skulle missa en sån storslagen nyhet.

Sen älskar jag din avslutningsline, jag hoppas för din skull att du inte var på krogen igår, eller nån gång för den delen för det tyder som du säger p åskadat psyke att berusa sig.

• Anonym

Drogmissbruk sätter sina spår i fettcellerna hos mannen.alltså spermierna,generna 

Svar på tråden Kan mitt barn få skador för att pappan är missbrukare?