• Anonym

Kan mitt barn få skador för att pappan är missbrukare?

Hej. Om jag är gravid med en som missbrukat i flera år, kan det hända något med barnet då? Och är den risken stor eller liten?

• Svar på tråden Kan mitt barn få skador för att pappan är missbrukare?
  • Anonym

Ja, risken är ju att hans spermiekvalitet inte är så bra...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 09:48:45 följande:
    Ja, risken är ju att hans spermiekvalitet inte är så bra...
    Och då kan det bli fel på fostret alltså? Trots att spermierna fungerade och så?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 09:50:56 följande:
    Och då kan det bli fel på fostret alltså? Trots att spermierna fungerade och så?
    De kan vara defekta.
  • Anonym

Är du gravid ts? Berätta för mvc så kan du få råd och hjälp och tätare kontroller så du slipper vara orolig.

• Anonym

Ja det är jag. Och min kille skaffade hjälp med en gång han fick reda på att jag var gravid, Han vill bli helt ren och kämpar med detta. Men många år av missbruk ligger bakom, och han är jätteorolig. Jag har inte ens funderat på det, men känner mig också orolig nu :(

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 09:54:24 följande:
    Ja det är jag. Och min kille skaffade hjälp med en gång han fick reda på att jag var gravid, Han vill bli helt ren och kämpar med detta. Men många år av missbruk ligger bakom, och han är jätteorolig. Jag har inte ens funderat på det, men känner mig också orolig nu :(
    Berätta om din oro för mvc, de kan erbjuda vul, tätare kontroller och annat och sen kan ni även få hjälp av en kurator/psykolog.

Lycka till! 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 09:56:20 följande:
    Berätta om din oro för mvc, de kan erbjuda vul, tätare kontroller och annat och sen kan ni även få hjälp av en kurator/psykolog.

Lycka till! 
    Okej, men är det någon som vet vad för skador barnet kan få?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 09:59:49 följande:
    Okej, men är det någon som vet vad för skador barnet kan få?
    Fråga någon professionell istället, här på FL sitter inga experter och du lär bara bli ännu räddare av att läsa här. 
  • Anonym
    GeRDiS skrev 2012-10-04 10:26:00 följande:
    Skulle rekomendera dig att prata med en bm eller dr istället för att lyssna på folk som egentligen inte har en aning!!!
    Om vi säger som så här, dem enda skador ditt barn har en ökad risk att få med en pappa som är missbrukare, är psykiska när hon växer upp OM han fortsätter!!!
    Lycka till ts
    Nej, det stämmer inte. Om pappan brukat droger som påverkar hormoner kan hans spermier också vara påverkade.  Vi vet inte vad pappan tagit, därför gav jag rådet att prata med de som förstår sig på sånt här.
Svar på tråden Kan mitt barn få skador för att pappan är missbrukare?