Anonym (ensamstående) skrev 2012-10-11 15:30:59 följande:
Tack för tipsen.
Har nu tänkt till och har ett förslag som jag tycker är rimligt efter konsumentverkets info
mammans inkomst 22400kr/månad
Pappans inkomst 31900kr/månad
En procentuell skillnad på 42 %
Den procentuella skillnaden i kr på barnbidraget blir 441:-
Mamman behåller 609:- och till pappan gör jag en automatisk överföring på 441:- för varje månad.
Enligt konsumentverkets beräkningar för pojkar 10-17 år
De kostnader som ska delas efter var och ens ekonomiska förmåga är
Kläder skor 600
Fritid och lek 710
Mobiltelefon 120
Barn och ungdomsförsäkringar 120
Totalt 1550:-/månad
Mat och hygien som även är upptaget har han ju på varje ställe så det räknar jag inte in.
Med den löneskillnad som är skulle det göra 651:- för mej att betala och 899:- för pappan.
För att vi inte ska måsta disskutera varje gång det ska inhandlas nåt och procentuellt så föreslår jag att jag tar kostnader för kläder och skor och pappan fritid och lek, (med tillhörande utrustning), mobil och försäkring. Då räkningar för t ex fritid och lek och försäkringar kommer till pappan eftersom barnet är skriven där och då även slippa tjafs om pengar som ska hit och dit.
Naturlig för mej att jag även fyller på telefonen om den blir tom när han är hos mej även ser jag ju till att barnet kommer på sina aktiviteter de veckor han är hos mej.
Med detta så bestämmer vi var och en över vad kostnad vi var och en kan ta för de inköp och aktiviteter som ska göras.
barnets månadspeng som vi en gång bestämt ska vara 200:-/månad så sätter jag in 100:-/månad
Sparandet i barnets fond rullar som vanligt 150:-/månad från oss var.
Kom dock på vart jag ska och om jag nånstans ska få in att jag har ju ytterligare ett barn att försörja.
Tycker det är naturligt att även du ska betala något ur egen inkomst o barnbidrag täcker alla kostnader exkl mat o hygien. Ser ut som ett bra upplägg.