• Anonym (ensamstående)

Att va överens...

Är ensam med gemensamvårdnad barn 12 år+ ett barn sen tidigare.
    Idag går bb direkt till mej som mamma och pappan vill naturligvis ha halva bb. Hans förslag är att vi ska sätta in bb på ett konto varje månad och att kostnader för inköp ska göras därifrån. Men hur i hela världen ska man komma överens om den ena tycker att en pryl kan få kosta ex 800:- och den andra kan tycka att det ska räcka med vill säga 500   Jag är av den åsikten att så länge inte barnet går naken och inte lider nöd över att få det dyraste så får man nöja sig med mindre. Barnet måste också börja lära sig att man inte kan få allt som man vill och också förstå att ekonomin inte är som den va när man va två. Men hur i friden ska jag få den andra parten att förstå att jag inte kan betala mer än jag har pengar till. När jag har dragit in på allt jag kan för att få det att gå ihop och kan tycka att barnen kan få ha varisitt rum. Vissa av kostnader man har kan man tyvärr inte göra nåt åt. Har man dragit på sig lån sen tidigare och inte har att sälja bort för att minska den utgiften så vet jag inte hur jag ska lösa det.
    Jag har idag inte kunnat bidra med nåt utöver mat och husrum för barnet då ekonomin varit och är jävligt tajt trots att jag har hela bb.

Då han tjänar minst 8000:- mer än mej imånaden så tycker jag att nånstans kan jag få betala den % skillnaden mindre i de utgifter som man dock måste ha med barn. Å att man heller inte kan låta barn måsta få va i alla aktiviterer som barnet önskar.

Jag blir kansig i bollen av hur vi ska lösa disskutionen   varje gång det ska göras inköp. Vem ska bestämma hur mycket var och en ska betala? Ska jag måsta sätta mej i en 2:a för att kunna bistå med pengar i den utsträckning som han tycker att barnet minsann ska ha!
    Naturligvis vill jag göra rätt för mej men jag kan inte sträcka mej hur långt som helst!!! 

• Svar på tråden Att va överens...
  • Anonym (ensamstående)

Någon som kan komma med nå kloka ord.....

• Brumma

Har ni vv? Isåfall kan ni ju dela barnbidraget till det gemensamma barnet rakt av. Dvs att du för över hälften till pappan varje månad. Då kan ni själva besluta hur mycket ngt skall kosta. Behöver ni köpa ngt gemensamt så kom överens om summan. Dela sedan på det som blir över. Barnet du har sen tidigare fortsätter du såklart som innan, har du själv det barnbidraget så fortsätter du med det Har ni inte vv, alltså om du är boendeförälder så skall du såklart själv ha barnbidraget. Är ditt ex boendeförälder bör han få det. Men det är ju vara ett förslag på hur man kan göra det såklart :)

• Anonym (förstår inte)

Jag fattar inte riktigt, ni är separerade men han vill att ni ska ha ett gemensamt konto?
    Vart är barnet skrivet hos dig eller pappan?
    Varannan vecka eller varannan helg?
    Barnbidraget går ju till den förälder där barnet är folkbokfört och det kan bara vara hos en av er.
    Den som har barnbidraget kan ju stå för inköp i den mån det räcker, jacka skor mm, mm, spara kvitton om det nu ska vara så viktigt. Ett barnbidrag täcker långt ifrån allt barnet behöver resterande lullull är föräldrarnas försörjningsskyldighet. Om pappan vill unna sonen extra saker så kan han göra det eftersom han tjänar så mycket mer. Om din ekonomi inte tillåter extra dyrare saker så behöver du inte heller stå för det, men om han krånglar så är det ju bara att spara alla kvitton.
    Något gemensamt konto tror jag inte på, ni lever ju inte ihop. 

• Baryk
    Anonym (förstår inte) skrev 2012-10-04 11:37:48 följande:
    Jag fattar inte riktigt, ni är separerade men han vill att ni ska ha ett gemensamt konto?
    Barnbidraget går ju till den förälder där barnet är folkbokfört och det kan bara vara hos en av er.
    Den som har barnbidraget kan ju stå för inköp i den mån det räcker, jacka skor mm, mm, spara kvitton om det nu ska vara så viktigt. Ett barnbidrag täcker långt ifrån allt barnet behöver resterande lullull är föräldrarnas försörjningsskyldighet. Om pappan vill unna sonen extra saker så kan han göra det eftersom han tjänar så mycket mer. Om din ekonomi inte tillåter extra dyrare saker så behöver du inte heller stå för det, men om han krånglar så är det ju bara att spara alla kvitton.
    Vill bara klargöra att barnbidraget alltid går till mamman, om inte båda föräldrarna skrivit på ansökan om att det ska delas.
  • Anonym
    Anonym (förstår inte) skrev 2012-10-04 11:37:48 följande:
    Det har vi och har så haft i alla år efter skilsmässan. 
    Klart det fungerar bra om man har en bra relation till varandra.  

Tröttsamt när folk redovisar sin subjektiva inställning som om den vore slagen i sten och ristad i lag.  
  • h8him

Kan ni sätta er ner gemensamt och räkna ut vad barnet kostar i genomsnitt per månad i kläder, skor, aktiviteter, saker, nöjen osv? För matkostnad, boende osv har ni båda för barnet om ni har varannan vecka.

Det kan vara så att den andra föräldern inte riktigt förstår hur mycket pengar barnet kostar. Sen ska du givetvis ha rätt att avräkna en del av ditt överskott för att försörja det andra barnet. När ni fått fram vad barnet kostar och dragit bort era egna skäliga levnadskostnader (plus ditt andra barn för dig), så kan ni se hur mycket var och en procentuellt borde betala av barnets kostnader.

• Anonym

hade föreslagit olika alternativ istället. verkar helt galet att ha ett gemensamt konto när ni är separerade.

1. om ni har varannan vecka hade jag delat bb i hälften. Om du får det på ditt konto så skulle jag varje månad satt över hälften till hans.

2. har du/han barnet mest så hade jag behållt pengarna och sagt att den personen köper det som barnet behöver, tycker den andra att något fattas får den antingen köpa det själv eller samtala med den andra om det är något den kan tänka sig inhandla.    

• Anonym

Om barnet bor lika mycket hos båda bör barnbidraget delas lika. Enligt föräldrabalken ska sedan var och en föräldrarna försörja barnet efter förmåga. Den som har bättre ekonomisk förmåga ska med andra ord bistå med mer till barnets försörjning. Om ni har växelvis varannan vecka står var och en av föräldrarna för kostnaderna för (konsumentverkets budgetposter) livsmedel, personlig hygien och lek under sin vecka. Om ni gemensamt ska bekosta kläder och skor, fritid och barnförsäkring bör ni först enas om vilken summa som är rimlig (för hjälp kan ni kolla på konsumentverkets budgetsiffror) och sedan fördela det mellan er i förhållande till betalningsförmåga.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-10 01:00:22 följande:
    Om barnet bor lika mycket hos båda bör barnbidraget delas lika. Enligt föräldrabalken ska sedan var och en föräldrarna försörja barnet efter förmåga. Den som har bättre ekonomisk förmåga ska med andra ord bistå med mer till barnets försörjning. Om ni har växelvis varannan vecka står var och en av föräldrarna för kostnaderna för (konsumentverkets budgetposter) livsmedel, personlig hygien och lek under sin vecka. Om ni gemensamt ska bekosta kläder och skor, fritid och barnförsäkring bör ni först enas om vilken summa som är rimlig (för hjälp kan ni kolla på konsumentverkets budgetsiffror) och sedan fördela det mellan er i förhållande till betalningsförmåga.
    Källa på att det "bör" det tack!

Ts, har du ansökt om underhållsstöd vid växelvis boende?
  • Anonym (ensamstående)

Tack  för tipsen.

Har nu tänkt till och har ett förslag som jag tycker är rimligt efter konsumentverkets  info

mammans inkomst  22400kr/månad                

Pappans inkomst  31900kr/månad

En procentuell skillnad på 42 %

Den procentuella skillnaden i kr på barnbidraget blir 441:-

Mamman behåller 609:- och till pappan gör jag en automatisk överföring på 441:- för varje månad.

Enligt konsumentverkets beräkningar för pojkar 10-17 år

De kostnader som ska delas efter var och ens ekonomiska förmåga är

Kläder skor                                                                600

Fritid och lek                                                             710

Mobiltelefon                                                            120

Barn och ungdomsförsäkringar                         120

Totalt 1550:-/månad

Mat och hygien  som även är upptaget har han ju på varje ställe så det räknar jag inte in.

Med den löneskillnad som är skulle det göra 651:- för mej att betala och 899:- för pappan.

För att vi inte ska måsta disskutera varje gång det ska inhandlas nåt  och procentuellt så föreslår  jag att jag tar kostnader för kläder och skor och pappan fritid och lek, (med tillhörande utrustning),  mobil och försäkring.  Då räkningar för t ex fritid och lek och försäkringar kommer till pappan eftersom barnet är skriven där och då även slippa tjafs om pengar som ska hit och dit.

Naturlig för mej att jag även fyller på telefonen om den blir tom när han är hos mej även ser jag ju till att barnet  kommer på sina aktiviteter de veckor han är hos mej.

Med detta så bestämmer vi var och en över vad kostnad vi var och en kan ta för de inköp och aktiviteter  som ska göras.

barnets månadspeng som vi en gång bestämt ska vara 200:-/månad så sätter jag in 100:-/månad

Sparandet i barnets fond rullar som vanligt 150:-/månad från oss var.

Kom dock på vart jag ska och om jag nånstans ska få in att jag har ju ytterligare ett barn att försörja.  

Svar på tråden Att va överens...