Inlägg från: PolyPond |Visa alla inlägg
  • PolyPond

Fläskytterfilé är Fläskkottlett

Fläskytterfilé är butikernas och restaurangernas sätt att försöka lura dig att fläskkotlett (kotlettrad) är finare än det är.

Jag kände bara att jag behövde säga det.

• Svar på tråden Fläskytterfilé är Fläskkottlett
  • PolyPond
    Queenie70 skrev 2012-10-03 13:09:53 följande:

Problemet är väl att folk BETALAR mer, efter vad det heter än vad det faktiskt är.

Fläskotlett är fläskotlett, med eller utan ben. Fläskytterfile är ett påhitt. Antingen heter det fläskotlett, eller på vissa håll fläskhare.
    Precis så.

Det är okej att det kommer nya namn på saker och ting, men just detta är ett typexempel på att försöka få något att låta lite bättre (genom att hänvisa till den lite mörare filébiten) och därför göra det mera attraktivt/ta mera betalt. Det är MÅNGA som handlat hem eller beställt in kotlettrad i tron om att det skulle vara något annat. Sådant gränsar till båg, och det gör mig sur.
  • PolyPond
    Miss Behave skrev 2012-10-03 13:23:36 följande:
    Oavsett djurslag så finns ytterfilé som benämning på en viss styckningsdetalj. Att ändra namn bara för att djurslaget råkar vara olika är bara rörigt.

Inom vilt har det funnits med sen 30 år tillbaka. Återfinns även inom lamm, kalv, kyckling osv.

Sen tycker jag inte att ytterfilé är jämställt med kotlett eftersom fettranden är bortputsad och det är en renare bit. 
    Kocken i mig är icke böjd att hålla med.

• PolyPond
    Queenie70 skrev 2012-10-03 13:39:23 följande:

Köpte faktiskt just grishals från finland för ett par månader sedan. 29 kr/kilot. Och okunniga människor plockade upp biten då de haft för avsikt att köpa karré (vilket det ju är) men slängde med avsmak tillbaks förpackningen i köttdisken när de lästa "grishals" på förpackningen. Ska man skratta eller gråta?
    Man är naiv om man inte tror namn säljer...
  • PolyPond
    KimPossible skrev 2012-10-03 13:39:49 följande:
    Ja, jag vet att det är samma köttdel. Poängen för mig med att köpa den är just att den är putsad. Jag gillar inte kotlett med ben och uppskattar även att mycket av fettet och hinnorna redan är borta. Då slipper jag stå och karva bort det själv, det räcker med att putsa bort den lilla hinna som kan finnas kvar.

Här (utanför Sthlm) tycker jag ibland att kotlett med eller utan ben är dyrare än det som går under namnet "ytterfilé". Den senare är ofta på extrapris, typ 39,90-59,90/kg. Fläskkotlett går ju ibland för uppemot 90:-/kg, alldeles för dyrt för en bit gris enligt mig. 
    Jag tror det mest beror på ursprungsland....
  • PolyPond

och i viss mån på hantering, förstås.

• PolyPond
    sextiotalist skrev 2012-10-03 13:55:35 följande:
    Inte riktigt, köper man riktigt, huggen fläskkotlett så finns även fläskfilén med på en bit. Så fläskytterfilén är fläskkotlett utan filén.
    Kotlettrad brukar inte säljas tillsammans med filén. Att man säljer enstaka kotletter med en filébit är inte samma sak. Men visst, jag borde ha skrivit Fläskytterfilé är kotlettrad i rubriken (men kotlettrad är inte heller helt välkänt hos gemene man vad det är).
  • PolyPond
    KimPossible skrev 2012-10-03 13:53:33 följande:
    Det kommer ju köttdelar med nya namn hela tiden, tycker jag. Föra veckan hittade jag något som var benämnt "Restaurangfilé". Skulle enligt deklarationen vara nötkött, men vilken del framkom inte direkt. Kanske en ny benämning på rostasfilén, även kallad luffarfilé på vissa ställen? Kostade 119:-/kg, så jag kände mig inte så hågad att prova.
    Ja, alla försöker försköna, så mycket kan vi väl konstatera. Just ordet fläskytterfilé började dyka upp lite smått på restaurangerna för ett antal år sedan. Nu är det snarare regel än undantag att kotlettraden heter så på butikerna. Även kotlett av ytterfilé har jag sett.
    Bisarrt för övrigt att folk vill ha fettet bortputsat innan stekning, då det gör köttet sämre.
  • PolyPond
    Miss Behave skrev 2012-10-03 14:06:56 följande:

Nix de små benämns som medaljonger. Innerfilen på kyckling ligger närmast benet. Går att separera från den större yttre. Säljs separat till restauranger bland annat.

Att Ytterfilé skulle vara ett nytt påfund håller jag inte med om. Men att det spritt sig till fläsk för att förenkla är närmare sanningen.

Vi har utbildningar för kockar för att visa på olika köttdetaljer och skillnaden på dessa. De flesta kockar kan sin fläsk och nöt men är ofta lite mer osäker när de kommer till vilt. Egenskaperna och tillagningen skiljer sig ju även markant åt. Tillika fiberriktning och längd på fibrerna.   
    Det är knappast för att förenkla. Det är för att sälja. Även om ytterfilé finns på exempelvis lamm, så kallas biten på gris och nöt just kotlettrad.
  • PolyPond
    KimPossible skrev 2012-10-03 14:25:27 följande:
    Det är väl en smaksak. Jag är fullt medveten om att det anses fult att putsa bort fettet, eftersom det är en smakbärare/smakförstärkare, men hos oss föredrar vi köttet så ändå. Förutom om vi grillar, då snittat fettsidan och skärs sedan bort efter grillning innan servering. Något som jag tycker blir meckigare om man gör andra rätter.
    Visst är det en smaksak, men många gånger är det också okunskap. Liksom den att välja rödrosa bitar nötkött i disken istället för de brunare. Det gör tyvärr att det bästa köttet sällan når ut i diskarna alls (eftersom för få köper det)
Svar på tråden Fläskytterfilé är Fläskkottlett