• PolyPond

Fläskytterfilé är Fläskkottlett

Fläskytterfilé är butikernas och restaurangernas sätt att försöka lura dig att fläskkotlett (kotlettrad) är finare än det är.

Jag kände bara att jag behövde säga det.

• Svar på tråden Fläskytterfilé är Fläskkottlett
  • Erki

Jaha..gott och mört är det iallafall :)
    Och ofta billigare än skurna kotletter!

• puss

Man köper väl inte mat efter vad det heter?
    Man köper väl efter hur det smakar.

• Queenie70
    puss skrev 2012-10-03 13:06:06 följande:
    Man köper väl inte mat efter vad det heter?
    Man köper väl efter hur det smakar.

Problemet är väl att folk BETALAR mer, efter vad det heter än vad det faktiskt är.

Fläskotlett är fläskotlett, med eller utan ben. Fläskytterfile är ett påhitt. Antingen heter det fläskotlett, eller på vissa håll fläskhare.
  • PolyPond
    Queenie70 skrev 2012-10-03 13:09:53 följande:

Problemet är väl att folk BETALAR mer, efter vad det heter än vad det faktiskt är.

Fläskotlett är fläskotlett, med eller utan ben. Fläskytterfile är ett påhitt. Antingen heter det fläskotlett, eller på vissa håll fläskhare.
    Precis så.

Det är okej att det kommer nya namn på saker och ting, men just detta är ett typexempel på att försöka få något att låta lite bättre (genom att hänvisa till den lite mörare filébiten) och därför göra det mera attraktivt/ta mera betalt. Det är MÅNGA som handlat hem eller beställt in kotlettrad i tron om att det skulle vara något annat. Sådant gränsar till båg, och det gör mig sur.
  • Fridayyy
    PolyPond skrev 2012-10-03 13:15:20 följande:
    Precis så.

Det är okej att det kommer nya namn på saker och ting, men just detta är ett typexempel på att försöka få något att låta lite bättre (genom att hänvisa till den lite mörare filébiten) och därför göra det mera attraktivt/ta mera betalt. Det är MÅNGA som handlat hem eller beställt in kotlettrad i tron om att det skulle vara något annat. Sådant gränsar till båg, och det gör mig sur.

Håller med. Dessutom är den mörad och vissa märken är ju inte alls goda. Vissa tror ju att det är fläskfilé!
  • En glad tjej

När jag växte upp hette karré grishals, hur ofta läser man det på förpackningarna idag?

Svar på tråden Fläskytterfilé är Fläskkottlett