• Baby Lei

Gravid efter IVF i september 2012

Hej tjejer!

Jag har precis plussat efter min första FET.

Min resa i IVF världen började tidigt i våras, då jag gjorde den långa behandlingen. Äggplocket gav fem fina befruktade embryon, ett sattes in och fyra gick till frysen. Jag plussade som på beställning och tänkte att det här var ju en ganska enkel match trots allt.. (efter två år av egna försök)

Vi fick se ett fint litet tickande hjärta i v 8 och började våga hoppas att det skulle gå vägen. Det gjorde det inte. I v 12 fick jag en liten blödning. (en minimal beigerosa strimma) och det visade sig att fostret dött i mitten av v 9.

Efter att ha försökt att tänka på annat under sommaren gjorde vi vår första FET för tre veckor sen. De tre första embryona klarade inte upptiningen men det fjärde visade sig vara en överlevare och kunde återföras.

Nu har jag alltså plussat och känner mig såklart jätteglad men också väldigt skadad från sist.
     Det känns väldigt skönt att hålla till i en tråd där alla förstår att vi kanske inte bara ser det här med ett rosaskimmer. Vi vet ju alltförväl att det kan gå fel också. Samtidigt så lovade jag mig själv när jag fått missfallet i somras att om jag blir gravid igen så ska jag njuta av det varje dag. Och nu är jag ju gravid igen.
    Så jag ska göra mitt bästa!

Jag borde vara beräknad till någon av de första dagarna i juni förmodar jag, hade ägglossning den 13 september och gjorde min FET den 16 september.
    Jag har fått tid för ultraljud den 25 oktober... Så läskigt!

Jag och min kille bor i  Stockholm men har gjort IVF'en på Carl von Linnékliniken i Uppsala. Vi är oförklarligt barnlösa. Men alltså med ett litet embryo i magen! (ska inte skriva "just nu".. som jag tänkte... hahaha. Helt oförbätterlig)

• Baby Lei
    Nickie skrev 2012-10-05 10:23:12 följande:
    Hur är det med era symtom?
    Känns så konstigt, vissa dagar har jag jätteont i brösten och andra dagar är det som bortblåst
    för att senare komma tillbaka. Trodde man skulle känna det hela tiden?
    Jag har för första gången metallsmak i munnen. Väldigt obehagligt men tror att det har med graviditeten att göra.
    Är det ett känt symptom eller har jag hittat på det helt själv? Brösten ömmar lite, men är inte panikonda ännu i alla fall. Jag har också känt strålningar i livmodertrakten lite då och då under ruvperioden och det sitter i fortfarande.

Har mått lite småilla på kvällarna men inte så att jag varit nära att kräkas.    
  • Baby Lei
    Helhjärtat skrev 2012-10-07 09:51:20 följande:
    Just ja, igår tog jag sista lutinus tabletten. Känns fel att sluta så tvärt.. Men läkarna lär ju veta vad dom snackar om. Lite läskigt att kroppen får klara sig själv nu. Men skönt att slippa krångla med dom där tre gånger om dagen.

Jag kände precis likadant när jag skulle sluta med progesteronet, men min läkare sa att alla som blivit gravida blir rädda när de ska sluta med det. Man vågar liksom inte lita på att kroppen ska sköta det själv helt plötsligt. Men det går bra!
  • Baby Lei
    gilda3 skrev 2012-10-08 11:02:10 följande:

Ja, ursäkta att jag fläker ut hela mitt sexliv här Men nu är jag helt bombis på att det bara var sexet som gjorde att jag blödde. Det har inte gjort ont alls åt något mens/sammandragningsartat håll. Och inget mer blod. Känner mig mer gravid än nånsin Får väl ta det lugnt med de där trevligheterna tyvärr, för man blir ju så satans orolig!

Ha ha., ingen fara. Vi är ju alla i samma sits :)
    Vad skönt att det slutat blöda. Usch vad det är jobbigt med all oro! 
  • Baby Lei
    Nickie skrev 2012-10-08 08:13:58 följande:
    gilda3: Håller tummarna för att det bara var pga sexet. Man är väl lite känsligare i slemhinnorna när man är gravid också?

Nån som vet varför det gör så förbannat ont i magen när man nyser? Det hugger till varje gång.

Det hugger till i min mage varje gång jag nyser eller sträcker på mig. Som att livmodern är "aktiverad" liksom.
    Men jag tar det som ett bra tecken.

• Baby Lei
    Lillflickan skrev 2012-10-08 15:15:11 följande:
    Det ät väl så det är. Tänk om det äntligen är slutet på den här karusellen. Skulle vilja fira idag men jag mår ingen höjdare av överstimuleringen och sambon är också hemma sjuk. Så vi får se hur mycket firat det blir.

Klart du ska hänga här! Men jag förstår precis hur du känner- jag känner exakt likadant. Som att det skulle kunna jinxa hela grejen att stå med som gravid på en lista.. Helt knäppt. Men jag påminner mig själv hela tiden om att jag ska njuta nu. För jag ÄR gravid nu. Hur otroligt och konstigt det än är.. :)
  • Baby Lei
    miqaw skrev 2012-10-08 16:29:41 följande:
    Jag fick tid 24/10 och är i v 8 enligt BM... men om det är 8+0 eller 8+2 har jag ingen aning om... Alldeles för långt fram i mina ögon eftersom mitt MA avstannade 7+0 förra gången... Menmen, bara gilla läget.

jag fick info av min BM att inte ringa MVC ännu då det är onödligt att göra det om det inte finns någon grav att skriva in osv... Men det är säkert upp till var och en. Förra gången var jag på inskrivning i v 9...

Jag ska också göra mitt VUL i v 9 ( 8+1). Mitt MA avstannade ungefär 9+3 förra gången, och då hade jag gjort mitt VUL i v. 8. Så på sätt och vis känns det bra att det ligger lite senare den här gången. Vet inte varför egentligen. Det bästa rent psykologiskt vore kanske att få ett till ganska snart efter mitt förra missfallsdatum så att jag kan känna att jag kommit förbi den för mig magiska gränsen. Vi får se vad de säger.
  • Baby Lei

Ett stort grattis Frankie! Vilka fina plus! Visst är de sjukt hur ett litet litet streck mer eller mindre på en teststicka kan förändra hela livet?!

Välkomna hit alla nya och grattis till era graviditeter också!  

• Baby Lei
    caroline 32 skrev 2012-10-10 09:35:41 följande:
    Hej! Jag fick ju ett tidigt pluss på Stickan i förrgår och känner mig gravid. Men nu när jag var på toa kom lite bruna crinoneklumpar( ursäkta detaljerna). Blir så sjukt orolig!!!
    Det är jättevanligt att få brunröda klumpar av Crinonen.
     Det hade jag också - och fick sen ett fint plus på TD.

• Baby Lei

Grattis till alla som plussat! Visst är det en helt sjuk känsla - skräckblandad förtjusning..

Nu är det två veckor kvar tills jag ska på VUL på Linnékliniken. Jag mår lite illa då och då men har inte kräkts någon gång. Har ni gjort det? Jag har inte kräkts när jag varit gravid tidigare heller, men då har det ju slutat i missfall.

Tänk att man kan önska sig lite mer illamående.. då har det gått långt.. haha!

Svar på tråden Gravid efter IVF i september 2012