• Fiffig

Hur står man ut med all väntan?

Åh, vi har precis samma sits här! Också oförklarligt barnlösa som nu väntar på ivf. Än vet vi inte hur lång väntetiden är eftersom vår remiss just skickats. Jag jobbar som förskollärare och blir så klart även på jobbet påmind om vår barnlöshet.

Blir väntan på våra landstingsförsök allt för lång har vi nu bestämt att det är värt att betala för privat, hellre än att bara vänta och må dåligt. Dessutom har jag via jobbet fått ordnat att gå i samtal för att förhoppningsvis kunna orka må okej lite till. Det här med total depp vid varje mens håller inte liksom i längden. Som tur är har jag en lugn och förstående sambo. Men man är inte alltid så roligt sällskap inte...

Sen eftersom jag verkar ha regelbunden äl varje månad så fortsätter vi så klart att försöka på egen hand. Fast med väldigt låga förhoppningar.

Inte så mycket till tips, men du är i alla fall inte ensam om att känna så här!

• Fiffig

Vi bor i Västra Götaland och får göra ivf på Sahlgrenska i Göteborg. Än vet jag inte om kön är så lång. På den gynmottagningen där vi utreddes (i en annan stad) talades det om fyra månaders väntetid för första besöket och sedan ytterligare någon månad för behandlingsstart. När jag tänker på att det alltså kan dröja upp till sex månader innan vi får sätta igång kan jag känna mig alldeles matt! Men när vi fått bekräftelse på att vår remiss är inskickad ska vi definitivt ringa och åberopa vårdgarantin, om det nu hjälper. Tur att familjeliv finns. Ingen annan har tipsat oss om att man måste ligga i själv för att kunna utnyttja garantin.

Det vore skönt att kunna spara pengarna tills det är dags att skaffa syskon. Dessutom planerar vi att gifta oss om ett år, och sånt kostar ju i regel pengar. Men är det pengar som behövs för att bli gravid gifter jag mig gladeligen i en säck!