Inlägg från: Anonym (förtvivlad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förtvivlad)

Förlorat min bästa vän

molly50 skrev 2013-01-09 11:13:40 följande:

Jag har inte heller alltid haft så lätt för att öppna mig,men när jag väl gjorde det så kändes allt så mycket lättare!

Din sambo vet kanske inte riktigt hur han ska hantera din sorg? Han är kanske inte van med sådant?
    Jag tror nog du gör rätt i att försöka ta upp det här med din psykolog. Det kanske kan avlasta din sambo litegrann också så att han kanske får en annan syn på aken.

Kram till dig!    
    Det är väl det där att våga ta steget och börja prata.

Jag tror också han har svårt för det, han har också förlorat vänner som stått honom nära men då han inte är en lika stark "känslomänniska" som jag så har han hanterat det på andra sätt, han har ju även haft ett stort kontaktnät som funnits där för honom. Han är inte en sådan människa som pratar så mycket om sådant, utan drar sig undan, funderar, grubblar sen är det "bra".
    Anonym (förstår inte) skrev 2013-01-09 15:24:23 följande:
    folk i allmänhet har svårt att veta vad dom ska prata om med någon som har förlorat sin bästa vän/partner. 
    massor med skitsnack i början och sen tar dom avstånd.
    eller ännu värre  tar upp sin sorg över förlorade husdjur
    Det har jag märkt, på bekanta och så, det har bara blivit tyst. Jag har blivit osynlig verkar det som. Men även märkt av det sista du nämner, tar upp saker som inte alls är i samma proportion. Husdjur, brustet förhållande, då blir jag mer bara arg. Tycker till och med att det är respektlöst.
    Nog för att det är hemskt att förlora ett husdjur, men det kan inte likställas med att förlora en bästa vän/partner, även om dom nu tycker det så borde dom hålla tyst om det. 

• Anonym (förtvivlad)
    Anonym (förstår inte) skrev 2013-01-11 10:11:08 följande:
    Om hon litar på personen är det lättare att prata om sorg,
    annars blir det ju bara problem när man märker ointresset hos psykologen. Har varit i den  situationen tyvärr. Det resulterade i att jag slöt mig mer och berättade inte allt som jag ville, hoppas att Ts har en bra psykolog
    Psykologen är väl bra. Känner fötroende och allt det där, men när det kommer till sorgen tar det liksom stop. Orden räcker inte till. Det känns inte som om jag riktigt kan få fram det jag verkligen känner och upplever.
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (känner igen mig) skrev 2013-01-11 10:58:22 följande:
    När jag var hos psykologen sist såg jag till min stora förvåning att han höll på att börja gråta. Det kändes inte alls bra. Det räcker att min bästa vän gick bort på ett fruktansvärt tragiskt sätt och att alla jag berättar det för spontant börjar gråta när de får höra om det, det är en sak som jag upplever väldigt jobbig eftersom jag själv kan prata om det utan att gråta, man får som en mur inom sig. 
    Mwn han hämtade sig snabbt. Han är bra annars. Förlåt för kapning av ämnet, kom bara att tänka på detta när det kom upp att det är viktigt hur psykologen är.  
    Usch det har jag också upplevt med tidigare psykologer. Inte alls roligt.....
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (känner igen mig) skrev 2013-01-14 11:56:11 följande:
    Känner igen mig, ord är för små för att beskriva det som händer och omfattningen av det som hänt. 

Jag är ändå nöjd med psykologen (trots att han som sagt fick tårar i ögonen en gång), flera gånger har det visat sig att han förstått mycket bättre än jag trodde. För en tid sedan sa ahan att jag kanske inte skulle få komma mer (går just nu kostnadsfritt via vårdcentralen) men efter att ha fyllt i ett självskattningsformulär som tydligen var oroande fick jag gå kvar. Så skönt. 
    Va skönt att du får gå kvar !
    molly50 skrev 2013-01-14 11:57:09 följande:

Om det är en bra psykolog så kan h*n säkert hjälpa dig att sätta ord på din sorg. Hjälpa dig att få ur dig allt.
    Det är inte meningen att det ska tvingas ur dig. Men uppenbart är att du behöver prata om det här. 
    Ja jag vet inte. Känns som om psykologen är mer intresserad av andra delar, eller så är det för att jag är mer villig att prata om det än om sorgen.

• Anonym (förtvivlad)
    molly50 skrev 2013-01-14 12:27:43 följande:

Jag skulle kunnna tänka mig att psykologen fokuserar mer på det du pratar om mest. H*n kanske inte ser att du behöver prata om sorgen om du inte gör det.
    Ne så kan det ju också vara, men skickades ju till henne pga just den. Fast det hade kanske inte blivit bättre om hon bara pressade på heller, usch jag vet inte.
  • Anonym (förtvivlad)
    molly50 skrev 2013-01-14 18:09:35 följande:

Man ska aldrig pressa någon. Det brukar sällan bli bra det heller. Du måste få ta det i din takt samtidigt som du behöver få det ur dig. Men det där tror jag at psykologen kan hjälpa dig med bara du pratar med honom/henne om det.
    Ja men det är väl just det där att komma över tröskeln och faktiskt prata om det.
    Tänker ju på honom dagligen, kan inte gråta över det längre utan bryter ihop över allt annat istället verkar det som. Jag har kanske inte riktigt kommit till punkten där jag fullt ut kan acceptera att han är borta.
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (känner igen mig) skrev 2013-01-17 16:55:22 följande:
    Kan man någonsin acceptera? Jag får fortfarande spontana känslor relaterade till min vän i vardagen hela tiden, när jag ser något hon skulle gilla eller är med om något vi har pratat om. SEn kommer det som en smäll: nej, just det, hon finns inte mer. det är som att famla i luften efter något man vet alltid funnits där. Som att plötsligt inte ha en hand eller ett ben längre. Känner ni igen er?
    Mer än väl hade lika gärna kunnat vara mina egna ord
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym skrev 2013-01-22 15:49:22 följande:
    Ungefär såhär känner jag med. Fast jag var gift med min bästa vän.
    Nu har jag bara läst TS...

Själv hade jag varit ihop med min man i över 19 år. Vi har tre fina, underbara barn ihop och en dag för snart tre veckor sen bara dog han. Ingen förvarning, ingen sjukdom, han bara dog =(

Jag visste inte att det kunde göra så ont i kroppen. Han var mitt allt, han och barnen.  

Mvh
    Marie 
    Beklagar verkligen sorgen :(

Själv har jag nu hamnat i en period då det känns jobbigare och jobbigare för varje andetag.
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (förstår inte) skrev 2013-02-05 00:43:36 följande:
    låter inte bra Ts. Har precis passerat en sån period.det är fortfarande tungt, men det går lite lättare att se ljuset i tunneln. var ute med vänner och åt lunch på min ängels favorit ställe, en thai restaurang, det var lite tufft men kunde fokusera på mina vänner och slapp att sitta där själv och sörja.
    hoppas att du inte gräver ner dig för djupt bara, då blir det svårare att ta sig upp har jag märkt.

6 månader har gått snart och jag saknar fortfarande mitt hjärta. 
    Det är alla dessa konstanta påminnelser om att den man saknar inte finns mer, det kanske börjar sjunka in mer och mer, jag vet inte. Att det ska göra så ont, det är fruktansvärt.
    Anonym (känner igen mig) skrev 2013-02-05 09:21:30 följande:
    Jag är också där. Det handlar inte längre bara om henne, utan om att hela livet känns meningslöst. Jag undrar om jag håller på att bli deprimerad?
    Årsdagen närmar sig också. Jag orkar inte.  

Det kan ju mycket väl vara så, prata med någon så du får hjälp om så är fallet?
    Usch förstår känslan, men du kommer orka även om det inte känns så.
  • Anonym (förtvivlad)

Tack till alla er som delat med er, det känns skönt att veta att man inte är ensam om att ha/går igenom detta....

Varje dag finns min vän i mina tankar, inte en endaste dag har passerat utan att jag tänkt på honom, saknat. Dom säger att det ska kännas enklare ju mer tiden går, jag upplever det som tvärtom. Ju mer tid som går desto svårare är det att hantera det faktum att han inte finns längre.

• Anonym (förtvivlad)

Helst så måste det bli ljusare nu.

Jag förstår mig inte på mig själv, jag vet inte hur många gånger jag börjat undra över varför han inte hört av sig, sen kommer verkligheten ikapp. Jag VET ju att han är borta, men det verkar inte som om det har gått in ordentligt. Eller som om jag fortfarande inte kan ta in det fullt ut.

Jag gjorde misstaget förut idag att logga in på msn, som jag inte använder längre då jag enbart pratade med honom där och upp kom hans namn med bild slängt i ansiktet och den ångesten som slog till var bedövande. Den värsta ångest jag någonsin upplevt.
    Jag har märkt att vissa saker som har med honom att göra, ger mig den effekten. Hans nummer på telefonen tex, som jag fortfarande inte kan ta mig för att radera. Speciella dofter som är förknippade med honom. Det är liksom inte så att jag blir ledsen, utan det är ren och skär ångest. Jag vill bara skrika rakt ut och det känns som om jag kommer gå sönder ifrån insidan.

• Anonym (förtvivlad)
    Anonym (tar tid) skrev 2013-02-28 20:44:05 följande:
    Kan bara säga att det tog mig ca 7år innan jag hade gått igenom sorgearbete efter det att min kusin dog, endast 15år gammal. Den dagen jag raderade min kusins nummer från telefonen, bad jag om ursäkt och grät samtidigt. Det blev som ett litet avstamp till att jag kunde gå vidare på allvar med mitt liv, utan tårarna trillade ner på kinden när tankarna kom.
    Jag är livrädd för att gå vidare, jag vet inte riktigt varför.
    TomMon skrev 2013-02-28 22:28:40 följande:
    Jag har inte raderat min kompis nr än.. Hade det inte varit för att jag är rädd att någon kommer att svara som inte är hon så hade jag ringt bara för att få höra hennes röst på telefonsvararen.
    Då är vi två. Jag har suttit många gånger och tänkt ringa bara för att höra hans röst, men inte vågat. Rädd för att jag skulle bryta ihop totalt.

• Anonym (förtvivlad)
    Anonym (förstår inte) skrev 2013-03-15 00:48:46 följande:
    om du går vidare, innebär det att du glömmer honom? tror att det är det du är rädd för.

jag har kvar min flickväns telefon.... aktiv. kan och vill inte stänga den. hennes dator har jag gett till våran yngsta dotter. men vad tungt det är utan hennes beröring och röst.

Dels kan det vara det jag är rädd för....

Ja det är riktigt tungt.

Har gått ett halvår sedan imorgon sen han gick bort, ett halvår sen idag sedan vi pratade för sista gången, känns enormt tungt. Ett halvår, det känns som en hel evighet samtidigt som det känns som om det hände igår...
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (förstår inte) skrev 2013-03-18 23:43:49 följande:
    närheten till min älskade försvinner sakta bort och ersätts med en tung tomhet som är svår att förklara, det är bara tungt. 7 månader och det blir inte lättare.
    Lider så enormt mycket med dig.
    Man måste på något sätt fortsätta, hitta små små ljus punkter i livet och hålla fast vid dom.

Jag längtar så enormt efter honom, det måste finnas något mer efter döden, jag måste få vara med honom igen, på något sätt, det upprepar jag för mig själv om och om igen, det här får bara inte vara slutet. Kan jag stå ut med tanken på att leva om jag kan våga tro att vi möts igen? Jag vet inte....
    Jag har nästan blivit manisk i mitt sökande efter bevis på något efter döden, men det finns inga bevis. Bara spekulationer och människors övertygelser. Jag behöver mer, skulle behöva en garanti.
    Jag önskar bara jag fick hålla om honom igen
  • Anonym (förtvivlad)
    hitatus skrev 2013-03-20 16:51:45 följande:
    Jag känner din smärta och jag känner din sorg. Jag vet hur det är när tårarna bränner innanför ögonlocken innan man ens har hunnit att vakna på morgonen. Jag vet hur det är. Och jag är glad att jag läste ditt inlägg, nu känner jag mig lite mindre ensam.

Jag förlorade min tvillings själ också. Han var min vapendragare, min bästa vän, min älskade pojkvän och sambo sen fyra år tillbaka. Nu finns han inte mer. Och jag är halv och undrar om jag någonsin blir hel igen, men en dag, en dag kommer jag le igen, det vet jag. Och det kommer du med att göra.

Massa styrkekramar till dig. 
     Jag beklagar verkligen
    Hur har du lyckats hålla fast vid övertygelsen att det blir bättre?
    Jag försöker hitta den ,men det går inte.
    Anonym (förstår inte) skrev 2013-03-27 05:11:35 följande:
    dom säger ju att man möts igen där uppe. får hoppas det annars har man inget kvar att hoppas på och leva för
    Men det känns så hemskt, ska man leva ett helt liv bara i hopp om att man får träffas igen? Är det verkligen så man ska behöva ha det dom åren som är kvar?

Svar på tråden Förlorat min bästa vän