Inlägg från: Anonym (förstår inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förstår inte)

Förlorat min bästa vän

Anonym (förtvivlad) skrev 2012-12-31 14:56:59 följande:
    Får säga detsamma.
    Hur gick julen?
    Min passerade någonlunda smärtfritt förbi, men fann inte direkt någon glädje i den. Idag är det nyårsafton också en sådan där dag man förväntas vara extra glad och förväntansfull, usch
    satt här själv med min inneboende förkylda bror och kom ingenstans. hade lånat en bil men när vi skulle åka och handla så var den död. nyårsafton passerade hos en vän, väldigt trevligt
  • Anonym (förstår inte)
    Anonym (känner igen mig) skrev 2013-01-01 14:48:56 följande:
    Jag tycker att det är grymt skönt att det har blivit nytt år. Fy fan för 2012, mitt värsta år. 
    nu kan det ju bara bli bättre säger dom som vet. hoppas på det
  • Anonym (förstår inte)
    molly50 skrev 2013-01-09 11:13:40 följande:

Jag har inte heller alltid haft så lätt för att öppna mig,men när jag väl gjorde det så kändes allt så mycket lättare!

Din sambo vet kanske inte riktigt hur han ska hantera din sorg? Han är kanske inte van med sådant?
    Jag tror nog du gör rätt i att försöka ta upp det här med din psykolog. Det kanske kan avlasta din sambo litegrann också så att han kanske får en annan syn på aken.

Kram till dig!    
    folk i allmänhet har svårt att veta vad dom ska prata om med någon som har förlorat sin bästa vän/partner. 
    massor med skitsnack i början och sen tar dom avstånd.
    eller ännu värre  tar upp sin sorg över förlorade husdjur
  • Anonym (förstår inte)
    molly50 skrev 2013-01-09 15:33:29 följande:
    Men just pga det här så menar jag att det nog vore bra om TS pratar om det här med psykologen. Om någon kan hjälpa TS igenom sorgen så är det väl denne.   
    Om hon litar på personen är det lättare att prata om sorg,
    annars blir det ju bara problem när man märker ointresset hos psykologen. Har varit i den  situationen tyvärr. Det resulterade i att jag slöt mig mer och berättade inte allt som jag ville, hoppas att Ts har en bra psykolog
  • Anonym (förstår inte)
    Anonym (känner igen mig) skrev 2013-01-11 10:58:22 följande:
    När jag var hos psykologen sist såg jag till min stora förvåning att han höll på att börja gråta. Det kändes inte alls bra. Det räcker att min bästa vän gick bort på ett fruktansvärt tragiskt sätt och att alla jag berättar det för spontant börjar gråta när de får höra om det, det är en sak som jag upplever väldigt jobbig eftersom jag själv kan prata om det utan att gråta, man får som en mur inom sig. 
    Mwn han hämtade sig snabbt. Han är bra annars. Förlåt för kapning av ämnet, kom bara att tänka på detta när det kom upp att det är viktigt hur psykologen är.  
    där har vi en annan del som hämmar förtroendet för psykologer,

överempati.

det är ju bra om dom förstår vad man går igenom, men jag tycker inte att dom ska visa det

• Anonym (förstår inte)
    molly50 skrev 2013-01-11 13:26:30 följande:

Då hade du nog ingen bra psykolog. En psykolog får absolut inte vida ointresse för sina patienter. Då har h*n kanske valt fel yrke,i så fall.

Klart det är lättare att prata med någon man litar på. Men om personen inte orkar lyssna och inte vet hur h*n ska hantera situatioen så är det kanske bättre att försöka prata med någon annan. En bra psykolog t ex. 
    jag har problemet att jag inte litar på andra människor innan jag lärt känna dom, och det är svårt när man bollats mellan fyra psykologer innan man tröttnat och avslutat samarbetet med psyk.

• Anonym (förstår inte)
    Anonym (känner igen mig) skrev 2013-01-24 15:29:04 följande:
    Det är svårt att sätta gränsen var den första tiden är. Min vän gick bort för tio månader sen. Är det fortfarande den första tiden? 
    det är bara du som kan avgöra hur länge den är.
  • Anonym (förstår inte)
    Anonym skrev 2013-01-22 15:49:22 följande:
    Ungefär såhär känner jag med. Fast jag var gift med min bästa vän.
    Nu har jag bara läst TS...

Själv hade jag varit ihop med min man i över 19 år. Vi har tre fina, underbara barn ihop och en dag för snart tre veckor sen bara dog han. Ingen förvarning, ingen sjukdom, han bara dog =(

Jag visste inte att det kunde göra så ont i kroppen. Han var mitt allt, han och barnen.  

Mvh
    Marie 
    stora styrkekramar till dig. 
    vi är många som går igenom liknande saker
    ingen av oss kan säga att vi vet vad du går igenom eller att vi vet vad du känner men dom flesta av oss har en liten hum om din saknad och sorg

• Anonym (förstår inte)
    Själv har jag nu hamnat i en period då det känns jobbigare och jobbigare för varje andetag.
    låter inte bra Ts. Har precis passerat en sån period.det är fortfarande tungt, men det går lite lättare att se ljuset i tunneln. var ute med vänner och åt lunch på min ängels favorit ställe, en thai restaurang, det var lite tufft men kunde fokusera på mina vänner och slapp att sitta där själv och sörja.
    hoppas att du inte gräver ner dig för djupt bara, då blir det svårare att ta sig upp har jag märkt.

6 månader har gått snart och jag saknar fortfarande mitt hjärta. 
  • Anonym (förstår inte)
    IsDimma skrev 2013-02-09 17:26:17 följande:
    Jag förlorade min bästa vän i ett självmord för 5.5 år sen.
    Det kunde varit jag som skrev din trådstart då. Och jag ska inte säga att jag kommit över sorgen efter honom. Det kommer jag aldrig att göra. Men det är lättare idag!

Jag valde att fly ifrån mina egna känslor, jag flyttade utomlands, lämnade allt därhemma, begravde mig i jobbet där borta, jag kunde med lätthet jobba över 60 timmar varje vecka. Det orkade jag med i nästan två år.
    För tre år sen flyttade jag hem till Sverige igen. Först då tillät jag mig själv att sörja på riktigt, då kom verkligheten ikapp.
    Livet går vidare, det gör det även om man inte tror på det just då och just där.
    Jag kommer alltid att sakna honom. Alltid. Jag kommer aldrig träffa någon så bra igen. Men jag hade förmodligen aldrig flyttat till Göteborg om det inte varit för allt som hände och då hade jag aldrig träffat min sambo. Jag hade planer på att flytta till Stockholm, ihop med bästa kompisen, när jag slutat plugga. Jag ville absolut inte ner till Stockholm efter att han försvann.

För mig var räddningen faktiskt två killar här på familjeliv. Dom pratade med mig varenda dag om allt och inget. Dom lyssnade och lekte lekar med mig över nätet för att få mig på bättre humör. Dom har förmodligen glömt mig för längesen men jag glömmer aldrig dom! Hjärta
    vad skönt att du gått  vidare och fixat att överleva, styrkekramar till dig i din kortsatta kamp. frågan är bara den att när man är förlamad av sorg..... HUR går man vidare???
  • Anonym (förstår inte)
    TomMon skrev 2013-02-16 18:00:50 följande:
     Men jag antar att det inte finns någon färdig mall för sorgearbete, tyvärr, annars hade jag efterlyst en sådan omgående.
    en sådan mall önskar de flesta sig.
    det är tydligen bara att härda ut hur svårt det än är.
    suck
    man kan bara hoppas att sorgen släpper så småningom 
  • Anonym (förstår inte)

det är en enda lång uppförsbacke av sorg och förtvivlan just nu, men som triad sjunger "det är mörk nu, men det blir ljusare igen" hoppas det är så. annars "varför ska jag leva kvar utan min vän".

• Anonym (förstår inte)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2013-03-04 09:16:38 följande:
    Jag är livrädd för att gå vidare, jag vet inte riktigt varför.

Då är vi två. Jag har suttit många gånger och tänkt ringa bara för att höra hans röst, men inte vågat. Rädd för att jag skulle bryta ihop totalt.

om du går vidare, innebär det att du glömmer honom? tror att det är det du är rädd för.

jag har kvar min flickväns telefon.... aktiv. kan och vill inte stänga den. hennes dator har jag gett till våran yngsta dotter. men vad tungt det är utan hennes beröring och röst.

• Anonym (förstår inte)

närheten till min älskade försvinner sakta bort och ersätts med en tung tomhet som är svår att förklara, det är bara tungt. 7 månader och det blir inte lättare.

• Anonym (förstår inte)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2013-03-19 19:34:00 följande:
    Lider så enormt mycket med dig.
    Man måste på något sätt fortsätta, hitta små små ljus punkter i livet och hålla fast vid dom.

Jag längtar så enormt efter honom, det måste finnas något mer efter döden, jag måste få vara med honom igen, på något sätt, det upprepar jag för mig själv om och om igen, det här får bara inte vara slutet. Kan jag stå ut med tanken på att leva om jag kan våga tro att vi möts igen? Jag vet inte....
    Jag har nästan blivit manisk i mitt sökande efter bevis på något efter döden, men det finns inga bevis. Bara spekulationer och människors övertygelser. Jag behöver mer, skulle behöva en garanti.
    Jag önskar bara jag fick hålla om honom igen
    dom säger ju att man möts igen där uppe. får hoppas det annars har man inget kvar att hoppas på och leva för
  • Anonym (förstår inte)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2013-03-27 11:56:20 följande:
    Men det känns så hemskt, ska man leva ett helt liv bara i hopp om att man får träffas igen? Är det verkligen så man ska behöva ha det dom åren som är kvar?

nej det är inte så man ska behöva leva. man SKA vara positiv och glad, utåt iallafall, hur man mår inuti är det bara man själv som vet. det finns dom som delar med sig av alla sorger och krämpor. hatar sånt, vill bara bli lämnad ifred med min sorg. Men livet går inte ut på att vänta på döden och hoppas att man träffa sin älskade/vän eller vem man nu saknar. lev idag, försök glömma gårdagen och morgondagen kommer vare sig du vill det eller ej.

klokord från min mamma, vad vet hon om sorg????? kanske mer än mig, vem vet...... 
  • Anonym (förstår inte)

när du nu har skrivit här så har du ju tänkt på alla som försvunnit ur ditt liv och påbörjat arbetet med att sörja dom. den erfarenheten har jag fått här nu dom senaste månaderna. skickar otroligt många styrkekramar till dig. liten tröst men ändå något.

Svar på tråden Förlorat min bästa vän