Inlägg från: Anonym (känner igen mig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (känner igen mig)

Förlorat min bästa vän

tina03 skrev 2012-11-22 23:37:40 följande:

Första åren stängde jag mest inne känslorna, något som fungerade för stunden men inget som hjälpte mig framåt. Nu när jag kan se tillbaka så inser man att man hade så mycket själv, många operationer, massor av mediciner och på det även det psykiska, något fick vänta helt enkelt. Känslorna fick vänta. Det som har varit jobbigast är att folk dragit sig undan, rädda för att såra, och rädsla för att inte kunna vara ett bra stöd.Förmodligen inte vetat hur de kan stödja. De dagar jag mår dåligt låter jag känslorna styra, vill kroppen vara ledsen så får den det. De dagar jag orkar besöker jag graven, när det varit riktigt jobbigt har jag åkt ut till olycksplatsen,  i början hoppades man att huset skulle stå kvar och att allt var en dröm, men idag är bara grindarna kvar och en tom ojämn,  gräsmatta, men platsen ger mig ändå ett lugn inombords. Man kommer aldrig att förstå men man kommer acceptera. Jag kan bara ge det rådet att låta det som gör ont få utlopp, om det är via gråt, samtal, skriva, musik etc känner man bäst själv. Kram 
    Tack för ditt fina svar. Jag förstår att det är tid det måste få ta. Ibland håller jag på att bli tokig, känns det som, av vetskapen att jag har så mycket arbete framför mig innan allt kan kännas bara. Å andra sidan är det fortfarande inte alls länge sen som jag fick hålla min väns hand och ta farväl, och det är ett minne som jag aldrig vill ska blekna.
    Jag förstår precis hur du bråkar åka till olycksplatsen och graven, jag har också varit vid graven ganska många gånger. Ibland har det varit bra, ibland fruktansvärt. 
    Att acceptera. Det är det man måste göra alltså. Jag vet inte om jag nånsin kommer kunna det, acceptera hur fruktansvärt orättvist livet är.  Men att hon är borta? Det återstår att se. Tack igen för dina ord. 
    Anonym (förstår inte) skrev 2012-11-24 00:52:49 följande:
    det är förunderligt att man kan hitta texter som sätter ord på ens egna tankar och funderingar.
    tidigt i den här tråden fans en länk  till 1177.se har inte förrän nu kunnat öppna den länken och hittar allt som folk kommit och petat på mig med. alla sorgens faser och att man sörjer olika och, och, och. men ingen av dom är beredd att hjälpa och stötta när man (jag) behöver det. men nog om det     hittade ett diktslutcitat i texten som gick rakt in i hjärtat

"Den allra sista gången", en dikt av Viola Renvall slutar så här:
    Men glädjen har alltid ett sista leende.
    Någonstans dröjer det kvar.
    Någon förvarar det
    Djupt i sin saknad.

den sätter ord på vad jag känner långt där inne, mitt i sorgen och saknaden finns ett ljus och ett leende
    Det var jag som la länken till 1177.se, texten där hjälpte mig lite när allt var som allra mest kaotiskt, precis i början. Då fastnade vissa saker hos mig, men minns att den där dikten kunde jag bara inte ta till mig. Men när jag nu läser den igen känner jag också att ja, det finns ett ljus någonstans. Inne i mig. 
    Prästen sa en väldigt bra sak på begravningen, som har fastnat. Man pratar om förlust och att man har förlorat den man älskar. Men den som är borta lever kvar i minnet och är levande där. Alltså är hon inte förlorad. Ungefär så. Och det tänker jag jättemycket på.  Jag skulle inte vara den jag är om inte jag hade haft henne som bästa vän. Hon har format mig och det kommer jag alltid att ha kvar.  
    Fast nu när jag skriver detta. Tänker jag att men gud, är det verkligen JAG som skriver det här. Hur är det möjligt att det var så här det blev med vår vänskap? Att jag blev ensam kvar med minnet av henne och den. Helt ofattbart. 
    Anonym (förstår inte) skrev 2012-11-29 16:31:08 följande:
    och jag med dig.
    hade hoppats på att snön skulle liva upp lite, få saker lite ljusare, men kom då på att jag brukade väcka henne oavsett tid på natten för att tala om att det snöade, så även det skapade negativa minnen. SUCK
    kan det inte finnas något som man inte har minnen knutna till henne.

Tänkte också på det idag, alla omställningar gör saken värre för att man inte kan dela dem med sin vän. I årstidsväxlingarna ser jag henne och hur hon brukade vara.
    Anonym (förstår inte) skrev 2012-12-02 15:18:10 följande:
    har återupptagit ett av mina intressen. sjunga gospel, är inte religiös men tycker det är så kul och befriande med den stämningen som är i kören, så i dag på första advent så hade vi ett uppträdande med lite adventssånger och lite julpsalmer skönt men som jag sagt tidigare så gjorde vi allt tillsammans min ängel och jag och kören var inget undantag, så det var extra starkt att stå på scenen utan henne. önskar alla en glad (om det går) första advent.......
    Vad fint det låter. Bra gjort av dig att du börjat sjunga igen! Känner ju inte dig eller din vän men det hade hon säkert tyckt om att veta. 
    Anonym (förtvivlad) skrev 2012-12-04 08:24:27 följande:
    Förstår det, men är helt övertygad om att det kommer gå bra.

Det är verkligen svårt det där, att den man delade allt med inte finns där mer. Kommer på mig själv att undvika att göra vissa saker, eller börjar tänka att åhh detta måste jag berätta för...ja sen kommer verkligheten liksom ikapp.
    Samma här. Det är hemskt när det händer, som att falla ner i en avgrund varje gång. 
    Anonym (förstår inte) skrev 2012-12-19 07:17:39 följande:
    det kommer den tydligen att göra länge om man lyssnar på alla som "vet något",
    drömmer fortfarande mardrömmar, om hur hon såg ut när jag hittade henne...... 
    (var glad att du "missade" den biten )
    Jag undrar varför jag inte drömmer om ögonblicket när jag tog avsked av min vän, en kort stund innan hon somnade in. Hur hon såg ut (det var inte något jag vill minnas även om jag är glad att jag fick se henne och förstå) men också vad jag kände, vad jag sa. Det var mitt livs mest dramatiska stund, ändå hittar den inte in i mina drömmar.

Lider med dig som måste återuppleva ett så fruktansvärt ögonblick om natten. 
    Anonym (förstår inte) skrev 2012-12-20 00:39:03 följande:
    du fick det ögonblicket att säga farväl och göra ett avslut med din vän, det är ett "bra" minne även om du inte drömmer om din vän.
    jag fick det ögonblicket innan hon gick och lade sig till att säga godnatt "älskar dig och ses i morgon", så blev det ju inte. älskar/älskade  henne så oerhört mycket.
    Ja, du har rätt det är skillnad. Min vän var inte vid medvetande utan nersövd när jag tog farväl, så jag kommer aldrig att få veta om hon hörde mig. Men hon levde iallafall och  jag väljer att tro att hon hörde.
    Anonym (förstår inte) skrev 2012-12-20 18:47:05 följande:
    bra val av dig. man hör och känner även om man inte är vid medvetande.

Anonym (förstår inte) skrev 2012-12-20 18:48:02 följande:
    Snart jul. suck. undrar hur man ska orka det, något tips?
    Ja, jag har vridit och vänt på det så mycket, timme efter timme. Det enda jag har att gå på är att jag  kände hennes närvaro så starkt, genom alla maskiner och mediciner. Kort efter vårt farväl, bara några minuter, somnade hon in. 

Tycker också julen är fruktansvärt tuff. Jag har dessutom födelsedag - en dag som min vän alltid uppmärksammade mycket. Vill inte fylla år i år. 
    För er som levde tillsammans med er älskade dagligen är säkert julen ännu svårare. 

Jag tycker att det är grymt skönt att det har blivit nytt år. Fy fan för 2012, mitt värsta år. 

Anonym (förstår inte) skrev 2013-01-11 10:11:08 följande:
    Om hon litar på personen är det lättare att prata om sorg,
    annars blir det ju bara problem när man märker ointresset hos psykologen. Har varit i den  situationen tyvärr. Det resulterade i att jag slöt mig mer och berättade inte allt som jag ville, hoppas att Ts har en bra psykolog
    När jag var hos psykologen sist såg jag till min stora förvåning att han höll på att börja gråta. Det kändes inte alls bra. Det räcker att min bästa vän gick bort på ett fruktansvärt tragiskt sätt och att alla jag berättar det för spontant börjar gråta när de får höra om det, det är en sak som jag upplever väldigt jobbig eftersom jag själv kan prata om det utan att gråta, man får som en mur inom sig. 
    Mwn han hämtade sig snabbt. Han är bra annars. Förlåt för kapning av ämnet, kom bara att tänka på detta när det kom upp att det är viktigt hur psykologen är.  
    Anonym (förtvivlad) skrev 2013-01-14 11:48:59 följande:
    Psykologen är väl bra. Känner fötroende och allt det där, men när det kommer till sorgen tar det liksom stop. Orden räcker inte till. Det känns inte som om jag riktigt kan få fram det jag verkligen känner och upplever.
    Känner igen mig, ord är för små för att beskriva det som händer och omfattningen av det som hänt. 

Jag är ändå nöjd med psykologen (trots att han som sagt fick tårar i ögonen en gång), flera gånger har det visat sig att han förstått mycket bättre än jag trodde. För en tid sedan sa ahan att jag kanske inte skulle få komma mer (går just nu kostnadsfritt via vårdcentralen) men efter att ha fyllt i ett självskattningsformulär som tydligen var oroande fick jag gå kvar. Så skönt. 

Kan man någonsin acceptera? Jag får fortfarande spontana känslor relaterade till min vän i vardagen hela tiden, när jag ser något hon skulle gilla eller är med om något vi har pratat om. SEn kommer det som en smäll: nej, just det, hon finns inte mer. det är som att famla i luften efter något man vet alltid funnits där. Som att plötsligt inte ha en hand eller ett ben längre. Känner ni igen er?

molly50 skrev 2013-01-17 17:21:48 följande:

Att acceptera att en person manälskat helt plötsligt inte fins mer kan vara svårt. Men så småningom lär man sig att leva med sorgen,även om den alltid finns där.
    Man har ju inget annat val än att leva med sorgen. 

Jag har hamnat i en svacka igen. Sorgen är randig sa någon till mig. Det stämmer på min upplevelse. Jag har en kort preiid när jag kände mig lite bättre, lite stark. Nu är jag långt nere igen. Ser bara det stora svarta hål i mitt liv där min bästa vän brukade finnas. Saknar henne så MYCKET: 

molly50 skrev 2013-01-24 13:40:04 följande:

Och så kommer det nog att vara ett tag under den första tiden. Men det kommer en dag när du kan tänka tillbaka på alla ljusa minnen och le igen. Det vågar jag lova.

Kram.
    Det är svårt att sätta gränsen var den första tiden är. Min vän gick bort för tio månader sen. Är det fortfarande den första tiden? 
    Anonym (förtvivlad) skrev 2013-02-03 14:10:31 följande:
    Beklagar verkligen sorgen :(

Själv har jag nu hamnat i en period då det känns jobbigare och jobbigare för varje andetag.
    Jag är också där. Det handlar inte längre bara om henne, utan om att hela livet känns meningslöst. Jag undrar om jag håller på att bli deprimerad?
    Årsdagen närmar sig också. Jag orkar inte.  
    TomMon skrev 2013-02-15 19:50:09 följande:
    Jag känner att jag behöver stöd från människor som förstår. För snart ett år sedan, den 22 feb, dog min bästa vän av akut leukemi. Från det att hon fick diagnosen tog det tre veckor. Hon var gravid med sitt första barn som var otroligt efterlängtat.

Det går inte en dag utan att jag tänker på henne. Tårarna kommer ofta, speciellt nu när årsdagen närmar sig. Jag vet inte vad jag ska göra, jag kan bara inte acceptera att hon är borta. Hur gör man? Är det bara att fortsätta gråta och minnas? Går det någonsin över? Kommer det alltid att göra ont?
    Herregud, vi har gått igenom exakt samma sak. Det är bara datumet som inte stämmer. Min vän dog också av akut leukemi, sjuk ett par veckor bara och var gravid med sitt första efterlängtade barn. Fast hon gick bort i mars förra året. Jag vet så exakt, exakt vad du gått och går igenom. Många, många kramar. 
    Anonym (förtvivlad) skrev 2013-02-24 20:39:50 följande:
    Tack till alla er som delat med er, det känns skönt att veta att man inte är ensam om att ha/går igenom detta....

Varje dag finns min vän i mina tankar, inte en endaste dag har passerat utan att jag tänkt på honom, saknat. Dom säger att det ska kännas enklare ju mer tiden går, jag upplever det som tvärtom. Ju mer tid som går desto svårare är det att hantera det faktum att han inte finns längre.
    Nej, du är inte ensam i detta. Skönt att ha hittat denna tråd. Kram till dig. 
    TomMon skrev 2013-02-28 22:28:40 följande:
    Jag har inte raderat min kompis nr än.. Hade det inte varit för att jag är rädd att någon kommer att svara som inte är hon så hade jag ringt bara för att få höra hennes röst på telefonsvararen.
    Precis så är det för mig. Jag vill ringa för att höra hennes röst men vågar inte prova. Radera finns inte, då skulle det kännas som ett svek nästan. Lång väg kvar dit....
Svar på tråden Förlorat min bästa vän