Anonym (förtvivlad) skrev 2012-11-01 11:58:27 följande:
Jag har faktiskt läst den texten innan, och den gav mig faktiskt också lite tröst vissa gånger. Kanske mest för att det kändes på något sätt, att dom tar det på allvar, det är hemskt, fruktansvärt. Någon slags bekräftelse på att det man går igenom är ett helvete.
Ja det är jobbigt att inte kunna prata med honom. Jag har försökt, men känner att han sätter mig i en situasion där jag måste försvara mina tankar och känslor, försvara relationen jag hade till min vän. På ett sätt kan jag kanske förstå honom, men samtidigt smärtar det att han inte kan lägga det åt sidan och faktiskt finnas där för mig nu när jag behöver det. Han vet ju att jag nu verkligen inte har någon annan.
Jag har ju ett väldigt bristande kontaktnät, en hel del ytliga bekanta, men inga jag umgås med eller pratar med regelbundet, vilket gör att jag står helt ensam i det här.
Jag har pratat lite med hans pappa, han sa till mig att jag gärna får prata med dom, eller hans syskon om jag ville prata med någon mer jämnårig. Men det känns konstigt. Jag vill ju inte tränga mig på i deras sorg. Sen har jag svårt att öppna mig och prata med människor, och jag har ju ingen relation till dom utan det är ju först nu efter att min vän dött som jag överhuvudtaget pratat med dom.
Vet du, om pappan sa att du gärna får prata med dem så menar han det säkert. De kanske till och med gärna vill det? Du vet ju en massa saker om din vän som de säkert vill att du delar med dem.
När min vän dog fick jag plötsligt väldigt mycket kontakt med hennes familj och andra vänner, även vänner som jag inte kände sen tidigare. Och det hjälpte, just för att vi verkligen bara behövde prata om just detta och inte bygga upp några fasader eller tänka på något annat. Jag träffar flera av dem regelbundet nu, personer jag inte kände alls eller inte särskilt bra, innan.
Jag tycker du ska försöka våga ta kontakt med pappan eller syskonet, kanske bara gå dit och fika eller något. Det kan kännas motigt innan, men jag tror att det skulle kunna betyda mycket för dem.
Kram till dig!!