mormor 1965 skrev 2012-09-26 22:02:58 följande:
Tycker kanske inte man allmänt behöver berätta om alla specialfall där man kan göra barn på andra sätt, provrörsbefruktningar t.ex
Om det inte finns någon orsak till det. Om det finns något barn i gruppen som går hem och frågar om pappa och mamma har gjort dem på traditionellt sätt, och föräldrarna har gjort dem via provrör, så kan ju faktiskt föräldrarna fortsätta på storyn själva och berätta om andra varianter.
Jag antar att ni hemma också berättat om hur mammor och pappor gör också? Inte bara eran variant?
Varför inte? Jag tycker att alla barn har rätt att veta att det finns olika sätt att få barn på. Och hur i hela fridens namn ska förskolepedagogerna veta om det finns barn i gruppen som har tillkommit med ivf?
Om vi har tagit upp det vanliga sättet? Nej. Min treåring är fullt nöjd med förklaringen att män har spermier och kvinnor har ägg, och när de träffas blir det en bebis som växer i mammans mage. Hon har inte frågat hur de träffas eller hur embryot kommer på plats, och vi har heller inte tagit upp surrogat. Å andra sidan vet jag inte vad hon har fattat, med tanke på att hon har berättat på förskolan att vi ska köpa en lillebror till henne på Maxi.
Men jag tycker att det är bra att det tas upp i förskolan. För jag antar att det utgår från barnens frågor - till exempel att en ur personalen är gravid, eller någon får småsyskon. Jag gillar förskolepersonal som inte är rädda för att svara på frågor.
Sen är barntillverkning och sex ändå ett ganska okontroversiellt ämne. Jag fasar mer för "vad händer när man dör"-samtalet.