Inlägg från: gottelina |Visa alla inlägg
  • gottelina

Ok att läsa bok om hur barn blir till i förskolan?

Jag hade nog velat veta i förväg. Min son är adopterad och svaren på hans eventuella följdfrågor kan kräva lite eftertanke. Vi har ju ingen aning om ifall hans biologiska föräldrar Kramades eller ej. Dessutom kan det ju starta en hel del tankar kring vem han är, vilka vi är och varför. 6-åringar brottas ju ofta med existentiella frågor ändå menar jag.

Alltså jag säger inte att det är fel men jag hade gärna velat vara beredd. Fast och andra sidan kommer jag nog att ta upp vår speciella situation med min sons kommande pedagoger redan vid inskolningen så dom vet vad han redan vet och vad vi vill få ta med honom själva i vår egen takt.

• gottelina

Ja det är ju bra! Men du måste förstå att du kan inte ta på dig själv att vara den som berättar om adoption i en grupp 6-åringar där det finns ett adopterat barn! Du har ju ingen aning om vad dina ord väcker inom det barnet beroende på vad just hen vet eller varit med om. Då är det ju en baggis att ta det med berörd förälder och få reda på om det är något speciellt att tänka på kring just det barnets historia.

mormor 1965 skrev 2012-09-27 18:46:40 följande:
    Om man har barn i sin grupp med någon annorlunda bakgrund så måste man ju ta upp det vid såna diskussioner.  Boken jag läste tar faktiskt också upp adoption i korthet.

Svar på tråden Ok att läsa bok om hur barn blir till i förskolan?