• Anonym

springmask! (usch) Hjälp önskas!

Åhhh nej! Min son har fått springmask! Har inte varit med om detta förut så jag vill gärna ha råd från er. Hela familjen bör ju behandlas. Kan även jag behandlas som är gravid?
    Har ni några tips om hur man ska bära sig åt för att inte bli smittade igen? Vad jag har förstått så är detta ganska svårt att bli av med eftersom smittan kan finnas både här och där i hemmet.
    Hur vet man att man är smittad om man inte ser maskarna med blåtta ögat? Jag är det inte än vad jag vet. Hjälp mig är ni snälla! Måste bli av med detta eftersom det känns så äckligt.

• Svar på tråden springmask! (usch) Hjälp önskas!
  • Anonym

hej du

de finns effektiva receptfria medel på apoteket mot springmask. Och springmask är faktiskt inte så svårt att bli av med heller. Bara hela familjen behandlas samtidigt och ni tvättar era lakan så är det nog ingen fara.
    Det med att du är gravid får du fråga apotektspersonalen om. Är de osäkra där måste du nog kontakta din bm. Annars så vet du ifall du har springmask om det kliar nått fruktansvärt i stjärten på natten. Alltså det skall klia såpass mycket att du kan väckas mitt i sömnen av det. Då kan du vara säker på att du har det. Annars har du säkert sluppit det.

• Anonym

Tack för ditt svar! Någon mer???

• Anonym

Min dotter fick oxå springmask när jag var gravid. Vi åkte till distriktssköterskan och hon gav hela familjen Vanquin förutom jag, som fick Vermox istället. Vermox e receptbelagt men inte Vanquin. Jag vet inte om man kan äta Vanquin när man e gravid. Kolla på fass.

• Anonym

Tack för alla svar. Får hopps att vi blir av med detta illa kvickt!

• Anonym

Hey you, det är inte så farligt med mask, sluta skämmas och behandla bara pojken som om det är något vanligt och INTE äckligt. Det kan drabba vem som helst!!! Läs om Vanquin, det står hur man ska göra för att bli av med masken i hela hushållet.

Relalalaxa...

• Anonym

Nä jag vet att det inte är farligt. Men lite snuskigt känns det. Springmask är tydligen den vanligaste parasiten på människan.

• Anonym

P.s Jag hanterar inte detta på ett sätt så han ska känna sig äcklig! Det är mina egna tankar som jag håller för mig själv.

• Anonym

Ngn mer med erfarenhet av detta? Ngt råd kanske?

• Anonym

Hej! Aj aj, inte kul. Har en kompis som hade en kompis som hade en kompis.... ok jag erkänner att jag fick det SJÄLV...hade umgåtts med några söta små smittade barn...

Jag och sambon använde Vanquin, vi följde råden på netdoktor(det följde med liknande råd i Vanquinasken) och har aldrig sett några sen.

Lycka till!!!
    /p, lite hemlig...läskigt ämne...

ps anonym 20:36, maskar är säkert inte äckliga, men de ska inte vara i min mage! ds

• Anonym

Är detta vanligt när barnen går på dagis?

• Anonym

Är detta vanligt när barnen går på dagis?

• Anonym

När min pojke hade mask första gången blev jag helt hysterisk!!!! Visste ju inte så mycket då! Han var då dessutom ganska liten (drygt 1 år) och kunde inte riktigt tala om vad som var fel. Han blev jättegnällig på kvällen när jag lagt honom, tacka för det, maskarna trivdes ju kanon därinne i blöjvärmen! Tror jag upptäckte det när jag skulle ta tempen på honom. Hursomhaver, efter det har han haft det flera ggr, vissa angrips tydligen lättare, ingen annan i familjen har blivit smittad en endaste gång! Sista gången han hade det var han 6år och då var han så van att han tom sa till -"det kliar mamma, det är nog mask" Jag la honom över mina knän och pillade bort dom synliga maskarna som sitter alldeles vid analöppningen, med topz! Its a dirty job, but someone has to do it!! Vi var oxå extremt noga med handhygien, kortklippta naglar, rena handdukar o badlakan. Inte lika hysteriska med renbäddningen. Tycker att vermox är det bästa, men masken försvinner av sig själv tillslut som läkaren på bvc uttryckte sig! Går grabben på dagis så måste du säga till personalen, allför många skäms och det resulterar ju i att det sprids lättare. Jag hade min pojke hemma från dagis bara en dag, vid varje tillfälle! Lycka till

• Anonym

Nåt jag har märkt är att mina 3 barn..som är tumbarn, som tycks få det vääääldigt lätt. Kan nog vara att dom e ute i sandlådan där katter finns och lämnar sin avföring och sen stoppar tummen i munnen..urk. Men dom får det så ofta att Vanquin e lika vanligt här hemma som alvedon..*skratt*

Svar på tråden springmask! (usch) Hjälp önskas!