• Lavinen

Svårt att gå ner i vikt med lchf

Jag sitter i samma situation som dej = har fått andra vinster som att tex inte behöva lida av halsbränna, känner att kläderna sitter lösare MEN att förlora vikt är det sämre med. Jag har inte gått ner i den takt som jag hade hoppats på. Stort steg att utesluta mjöl,ris,potatis,socker,pasta - som annars var en naturlig del på min matlista... Har pendlat +-0 kg ett tag. har ätit LCHF i ca 4 veckor. Vi får kämpa tillsammans! Glad

• Lavinen

Tack för bra tips,Gladskit!! Jag ska åka till Apoteket och köpa ketosticks bums. För jag känner ju att det händer positiva saker med kroppen men som ännu inte överförts till vågen... Det jag har tänkt är att starta gympa och dricka mer vatten. Tror jag dricker för lite. Vet att det stoppade viktnedgången rejält under en period då jag drack Cambridge-kuren (liknande Nutrilett och Modifast). Jag minns att jag hade inte ätit ett dugg men ändå så gick jag ned 0 kg under en period. Började jag dricka vatten så blev det fart på viktminskningen igen!

Har läst lite trådar här och vissa pratar om att de äter MBT - vet du vad det är?! Obestämd 

• Lavinen

Tack!! Nu förstår jag vad MBT och MBC är Skrattande Kanske en dum fråga men går det "lika bra" med grädde istället?!

Angående vätska: Precis!! Jag märkte i början av mina LCHF-dagar att jag kissade mycket mer, sedan blev jag orolig att jag kissade så lite...

Kroppen är märklig!

Tyvärr är jag under press att klara en viss målvikt under en viss period av läkaren - så vågen styr. Läkaren tittar inte på att jag förlorat klädstorlek. Synd nog Flört 

• Lavinen
    PumpkinQueen skrev 2012-09-26 11:48:50 följande:
    För att säga vad du bör göra annorlunda behöver vi veta vad det är du gör. Vad äter du och hur mycket? Hur mycket väger du från början? Hur lång är du? Om du redan är normalviktig kan det vara så att kroppen inte vill gå ner mer.

Rent generellt kan man väl säga att det finns två vanliga fel som folk gör när de går på LCHF:

1) För mycket mjölkprodukter
    2) För mycket nötter

Försök alltså att dra ner på dessa saker, om du nu äter sånt. I början kan det ta ett tag att lära sig hur mycket man behöver äta för att bli mätt, så försök att äta långsamt och känna efter. Det är inte meningen att du ska behöva räkna kalorier, utan mättnadskänslan ska tala om för dig när du fått i dig tillräckligt med mat.

Skriv upp vad du äter, så att du får kontroll över hur mycket kolhydrater du får i dig varje dag.
    Du har rätt. Jag har nog allt för stort intag av mjölkprodukter. Speciellt ost. Nötter var det mycket av i början men nu äter jag kanske 10 stycken om dagen. Jag har BMI 36 så det är tyvärr väl över snittet. Men jag ska ta till mig alla råd som jag får. Matdagbok en tid är en av dem. Som sagt jag har ju märkt vinster bara det att vågen segar sig! Tack för tips och råd. Mycket uppskattat Cool
  • Lavinen
    ego skrev 2012-09-26 11:59:25 följande:
    Nja...grejen med att du använder smör och kokosfett är att det inte blir några kolhydrater alls och dessutom ordentligt hög fetthalt....inte jämförbart med grädde alltså.

Jag vet att det kan låta lite småäckligt men tänk dig att du övervispar grädde...vad händer? Jo, den delar sig och bildar smör. Så när du mixar (inte bara låter smälta utan verkligen mixar) smöret och kokosfettet med kaffet blir det som du har en riktigt gräddigt kaffe. Färgen på kaffet blir som att du haft grädde i den och det är gott på riktigt.
    Jag kan ibland ha lite kakao i, eller vaniljpulver....eller en chai-variant med kanel, kardemumma och ingefära  
    Värt att testa alltså! Så du dricker en BMC istället för frukost!?
  • Lavinen
    byggd av bomull skrev 2012-09-26 15:21:10 följande:

Ost, alltså hårdost, innehåller i princip 0 KH. Det man rekommenderas att dra ner på är grädde, creme fraiche, yoghurt och liknande.
    Där ser man! Då är det ju inte så illa som jag trodde då. Usch, det är så jobbigt - känns som att jag har dåligt samvete för allt jag äter FAST man har lagt om kosten rejält. Tankevurpa...jag vet. Men jag ska inte gå ner i en negativ spiral utan uppåt. Banne mig!!
  • Lavinen
    yena89 skrev 2012-09-26 17:09:14 följande:
    MBC ;)
    Klart jag menar MBC ;) hehe
  • Lavinen
    jagvetefan skrev 2012-09-30 11:43:11 följande:
    Hur går det för er tjejer?

Här är en till som har svårt att gå ner... Går in i vecka 6 imorgon men har inte gått ner något alls... Lite tråkigt men jag har ett låååångt förflutet med pulverdiet så jag var införstådd med att det kan ta tid för kroppen att ställa om sig...

Skönt att ha hittat den här tråden så vi kan kämpa tillsammans!!
    ...Ja vi får kämpa tillsammans. Jag har fortfarande inte sätt stora resultat på vågen men kläderna sitter lösare. Men det är bara att fortsätta. Eller hur?! 

Äter du FinnCrisp eller äter du inga kolisar alls?! Jag försöker hålla mig till max 20g kolisar/dag...
  • Lavinen
    jagvetefan skrev 2012-10-01 18:33:10 följande:
    Jo några kolisar om dan blir det allt! Jag fattar ärligt inte hur man nollar! ;)

Finncrisp köpte jag hem för jag trodde de var ok men det blir ju mycket kolisar om man äter för många! Så de äter jag inte längre... Åt Lchf-bröd oxå i början men det har jag oxå slutat med...

För mig går det ner på vågen en dag för att nästa dag ha gått upp igen... Det går verkligen upp och ner!! Typ varannan dag upp och varannan dag ner!! Skulle väl egentligen låtit bli att väga mig varje dag men kan inte sluta! ;)

Har du oxå gått på nån annan diet innan?
    Jag vet...man får inte äta för många Crips men nån är det ju värt! Jag har också samma fenomen...väger mig ca två ggr i veckan och ena gången har jag gått ned ett kilo för att nästa gång gått upp det samma. Frustrerande speciellt när kläderna passar bättre än på länge. Fattar ingenting?

Andra dieter testade i omgångar: ViktVäktarna, Cambridge, GI, Nutrilett osv I have done it all babe Skrattande
    Inklusive LCHF... Men då körde jag utan kolisar alls och direkt efter en Cambridge-kur = Inte lyckat. Snart där efter blev jag akut opererad för gallsten. Så därför är jag nu rädd att bara äta fett för har man tendens att inte gallan tål det är det mindre lyckat.

Du då?! 
  • Lavinen
    jagvetefan skrev 2012-10-03 21:20:06 följande:

Jaaa så ser väl min historik ut oxå ungefär... Har aldrig testat GI dock... 2010 började jag med Cambridge och gick ner 41kg... Sen var jag tvungen att fortsätta pulvra för att hålla vikten i schack... Så de senaste 2½ åren har jag pulvrat kombinerat med mat... Det är låååång tid så jag förstår om det tar lite tid för kroppen att fatta... Från igår till idag gick jag ner 0,5kg! Skönt! Gissar att det var mensen som gjorde att jag gick upp lite före dess...

Hur går det nu för dig? Några framgångar?

Jag har känningar i njurarna nu... Men jag hoppas det går över...
    Det var bra jobbat att fixa 41 kg med Cambridge! Jag gick på ren-kur i 7 veckor och gick ned 13...men sedan blev det pannkaka av alltsammans. Igen. Nu behöver jag förlora typ 30 kg. Minst. Har BMI 35 vilket inte är skönt för kroppen. Ont i knän, höfter å rygg... Drygt. 

Grattis till viktnedgång!! Jag har också fått resultat på vågen - 1 kg Glad Glad Hade också mens just så det kanske gjorde sitt till. Min sambo går ju på samma diet som mig förresten. Han går förstås ned snabbare och mer. Inte helt otippat. Men det ger ju mig en sporre att vi gör nåt rätt iaf - även om min viktnedgång går segare. 

Har du känningar i njurarna? Hur känns det då? Jag fattade aldrig att det var gallan som jag hade ont i då jag blev opererad... Det finns då mycket man kan åka på.

Har du nåt bra brödrecept?! 
  • Lavinen

Pones nästa! Tack för recept! Jag köpte LCHF-bröd hos bageriet idag. Ska bli intressant att se hur det smakar. Såg gott ut och endast 1,5 kolisar.

Jag hoppas att njurbesvären försvinner kvickt. Jag har ännu inte märkt nåt som är sämre än innan påbörjad LCHF-kur. Snarare tvärtom! Åt tabletter mot halsbränna men den är som bortblåst Cool

Har inte gympat nåt än... Kanske ska ge mig ut ikväll. Heja heja!!

Till middag blir det kesoplättar. Riktigt gott, om du inte redan har testat. 

• Lavinen
    jagvetefan skrev 2012-10-04 22:09:56 följande:
    Nej det har jag inte testat! Hur gör du dem? :)
    Lätt plätt Skrattande
    250 g Keso
    2 ägg
    1 msk Fiberhusk
    1 tsk vaniljsocker
    lite salt
    Mixa med stavmixer en liten stund. Stek på medelvärme ca 2 msk/plätt.
    Servera med Vispad grädde, frysta hallon och bacon.
    Smarrigt!!!!! 
  • Lavinen
    Faile skrev 2012-10-08 10:56:23 följande:
    Måste ändra lite i receptet gällande knäcket.
    Har alltid gjort enligt någorlunda samma grundrecept vilket har varit, 3 ägg, 1 dl mandelmjöl, 1 dl kokosflingor och 1 dl linfrön/psylliumfrön. Har ibland ändrat nån halvdl hit eller dit, lagt till sesamfrön osv.
    Men nu bytte jag ut tex linfrön helt mot solroskärnor och det gick inte alls, blev alldeles för "blött" och inte alls krispigt som knäcke.
    Så vissa saker går tydligen inte ändra helt =)
    Tack då vet jag! Har inte testat än - så det var nog tur :)
  • Lavinen
    jagvetefan skrev 2012-10-09 13:14:02 följande:
    Usch idag gick jag upp igen... Så tråkigt! Gjorde inget annorlunda igår förutom att INTE dricka Pepsi Max...

MÅSTE verkligen sluta väga mig varje dag... Man blir ju så less när det är + på vågen!
    Man blir väldigt brydd när det är +
    Jag tycker det är jobbigt värre också Obestämd 
  • Lavinen
    jagvetefan skrev 2012-10-09 13:51:37 följande:
    Ja man undrar ju varför, när man inte gjort annorlunda...! Iofs var jag inte på toan innan vägning idag... Kanske innehållet där vägde lite... Flört

Hur går det för dig då Lavinen?
    Jag vågar inte väga mig! Kläderna är större men jag vågar ändå inte väga mig mer än 1 gång i veckan
    Blir så deppig när det inte gått bra... Men jag får väl inte ge mig. Eller hur!?

• Lavinen
    SunGirl skrev 2012-10-10 13:36:20 följande:
    En liten inflik; ny forskning visar att våra gener styr vilken kost som är bäst lämpad för oss. En del rasar i vikt med en fett+proteinkost, andra rasar i vikt av en fettsnål kost med kolhydrater+protein. Jag tillhör ex. den senare skaran.

Glöm inte heller träningen! Att röra på sig mycket ökar metabolismen.
    Jag har tidigare testat kolhydrater i dieten också men tyvärr så triggar det mig att känna konstant hunger. LCHF-liberala metoden gör iaf att det känns stabilare på den fronten. Men du har rätt. Träna gör jag för lite...
  • Lavinen
    jagvetefan skrev 2012-10-11 09:09:37 följande:
    Jag oxå...
    Ska vi utmana varandra att röra på oss lite mer!? Kanske vi förlorar mer vikt snabbare då Skrattande
    Jag cyklade typ 3 km två gånger förra veckan iaf. Men behöver egentligen göra det minst fem!!
  • Lavinen
    jagvetefan skrev 2012-10-11 11:40:45 följande:

Bra idé!

Jag var duktig på att gå promenader ett tag men det har jag tyvärr kommit ifrån... Kanske skulle ta tag i det igen... Glad Man skulle haft en hund, så hade man blivit tvungen! Skrattande

Jag har två hundar men det hjälper tyvärr inte mig. Promenaderna blir inte tillräckligt långa för det Rynkar på näsan
    Men vi försöka motionera mer då! - Ska vi börja på måndag!? Ska nämligen resa i helgen...
  • Lavinen
    jagvetefan skrev 2012-10-11 17:15:18 följande:

Jag ska försöka men jag har ingen lust just nu... Flört 
    Med eller utan lust. Vad sägs - ska vi hurta lite idag då?! Skrattande
Svar på tråden Svårt att gå ner i vikt med lchf