• Januari05

Svårt att gå ner i vikt med lchf

Nu ger jag snart upp....

Har hållt på med lchf i ca 2 månader men går inte ner som jag vill.
    Ena dagen ner två kg för att nästa dag ha gått upp de igen.
    Jag blir sååå trött och frustrerad, känns som om jag kan ge upp det här med lchf snart.
    Tror att jag varit inne på alla sajter som finns angående lchf men jag hittar inte vad jag gör för fel. SUCK! 

Jag skulle vilja ha tips och ideer på hur jag ska göra för att lyckas med detta, ge upp vill jag inte (än).

Är det någon som vill kämpa tillsammans med mig?

• Svar på tråden Svårt att gå ner i vikt med lchf
  • Anna 84

ett råd är att du slutar och väger dig varje dag utan ta en dag i veckan

• Pavel

Du får väl i dig för mycket energi, bara för att man äter LCHF så kan man ju inte äta obegränsat med kalorier och ändå gå ner i vikt. Ät bra mat va inte livrädd för kolhydrater, ät mycket protein lagom kolhydrater lagom fett och skippa godis fika och läsk, låt det ta tid två månader är ingen tid vill du ha långsiktig förändring som håller så ta det lugnt och låt kroppen vänja sig.

• Januari05

TACK för svar! 

Jag vet egentligen redan allt det där men kanske behöver påminnas lite.

Grejen är den att jag tycker verkligen inte att jag fuskar något alls men tydligen så är det så.
    Jag har sagt att jag ska ge det fram till årskiftet så än finns det tid.

Har redan nu gjort vinster med lchf tex nästan noll sockersug (och då har jag varit cocacolanarkoman) , känner mig piggare, känns som om kroppen är "fastare".  Så att jag fortsätter efter året slut känns ganska självklart MEN...

Nu väntar jag bara på viktnedgången....Tungan ute

• yena89

Kopierar ett svar från mig som jag gav till en annan med liknande problem:
    "Grundregler:
    * Max 20g kolhydrater om dagen, rekommenderar dig att väga maten i början och lägga in allt på matdagboken.se för att få   känn för mängderna.
    * Ren mat, dvs korv och bacon och annat chark MAX 1 gång i veckan.
    * Undvik mejerier. Max 1,5-2dl om dagen, helst mindre. Ta istället avokado, oljor (eko rapsolja, eko olivolja, eko  kokosolja), smör och smörsåser (bernaisesås, hollandaisesås, majonäs) som fettkälla.
    * Vräk inte i mat. Lyssna på din kropp. fett är nyttigt men man behöver inte frossa i smör, grädde och beasås. Inget när nyttigt i överdrivna mängder, inte ens vatten som ju är livsviktigt.
    * EN dag i veckan kan du unna dig grädde med bär (i normala mänger), en bit mörk choklad ELLER en näve nötter.
    *Glöm inte att mäta midjan, ofta syns resultat på måttbandet men inte på vågen.
    *Aktivera dig. För de flesta krävs det visserligen ingen motion med LCHF för att gå ner i vikt MEN motion har så mkt andra hälsofördelar. Se till att gå dagliga promenader och när du tappat några kg och känner dig starkare kan du göra denna, den kör jag och den ger rejäla resultat kan jag lova:
    " rel="nofollow" target="_blank">

Och sist men inte minst, det kommer nedförsbackar också. Du kommer känna dig dålig första veckan pga omställningen, du kan vara trött flera veckor (D-vitamin hjälper då). Det kommer veckor då du inte går ner i vikt också men ha ditt mål framför dig och ta dig dit! Man får kämpa en massa, det är inte lätt att gå ner, inte ens med LCHF, det är ingen mirakeldiet,."

Sen väger du dig föt mkt. vikten kan öka 1-2 kg på kvällen men även från en dag till en annan. Väg dig en gång i veckan som mest. Varannan vecka är ännu bättre.

Och det är sant att många äter för mkt kalorier men oftast är det för mkt kolhydrater som är problemet.
    Går du inte ner med strikt lchf så kanske du kan testa att minska på fettet och lägga till mer grönsaker och lite rotfrukter. vissa fungerar bättre på en sån fördelning

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Pavel

Bra kämpat! det är bara att hänga i förr eller senare så kommer förändringen. Det har gjorts en del studier som visar att om man har en lång historia av dåliga matvanor bakom sig så kan det förändra hormonnivåerna i kroppen, finns ett antal som styr fettinlagring, aptit mm. därför kan det ta lite tid innan kroppen ställer om sig men med bra kostvanor så KOMMER kilona att ramla av dig så länge du är fullt frisk och inte har någon sjukdom. Kan verkligen rekomendera att väga maten några dagar för att kolla hur du ligger kalorimässigt samt fördelningen mellan macronutrienterna (fett, kolhydrat, protein) kan även rekomendera ett besök på www.traningslara.se där finns massor med iformation om man vill läsa mer, lär man sig grunderna i hur våran kropp fungerar näringmässigt blir det mycket enklare att planera son kost, lycka till!

• Pavel

Glömde skriva att det finns jättebra appar om du har en smartphone där du enkelt för in allt du äter på en dag tex Näringsguide (iphone) allt du behöver är en köksvåg att väga maten med

• Lavinen

Jag sitter i samma situation som dej = har fått andra vinster som att tex inte behöva lida av halsbränna, känner att kläderna sitter lösare MEN att förlora vikt är det sämre med. Jag har inte gått ner i den takt som jag hade hoppats på. Stort steg att utesluta mjöl,ris,potatis,socker,pasta - som annars var en naturlig del på min matlista... Har pendlat +-0 kg ett tag. har ätit LCHF i ca 4 veckor. Vi får kämpa tillsammans! Glad

• Gladskit
    Lavinen skrev 2012-09-26 10:06:50 följande:
    Jag sitter i samma situation som dej = har fått andra vinster som att tex inte behöva lida av halsbränna, känner att kläderna sitter lösare MEN att förlora vikt är det sämre med. Jag har inte gått ner i den takt som jag hade hoppats på. Stort steg att utesluta mjöl,ris,potatis,socker,pasta - som annars var en naturlig del på min matlista... Har pendlat +-0 kg ett tag. har ätit LCHF i ca 4 veckor. Vi får kämpa tillsammans! Glad
    Det är ju kalasbra att du märkt andra vinster. Du får helt enkelt glädjas över dem tills det lossnar viktmässigt.
    Med LCHF kan det ta tid innan kroppen ställer om. Ett sätt är tex. att köpa ketosticks för att mäta om man är i ketos = den process då kroppen börjar förbränna fett (enkelt förklarat).
    Under tiden får man dock se det som en total livsstilsförändring och försöka hitta motivation och sätta upp mål som har med annat än den rena vikten att göra som tex.
    Den här veckan ska jag motionera två gånger.
    Den här veckan ska jag testa minst ett nytt recept.

• Lavinen

Tack för bra tips,Gladskit!! Jag ska åka till Apoteket och köpa ketosticks bums. För jag känner ju att det händer positiva saker med kroppen men som ännu inte överförts till vågen... Det jag har tänkt är att starta gympa och dricka mer vatten. Tror jag dricker för lite. Vet att det stoppade viktnedgången rejält under en period då jag drack Cambridge-kuren (liknande Nutrilett och Modifast). Jag minns att jag hade inte ätit ett dugg men ändå så gick jag ned 0 kg under en period. Började jag dricka vatten så blev det fart på viktminskningen igen!

Har läst lite trådar här och vissa pratar om att de äter MBT - vet du vad det är?! Obestämd 

Svar på tråden Svårt att gå ner i vikt med lchf