• Levin

vi som här PCOS och har bmi över 30... här kan vi följas åt =)

Har fått reda på att jag har PCOS och försöker nu att gå ner i vikt...
    Har ett BMI på 32 så nu kämpar jag med vikten och de tror jag finns fler som gör...
    Här kan vi följas åt och sporra varandra så hoppas att ni hankar på =)   

Själv har jag börjat med att verkligen ta tag i motionen... har alltid varit ute och gått minst en timme varje dag eftersom jag har hund men de räcker tydligen inte så nu är det tänkt att jag ska börja springa lite...

Jag behöver gå ner 12 kilo för att jag och min man ska få hjälp med att få barn, vi har försökt i 1 ½ år.
    Alla säger att jag är ung (25 år) men jag vill verkligen ha barn nu så käpmar förbrilt för att bli gravid.
    Men känner att jag hade varit tacksam med att ha någon att kämpa med... någon som är i samma situvation som jag själv så häng med nu så ska vi ta kol på kilorna och skaffa bäbis =)        

• Svar på tråden vi som här PCOS och har bmi över 30... här kan vi följas åt =)
  • MiaIa 90

Hej jag är 22år och jag och min sambo(39år) har försökt få barn i över 1år men de har inte blivit ett + en.
    Gick på en utredning och fick veta att jag har PCO.
    Och sambons test har vi inte fått svar på en.
    Men kommer inte få någon hjälp att få barn för jag är överviktig.
    Jag har ställt mig i kö för att göra en Gastric bypass och hoppas på att jag kommer få göra den operationen och sedan gå ner och bli gravid på egen hand annars kommer vi få hjälp när jag gått ner en del. 
    Kram 

• Levin

hoppas för din skull att det blir av snabbt då =)
    själv ligger jag emallan att vara för tjock för att inte får hjälp att skaffa barn och vara för smal för att få göra en gastic bypass...

måste du gå ner något själv innan du ska opereras?

kram     

• MiaIa 90
    Levin skrev 2012-09-24 00:57:37 följande:
    hoppas för din skull att det blir av snabbt då =)
    själv ligger jag emallan att vara för tjock för att inte får hjälp att skaffa barn och vara för smal för att få göra en gastic bypass...

måste du gå ner något själv innan du ska opereras?

kram     
    Jo jag hoppas de går fort har väntat så länge på att få bli mamma och drömt om de ennu längre och de blir mer jobbigt att de ska bli sådana omvägar nu när man har en sambo också som längtar lika mycket han:/.

Men fy vad jobbigt vännen hur mycket måste du gå ner innan ni kan få hjälp av tabletter?
    Har du testat lchf ska vara riktigt bra har jag hört mot PCO/S. 
    Jag har själv ätit de i tre omgångar men hjälpte inte på mig. 
    Vid en GBP ska man har BMI ca 35 eller mer. Men de är så olika i olika landsting.

Jag kommer ju få gå på pulver i ca 2-3veckor innan operationen för att minska fettet på levern och då kommer jag gå ner en del  hoppas jag på.
    Sist jag gick på pulver gick jag ner 8kg på en vecka.

Kram

• Levin
    MiaIa 90 skrev 2012-09-24 12:11:50 följande:
    Jo jag hoppas de går fort har väntat så länge på att få bli mamma och drömt om de ennu längre och de blir mer jobbigt att de ska bli sådana omvägar nu när man har en sambo också som längtar lika mycket han:/.

Men fy vad jobbigt vännen hur mycket måste du gå ner innan ni kan få hjälp av tabletter?
    Har du testat lchf ska vara riktigt bra har jag hört mot PCO/S. 
    Jag har själv ätit de i tre omgångar men hjälpte inte på mig. 
    Vid en GBP ska man har BMI ca 35 eller mer. Men de är så olika i olika landsting.

Jag kommer ju få gå på pulver i ca 2-3veckor innan operationen för att minska fettet på levern och då kommer jag gå ner en del  hoppas jag på.
    Sist jag gick på pulver gick jag ner 8kg på en vecka.

Kram

ja usch vi drömmer me om att bli föräldrar men snart tycker jag att man tappar hoppet... 

Jag måste gå ner 12 kilo för att få nångon hjälp... men jag har inte fått någon information om vad PCOS är utan de har jag fått ta reda på själv....
    är riktigt trött på alla läkare om pratar i gåtor och inte kan förklara vad det är som händer... allt jag vet är att -12kg så får jag någon slags hjälp och har ju förstått att det är hormontabletter som gäller då... 
    Men de jag inte kan förstå är att man kan sätta sånna krav... vem ska få bestämma över mitt liv och ifall jag ska få skaffa barn eller inte...
    men visst förstår jag att man måste gå ner i vikt för att man ska ha bättre chanser men man måste ju få gnälla lite  

tycker jag har provat de flesta metoder på att gå ner men eftersom jag har dålig ämnesomsättning me så ta det extra lång tid innan man ser nått resultat och då tröttnar man lätt... Men nu har jag bestämt mig på alvar att det måste hända något för man könner ju att alla ens vänner springer om en i livet och man sjäv står och stampar på samma ställe =)

vet du hur lång kö tid det är för att för göra GBP?

kram    

• MiaIa 90
    Levin skrev 2012-09-24 12:52:21 följande:

ja usch vi drömmer me om att bli föräldrar men snart tycker jag att man tappar hoppet... 

Jag måste gå ner 12 kilo för att få nångon hjälp... men jag har inte fått någon information om vad PCOS är utan de har jag fått ta reda på själv....
    är riktigt trött på alla läkare om pratar i gåtor och inte kan förklara vad det är som händer... allt jag vet är att -12kg så får jag någon slags hjälp och har ju förstått att det är hormontabletter som gäller då... 
    Men de jag inte kan förstå är att man kan sätta sånna krav... vem ska få bestämma över mitt liv och ifall jag ska få skaffa barn eller inte...
    men visst förstår jag att man måste gå ner i vikt för att man ska ha bättre chanser men man måste ju få gnälla lite  

tycker jag har provat de flesta metoder på att gå ner men eftersom jag har dålig ämnesomsättning me så ta det extra lång tid innan man ser nått resultat och då tröttnar man lätt... Men nu har jag bestämt mig på alvar att det måste hända något för man könner ju att alla ens vänner springer om en i livet och man sjäv står och stampar på samma ställe =)

vet du hur lång kö tid det är för att för göra GBP?

kram    

Men att dom inte förklarade för dig vad de är för något. Har du PCO eller PCOS?
    De är inte så stor skillnad sa min läkare bara att något med äggledarna som är annorlunda.
    Annars så är allt lika dant.

De är ju att de är bättre för både dig och barnet att gå ner i vikt och att du ahr större chans att barnet stannar kvar och inte får missfall.
    För jag har hört att vi som har PCO har lättare att få missfall vet inte riktigt varför.

Gå in här och läs lite:  http://sv.wikipedia.org/wiki/Polycystiskt_ovariesyndrom  ,http://www.1177.se/Gavleborg/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Polycystiskt-ovarialsyndrom---PCOS/   ,http://www.pco-s.com/  .

På dom sidorna har jag fått läsa mig till vad de är riktigt fast läkaren sa lite om de men inte så mycket.

Men om du har problem med ämnes omsättningne så måste du väll få hjälp med den på någe vis.
    Du kan ju skicka remiss till dietist om du vill och få hjälp där i från.

Till operationen är de ca 6månaders vänte tid sedan vill dom att efter operationen att man hälst inte ska bli gravid förens 1år efter operationen:/. Kommer inte kunna hålla de.
    Kram

• Levin

jag vet inte vilken form de är jag har men tror de är PCO... som sagt min läkare är inte mycket att hänga i julgranen.... jag fick reda på allt via ett hemskickat brev där det iproncip bara står att jag har en åkomma som heter PCO och att jag är välkommen tillbaka när jag gått ner 12 kilo....

visst jag förstår mycket väl varför jag ska gå ner i vikt de är ju bara bra för alla =)

tack för länkarna ska gå in och plugga lite så man kanske kan få nån rätsida på detta... jag har varit i kontakt med en dietist för ett tag sedan så försöker hålla mig till hennes råd =) men som sagt ibland är de lite kämpigt när allt går emot en men de är skönt att kunna prata så här så man kan få lite stöttning och inte känna sig ensam om problemet =)

sex månader går fort =) haha nej jag hade nog inte heller kunnat vänta ett år =P men va är de för anledning att vänta då? är risken större för komplikationer om man blir gravid tidigare?        

• MiaIa 90
    Levin skrev 2012-09-24 14:49:29 följande:
    jag vet inte vilken form de är jag har men tror de är PCO... som sagt min läkare är inte mycket att hänga i julgranen.... jag fick reda på allt via ett hemskickat brev där det iproncip bara står att jag har en åkomma som heter PCO och att jag är välkommen tillbaka när jag gått ner 12 kilo....

visst jag förstår mycket väl varför jag ska gå ner i vikt de är ju bara bra för alla =)

tack för länkarna ska gå in och plugga lite så man kanske kan få nån rätsida på detta... jag har varit i kontakt med en dietist för ett tag sedan så försöker hålla mig till hennes råd =) men som sagt ibland är de lite kämpigt när allt går emot en men de är skönt att kunna prata så här så man kan få lite stöttning och inte känna sig ensam om problemet =)

sex månader går fort =) haha nej jag hade nog inte heller kunnat vänta ett år =P men va är de för anledning att vänta då? är risken större för komplikationer om man blir gravid tidigare?        
    Den vanligaste är ju PCO. Jätte dåligt att han bara skickade hem ett brev för man brukar ju få träffa läkaren.
    Var de på vanlig vårdcentral eller genom gyn?
    Har ni gått på en utrednign för barnlösheten?

Ja man lär sig inget om man inte läser på en del:).
    Jag har läst och pluggat in allt från GBP operationen till PCOn.

Ne de är jätte skönt att ha andra att prata med de är så jag har kommit förbi alla hinder som sambon och jag har haft.Men de ska bara bli barn.

Jo jag hoppas dom 6månaderna går fort.
    Ne när man redan har försökt så länge så kommer jag inte kunna hålla mig,men jag är rädd för att bli gravid innan jag har gjort operationen.
    De är att efter ett år så har vikten stablireserat sig rätt så bra och att innan ett år har gått så är de att man måste lära sig äta rätt och att man har lättare att få vitamin brist. Tar ett tag att lära sig allt.

kram

• Levin
    MiaIa 90 skrev 2012-09-24 15:12:37 följande:
    Den vanligaste är ju PCO. Jätte dåligt att han bara skickade hem ett brev för man brukar ju få träffa läkaren.
    Var de på vanlig vårdcentral eller genom gyn?
    Har ni gått på en utrednign för barnlösheten?

Ja man lär sig inget om man inte läser på en del:).
    Jag har läst och pluggat in allt från GBP operationen till PCOn.

Ne de är jätte skönt att ha andra att prata med de är så jag har kommit förbi alla hinder som sambon och jag har haft.Men de ska bara bli barn.

Jo jag hoppas dom 6månaderna går fort.
    Ne när man redan har försökt så länge så kommer jag inte kunna hålla mig,men jag är rädd för att bli gravid innan jag har gjort operationen.
    De är att efter ett år så har vikten stablireserat sig rätt så bra och att innan ett år har gått så är de att man måste lära sig äta rätt och att man har lättare att få vitamin brist. Tar ett tag att lära sig allt.

kram
    nej allt började med att jag sökte just för att vi inte blev gravida och min mens var/är oregelbunden... då sökte jag via gyn och har gått där igenom....
    när jag kom dit så gjorde läkaren det klart för mig redan från början att oavsett om det finns något fel på antingen mig eller min man så får vi ingen hjälp så länge inte jag går ner i vikt.
    Jag fick ta blodprover och gjorde en gyn undersökning men min man har inte fått träffa någon läkare för att min läkare ansåg att det va inte någon mening utan jag ska gå ner först innan vi får gå på någon riktig utredning...
    sen fick jag hem brevet och nu står jag här och kämpar med vikten...

okej klart inte bra om man lätt får vitamin brist efter op men som sagt jag hade inte heller klarat att hålla mig utan kört på som vanligt för att få barn =)

• MiaIa 90
    Levin skrev 2012-09-26 16:32:24 följande:
    nej allt började med att jag sökte just för att vi inte blev gravida och min mens var/är oregelbunden... då sökte jag via gyn och har gått där igenom....
    när jag kom dit så gjorde läkaren det klart för mig redan från början att oavsett om det finns något fel på antingen mig eller min man så får vi ingen hjälp så länge inte jag går ner i vikt.
    Jag fick ta blodprover och gjorde en gyn undersökning men min man har inte fått träffa någon läkare för att min läkare ansåg att det va inte någon mening utan jag ska gå ner först innan vi får gå på någon riktig utredning...
    sen fick jag hem brevet och nu står jag här och kämpar med vikten...

okej klart inte bra om man lätt får vitamin brist efter op men som sagt jag hade inte heller klarat att hålla mig utan kört på som vanligt för att få barn =)

Men gud vilket elakt bemötande ni fick ingen snäll läkare och tycker de låter konstigt att din sambo inte fått lämna sperma prov de kan ni ringa om och be att ni vill göra ett. De kan dom inte neka er.
    För man är lugnare efter när killen har fått göra ett test han med.
    Sitter själva här hemma och väntar på provsvaren som jag hoppas kommer innan fredag annars ringer jag dit.
    Hur går de med vikten då vännen?
    Själv har jag gått upp 3kg igen efter min och sambons ålands resa:/.
    Ne inte bra bra att få vitamin brist och sedan stanna till lite i vikt men men ska kämpa på ska bara få operationen och sedan bli mamma:).
    Kram

• LängtansBlåaBlomma

Har du övervikt har du ju fler symptom än bara de typiska äggstockarna, så då tror jag att du har PCOS och inte bara PCO.

Jag är 25 år och kämpar mot PCO
Svar på tråden vi som här PCOS och har bmi över 30... här kan vi följas åt =)