• Leja

Vill helamma men sonen blir arg vid bröstet! Så ledsen!

Min son är drygt 3 månader och helammas (fått ersättning ett par gånger vid olika tillfällen sedan födseln). Sen ett par veckor tillbaka så ammar han en stund, sen blir han arg och börjar gnäll och slå på bröstet, fäkta med armarna och vrida sig. Min utdrivningsreflex tar god tid på sig, så ibland hinner han bli otålig och börja med detta innan han ens ammat nånting och då är den amningsstunden förstörd. =(

Oftast fungerar det bättre på natten. Då händer det till och med att han hamnar i "matkoma" efter ett bröst. Men ibland blir det fäktande då också.

Jag har provat följande:
    Amma oftare - vill han inte så protesterar han direkt, fungerar ej
    Byta bröst - Blir samma efter en kort stund, fungerar ej
    Olika ställningar - Fungerar ej
    Lägga filt över så han inte ska störas - Fungerar ej
    Pausa och rapa - kan fungera en liten stund, sen samma sak igen

Jag är snart helt knäckt av detta. Jag vill vill vill! Kan tillägga att jag är ensam med min son och således är jag säkerligen mer stressad än jag skulle varit om jag fått avlastning.

Någon som har tips/erfarenheter? Tack på förhand.

• Svar på tråden Vill helamma men sonen blir arg vid bröstet! Så ledsen!
  • castafiore

Det brukar komma en sådan där krångelperiod runt 4 månader. Ny amningsfas eller nåt sånt. Bara att rida ut. Blir bra om ett tag.

• Leja
    FlitigaLis skrev 2012-09-23 22:00:26 följande:
    Om du pumpar lite innan du tar han till bröstet då?

Jag upplever att utdrivningsreflexen tar ännu längre tid på sig vid pumpning än vid amning, men kan kanske vara värt att prova. Tack!
  • santana01

Jag tror det går över, har för mig att min dotter krånglade mycket vid den åldern också. Jag tyckte det var jättejobbigt och förstod aldrig varför, men det löste sig av sig själv efter ett tag.

• Apopan

Jag brukade gå in i ett mörkt rum och "brottas" med honom. Oftast så gav han med sig innan jag hade blivit helt galen. Tror vi kämpade en månad, och vi trodde aldrig han fick i sig tillräckligt med mat. Men han gick upp som han skulle fast en trodde han var nära svältgränsen och försökte amma mest hela tiden, dygnet runt :P

Kommer väl ihåg att det var jobbigt, men för de flesta så ordnar det sig om en är tillräckligt envis och har orken. Hoppas det löser sig för dig med. Lycka till!

• Flickan och kråkan

Låter som han är i den klassiska tillväxtfasen som infaller i den åldern. Brukar märkas vi mätningen vid 4 månader. De brukar ha skjutit i höjden rejält på en månad. De vill ha mycket mat och mycket mat fort. Amma så ofta du kan, även om det bara blir korta stunder. De är effektiva och har rejäl sugkraft i den åldern. Det handlar ju om att öka produktionen. Det kommer att ge med sig ska du se. Vanligt att det fungerar bättre på nätterna. Du kan testa att göra lite natt-likt för att se om det kan fungera. Dra ner persienner/mörklägg i sovrummet. Lägg er tillsammans i sängen och mys ner er under täcket. Gosa lite först och försök varva ner om det går. Går inte alltid i den åldern, men kan vara värt att testa .

• Bittersweet2012

Min tjej gjorde likadant vid varje amning inför natten, när hon va ca 3,5 månader. Så fort hon släppte bröstet o började skrika erbjöd jag henne det andra bröstet. Jag kunde byta bröst 3-5 gånger per amning! Sen gick det över.

• hannis
    Bittersweet2012 skrev 2012-09-23 22:30:53 följande:
    Min tjej gjorde likadant vid varje amning inför natten, när hon va ca 3,5 månader. Så fort hon släppte bröstet o började skrika erbjöd jag henne det andra bröstet. Jag kunde byta bröst 3-5 gånger per amning! Sen gick det över.
    Precis så var det för oss också. 

Efter fyra månader blev amningen mycket mer stabil och sen ammade jag utan bekymmer tills barnet var 2 år.  
  • Momalicious

Exakt så var vår son också, men han flaskmatades. Så jag skulle gissa på ett det är en period de har vid den åldern.

• Leja

Åh tack för era svar, känner mig genast lite mer positiv. Kan tillägga att han hade inte gått upp så mycket i vikt på senaste BVC-besöket, så jag började noja att jag inte har tillräckligt med mjölk (fast kan alltid klämma ut lite när han släppt bröstet). Däremot hade han vuxit bra på längden.

Jag börjar ana att detta kan vara en slags fas då. Som jag verkligen hoppas går över, för jag gillar jättemycket att amma när det väl fungerar.

Svar på tråden Vill helamma men sonen blir arg vid bröstet! Så ledsen!