Inlägg från: Leja |Visa alla inlägg
  • Leja

Vill helamma men sonen blir arg vid bröstet! Så ledsen!

Min son är drygt 3 månader och helammas (fått ersättning ett par gånger vid olika tillfällen sedan födseln). Sen ett par veckor tillbaka så ammar han en stund, sen blir han arg och börjar gnäll och slå på bröstet, fäkta med armarna och vrida sig. Min utdrivningsreflex tar god tid på sig, så ibland hinner han bli otålig och börja med detta innan han ens ammat nånting och då är den amningsstunden förstörd. =(

Oftast fungerar det bättre på natten. Då händer det till och med att han hamnar i "matkoma" efter ett bröst. Men ibland blir det fäktande då också.

Jag har provat följande:
    Amma oftare - vill han inte så protesterar han direkt, fungerar ej
    Byta bröst - Blir samma efter en kort stund, fungerar ej
    Olika ställningar - Fungerar ej
    Lägga filt över så han inte ska störas - Fungerar ej
    Pausa och rapa - kan fungera en liten stund, sen samma sak igen

Jag är snart helt knäckt av detta. Jag vill vill vill! Kan tillägga att jag är ensam med min son och således är jag säkerligen mer stressad än jag skulle varit om jag fått avlastning.

Någon som har tips/erfarenheter? Tack på förhand.

• Svar på tråden Vill helamma men sonen blir arg vid bröstet! Så ledsen!
  • Leja
    FlitigaLis skrev 2012-09-23 22:00:26 följande:
    Om du pumpar lite innan du tar han till bröstet då?

Jag upplever att utdrivningsreflexen tar ännu längre tid på sig vid pumpning än vid amning, men kan kanske vara värt att prova. Tack!
  • Leja

Åh tack för era svar, känner mig genast lite mer positiv. Kan tillägga att han hade inte gått upp så mycket i vikt på senaste BVC-besöket, så jag började noja att jag inte har tillräckligt med mjölk (fast kan alltid klämma ut lite när han släppt bröstet). Däremot hade han vuxit bra på längden.

Jag börjar ana att detta kan vara en slags fas då. Som jag verkligen hoppas går över, för jag gillar jättemycket att amma när det väl fungerar.

• Leja
    pigglet skrev 2012-09-24 21:22:29 följande:
    Tips för att få igång utdrivningsreflexen snabbare:

Drick ett glas vatten samtidigt som barnet börjar suga
    Tänk på vattenfall, eller mjölk som sprutar från brösten
    Slappna av!!! Den är väldigt stresskänslig. Se till att du sitter bekvämt, är varm och go. Andas lugnt, tänk positiva tankar om att du HAR mjölk så det räcker.   

Har faktiskt provat allt detta och kan säga att det rinner till bättre. Otroligt vad visualisering kan göra! Dock är de fortfarande lite fäktande och oro men inte alls som innan. Så jag antar att det är den omtalade fasen som jag får ta mig igenom, men att det har blivit lite bättre känns ändå skönt. Problemet är ju att det inte går att göra detta om man är iväg...
Svar på tråden Vill helamma men sonen blir arg vid bröstet! Så ledsen!