Inlägg från: Marina80 |Visa alla inlägg
  • Marina80

Varför fostrar man inte sin häst?

Alla gånger hellre en häst som bara gått på lösdrift med andra hästar och lärt sig hästspråk än en trädgårdsuppfödning som har noll koll på hästspråket och som är sönderhanterad av sin ägare.

För någon som inte kan hästar så är säkert en häst flockuppfödd från Island jobbig att hantera. Men den hästen är faktiskt redan uppfostrad av sina hästkompisar och det enda man behöver höra själv är att fortsätta uppfostran.

De jobbiga hästarna är dom som är totalt signalokänsliga för att deras ägare har hanterat sönder dom som föl och unghästar. Hästar som tror dom är knähundar är inte bara jobbiga dom är farliga.

• Marina80
    isolande skrev 2012-11-06 09:20:26 följande:
    Hanterar man sina fölungar på "hästspråk" och låter dom gå på lösdrift och i flock får man de bästa hästarna. Med det vill jag understryka att man bör hantera sin häst tidigt, på rätt sätt.

Fast hur många kan det? Vet man inte vad man sysslar med är det bättre att låta bli. En fölunge är kanske söt men den skall inte daltas och gullad med. De farligaste hästarna har genom åren varit de som någon har gullat sönder. De som kommer ohanterade från Island är bara skygga. Däremot har redan andra hästar uppfostrat dom. Det är bara att fortsätta bygga vidare på det. Är man kunnig i hur hästar pratar med varandra så kommer man inte bli översprungen och man behöver inte hålla på ok fjanta runt i någon paddock för att lära hästen flytta sig för tryck.
  • Marina80
    isolande skrev 2012-11-06 11:24:08 följande:
    För få kan det, ja, men jag propagerar för utbildning av folk istället för att bara strunta i att lära sig och ta smällen senare. Jag har svårt att se att en klåpare som hanterar fölungar fel lättare skulle reda ut en ohanterad treåring....

Men folk som inte vet hur de skall hantera hästar skall inte hantera en treåring heller. De skall ha en äldre läromästare som de förhoppningsvis inte förstör för mycket. Kan man inte hästhantering så får man se till att omge sig med folk som kan det. Men idag tror folk dom kan allt bara för att man kan få hästen att gå på tygel. Men det var inte det tråden handlade om från början. De är inte de hästar som är uppfödda i flock men ohanterade som är förstörda eller ouppfostrade (de brukar gå väldigt fort att få ordning på). De är de hästar som är sönderhanterade till den grad att de tror de är knähundar. Det är de hästar som springer över en och som inte flyttar sig för tryck.
  • Marina80
    Madam X skrev 2012-11-09 20:45:25 följande:
    De som sitter i knä är inte sönderhanterade. De är ouppfostrade/FELhanterade. Hästar är som ungar, de lär sig skillnaden med vilka man måste lyda och inte. Störst felet som jag ser det är brist på insikt/självkriktik/kunnighetsnivå hos människan. Å andra sidan tycker jag att det är lite typiskt att vissa hästmänniskor är så socialt inkompetenta att de inte kan umgås med folk...    
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!

Jo de är sönderhanterade. De har tappat den naturliga skyggheten som en häst har. Det är de hästar som blir farliga och jobbiga att hantera. Inte de som är skygga. Dom kan möjligtvis vara svårare att hämta i hagen men en sådan häst kommer inte springa över dig. Det vågar den inte.
  • Marina80
    Madam X skrev 2012-11-09 22:29:49 följande:
    islandshästar har ett annat lynne än mer domesticerade hästar. Just för att de lever längre bort från människor.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!

Ja islandshästar som fått växa upp som en riktig islandshäst har det. Inte trädgårdsuppfödningar. Alla hästar som har vuxit upp under sådana omständigheter är sådana. Många upplever dom som skygga men de är bara signalkänsliga. Det behövs väldigt lite för att flytta en sådan häst. Man behöver tex inte stå och vifta med armarna som en väderkvarn. Många gånger räcker det bara att räta på sig.
Svar på tråden Varför fostrar man inte sin häst?