Inlägg från: Anonym (också Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (också Anna)

Byta förnamn

Hmm, jag heter också Anna och har aldrig seriöst funderat på att byta ut det men har många gånger tyckt det var trist att ha ett så vanligt namn, min egen svärfar sa en gång när jag ringde att "det är någon Anna som ringer", då blev jag lite sur. Hade jag hetat typ Henrietta hade det ju inte varit något tvivel om att det var jag fastän han inte kände igen min röst.  Jag har en kompis som bytte till ett ovanligt namn när hon blev 18, funkade bra.

Om du verkligen vill byta så bör du nog göra det så fort som möjligt. Vet inte ifall du redan jobbar men om du pluggar till ett karriäryrke så är det ju en god idé att byta innan du börjat jobba så att folk lägger rätt namn på minnet på en gång. Att du redan bytt efternman spelar ju ingen roll, mycket bättre att nya efternamnet sedan länge är inkört än att du byter både för- och efternamn samtidigt, det hade verkligen varit märkligt.

• Anonym (också Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2012-09-23 19:49:26 följande:
    Oxå Anna: Det där som hände med din svärfar har hänt mig många gånger också. Eller att de har frågat vilken Anna. Jag pressenterar mig ofta med för och efternamn numera. Jag ska börja plugga till läkare nästa år, fungerar Isåfall på att byta innan jag börjar utbildningen. Det blir en mer naturlig övergång och man slipper förklara namnbytet fler gånger än nödvändigt.

Roligt med läkarprogrammet! Vilka namn funderar du på? Kan ju vara bra att byta till ett "fint" namn som passar statusen på en läkarstudent . Det är det enda jag gillar med Anna, att det passar i alla samhällsklasser så det är ingen som kan placera en bara på namnet. Fast jag har ett vanligt gammalt soldatefternamn nu efter min man och tidigare hade jag ett annat vanligt ickessonnamn (typ som Bergkvist), så jag verkar ju inte vara överklass på något sätt pga namnet, men heller inte Destiny Jönsson om man säger så.
  • Anonym (också Anna)

"ingen som kan placera en bara på förnamnet skulle det stå".

Svar på tråden Byta förnamn