• Anonym (Anna)

Byta förnamn

Jag är en tjej i 20- års åldern som funderar på att byta förnamn. Jag heter Anna påriktigt. Det är ett fult, tråkigt och vanligt namn. Kan man verkligen byta namn då man är så pass gammal som mig? Hur fort går det innan de nya namnet bli accepterat tror ni? Jag har redan bytt efternamn. Det gjorde jag för sju år sedan och det accepterades direkt, frågan är om det är annorlunda med förnamn.

• Svar på tråden Byta förnamn
  • Anonym

Det går säkert bra med bytet men det tar nog ett tag för dom som känt dig sen innan att börja använda det nya namnet hela tiden.
    Min mamma bytte namn i den åldern nån gång och vissa som kände henne på den tiden säger fortfarande (30 år senare) ibland hennes gamla namn eller smeknamn.

Om du träffar nya personer borde det inte bli några problem.

• Anonym (också Anna)

Hmm, jag heter också Anna och har aldrig seriöst funderat på att byta ut det men har många gånger tyckt det var trist att ha ett så vanligt namn, min egen svärfar sa en gång när jag ringde att "det är någon Anna som ringer", då blev jag lite sur. Hade jag hetat typ Henrietta hade det ju inte varit något tvivel om att det var jag fastän han inte kände igen min röst.  Jag har en kompis som bytte till ett ovanligt namn när hon blev 18, funkade bra.

Om du verkligen vill byta så bör du nog göra det så fort som möjligt. Vet inte ifall du redan jobbar men om du pluggar till ett karriäryrke så är det ju en god idé att byta innan du börjat jobba så att folk lägger rätt namn på minnet på en gång. Att du redan bytt efternman spelar ju ingen roll, mycket bättre att nya efternamnet sedan länge är inkört än att du byter både för- och efternamn samtidigt, det hade verkligen varit märkligt.

• Anonym (Anna)

Oxå Anna: Det där som hände med din svärfar har hänt mig många gånger också. Eller att de har frågat vilken Anna. Jag pressenterar mig ofta med för och efternamn numera. Jag ska börja plugga till läkare nästa år, fungerar Isåfall på att byta innan jag börjar utbildningen. Det blir en mer naturlig övergång och man slipper förklara namnbytet fler gånger än nödvändigt.

• Anonym

Jag har bytt förnamn, det är bara att gå in på skatteverket och byta.

• Anonym (också Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2012-09-23 19:49:26 följande:
    Oxå Anna: Det där som hände med din svärfar har hänt mig många gånger också. Eller att de har frågat vilken Anna. Jag pressenterar mig ofta med för och efternamn numera. Jag ska börja plugga till läkare nästa år, fungerar Isåfall på att byta innan jag börjar utbildningen. Det blir en mer naturlig övergång och man slipper förklara namnbytet fler gånger än nödvändigt.

Roligt med läkarprogrammet! Vilka namn funderar du på? Kan ju vara bra att byta till ett "fint" namn som passar statusen på en läkarstudent . Det är det enda jag gillar med Anna, att det passar i alla samhällsklasser så det är ingen som kan placera en bara på namnet. Fast jag har ett vanligt gammalt soldatefternamn nu efter min man och tidigare hade jag ett annat vanligt ickessonnamn (typ som Bergkvist), så jag verkar ju inte vara överklass på något sätt pga namnet, men heller inte Destiny Jönsson om man säger så.
  • Dixie

jag har också ett vanligt namn - som jag inte är så förtjust i, men tror aldrig jag kommer att byta - jag skulle få ångest av att välja ett "perfekt namn" så det är nog enklare att jag behåller mitt tråkiga namn! 

TS - har du funderat på vad du ska byta till?  

• Anonym (också Anna)

"ingen som kan placera en bara på förnamnet skulle det stå".

• Anonym (Fint)
    Anonym (Anna) skrev 2012-09-23 19:21:57 följande:

Jag är en tjej i 20- års åldern som funderar på att byta förnamn. Jag heter Anna påriktigt. Det är ett fult, tråkigt och vanligt namn. Kan man verkligen byta namn då man är så pass gammal som mig? Hur fort går det innan de nya namnet bli accepterat tror ni? 

Anna är ett fint namn. Tror inte det ska vara några hinder om du vill byta namn som ung vuxen ett par veckor skulle jag gissa på att det tar  
  • Anonym (A)

Anna är ett vackert namn.

• Anonym (Anonym)

Hej!

Jag funderar själv på att byta förnamn är 20 år. Hur togs det emot av familj? Arbetsplatser? Släkt? Vänner du känt länge? Klassåterträffar?

Tacksam för svar!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2012-09-23 20:09:33 följande:

Jag har bytt förnamn, det är bara att gå in på skatteverket och byta.

Hur gick det?
  • Lönnsirap

Tycker det är perfekt med ett väldigt vanligt namn som läkare, eftersom det då blir tydligare med att använda båda namnen, eller vara efternamnet.

Har du ett annat namn som du vill ha, så byt, men det finns fördelar med både väldigt vanliga namn som ovanliga namn.

Svar på tråden Byta förnamn