• Gladskit

Någon som är en fena på LCHF som vill hjälpa till och lära en eller kanske flera nybörjare vad som gäller?

Jag tycker du verkar ha greppat en del. Inte bacon och bea hela tiden utan hyfsat varierat vilket är bra.
    Men sen undrar jag lite över mängden och fördelningen över dagen.
    Ett helt paket bacon till frukost OCH en omelett på tre ägg? Jag skulle bara orka hälften.
    Du verkar inte heller äta några mellanmål. Din kropp kanske skulle må bättre av att du delar upp dina måltider.
    Istället för frukosten som jag skrev ovan så skulle du kunna ta 1/2 paket bacon och ett eller två stekta ägg/omelett till frukost. Sen spara ett ägg och äta kokt fram på förmiddagen?

Även om LCHF ska bidra till större mättnadskänsla och att äta när man är hungrig, inte sugen, så kan det ändå vara så att man behöver fylla på regelbundet. En del kan äta mer sällan, och till och med köra periodisk fasta. Andra behöver frukost, lunch, middag och mellis och sådan är jag.

Sen är 4-5 finn crisp alldeles för många om du försöker vara strikt. På paketet står hur många kolhydrater varje sådan innehåller och du kommer upp i dagsbehovet enbart genom dina finn crisp. Alltså måste du ligga på noll i övrigt den dagen för att det ska vara "ok".

Jag kan ta finn crisp till frukost om jag inte har hunnit baka något LCHF-bröd. Men då tar jag en eller MAX två med smör, ost och mycket rökt kalkon på för att väga upp kolhydraterna. Och jag försöker att bara göra det de dagar då jag tränar.

Det finns en tråd under just "Kosthållning" som heter stora LCHF-tråden och där är vi jättemånga som skriver, tipsar, frågar och svarar. Kika in där!

• Gladskit

Hej igen!
    Den där 5g per 100g-regeln är bra, men samtidigt lite vansklig för den kräver att man ändå har lite koll på mängderna man äter av de olika livsmedlen.
    Tommy förklarar det jättebra på sin sida, gå in på www.tommytappar.se under LCHF och "Att räkna kolhydrater".
    Sallad är för det mesta ok, men även där finns fallgropar och grönsaker som är mer eller mindre bra. På livsmedelsverkets hemsida kan du kolla specifika livsmedel och se näringsvärdena.
    www.slv.se  under Mat och näring > Vad innehåller maten > Livsmedelsdatabasen.

Svar på tråden Någon som är en fena på LCHF som vill hjälpa till och lära en eller kanske flera nybörjare vad som gäller?