• MissBoring

Någon som är en fena på LCHF som vill hjälpa till och lära en eller kanske flera nybörjare vad som gäller?

Är det någon mer som nyss startat LCHF resan så kan vi väl följas åt och för hoppningsvis så kan vi få någon erfaren LCHF:are som kan hjälpa oss på traven när det behövs!?

Jag har nu kört LCHF i snart 3 veckor. Endast 1,3 kg har försvunnit och det va första veckan, sen zip zero nada :(
    Skulle behöva hjäl och förstå om jag äter rätt eller fel!!

Jag har fått till mig att jag ska äta till jag blir mätt, en handflata proteiner till varje mål (morgon, lucnch och middag) och inte produkter som är över 5 g kolhydrater/100 g. Inte hålla på och räkna etc och låta det bli en bantning utan bara må bra..

Vad tror ni om dessa dagar? tre exepel ur veckan:

Morgon: 2,5 dl turk.yog + 0,5 dl grädde
    Lunch: korvstroganoff (över 68g kötthalt och grädde) och sallad
    Middag: Kålpudding (gjord på keso, köttfärs och grädde) och extra vitkål och gräddsås.

Morgon: 1 pkt stekt bacon, äggröra (på 3 ägg och lite grädde)  
    Lunch: Fisksoppa (lunch på restaurang.
    Middag: Köttfärssås (gjord på krossade tomater och grädde) och blomkålsris + sallad

Frukost: 1 kokt ägg, 1 avocado och 2 babybell ostar
    Lunch: Kycklingfile med broccoligratäng.
    Middag: 2 st hamburgare (ca 90 g/st) i salladsblad, med hamb.dressing, ost och colesolow till.    

Förra veckan åt jag 2 plommon då jag blev så himla snurrig på eftermiddagen.

Annars är det en eller möjligen två dagar/veckan som vi kan köra lite ost/finncrips som lite kvällsmys. Kanske det blir 4-5 st finncrisp då.     
    Inget annat fusk har förekommit, så vad säger ni??    

• Svar på tråden Någon som är en fena på LCHF som vill hjälpa till och lära en eller kanske flera nybörjare vad som gäller?
  • Gladskit

Jag tycker du verkar ha greppat en del. Inte bacon och bea hela tiden utan hyfsat varierat vilket är bra.
    Men sen undrar jag lite över mängden och fördelningen över dagen.
    Ett helt paket bacon till frukost OCH en omelett på tre ägg? Jag skulle bara orka hälften.
    Du verkar inte heller äta några mellanmål. Din kropp kanske skulle må bättre av att du delar upp dina måltider.
    Istället för frukosten som jag skrev ovan så skulle du kunna ta 1/2 paket bacon och ett eller två stekta ägg/omelett till frukost. Sen spara ett ägg och äta kokt fram på förmiddagen?

Även om LCHF ska bidra till större mättnadskänsla och att äta när man är hungrig, inte sugen, så kan det ändå vara så att man behöver fylla på regelbundet. En del kan äta mer sällan, och till och med köra periodisk fasta. Andra behöver frukost, lunch, middag och mellis och sådan är jag.

Sen är 4-5 finn crisp alldeles för många om du försöker vara strikt. På paketet står hur många kolhydrater varje sådan innehåller och du kommer upp i dagsbehovet enbart genom dina finn crisp. Alltså måste du ligga på noll i övrigt den dagen för att det ska vara "ok".

Jag kan ta finn crisp till frukost om jag inte har hunnit baka något LCHF-bröd. Men då tar jag en eller MAX två med smör, ost och mycket rökt kalkon på för att väga upp kolhydraterna. Och jag försöker att bara göra det de dagar då jag tränar.

Det finns en tråd under just "Kosthållning" som heter stora LCHF-tråden och där är vi jättemånga som skriver, tipsar, frågar och svarar. Kika in där!

• MissBoring
    Gladskit skrev 2012-09-22 18:28:41 följande:
    Jag tycker du verkar ha greppat en del. Inte bacon och bea hela tiden utan hyfsat varierat vilket är bra.
    Men sen undrar jag lite över mängden och fördelningen över dagen.
    Ett helt paket bacon till frukost OCH en omelett på tre ägg? Jag skulle bara orka hälften.
    Du verkar inte heller äta några mellanmål. Din kropp kanske skulle må bättre av att du delar upp dina måltider.
    Istället för frukosten som jag skrev ovan så skulle du kunna ta 1/2 paket bacon och ett eller två stekta ägg/omelett till frukost. Sen spara ett ägg och äta kokt fram på förmiddagen?

Även om LCHF ska bidra till större mättnadskänsla och att äta när man är hungrig, inte sugen, så kan det ändå vara så att man behöver fylla på regelbundet. En del kan äta mer sällan, och till och med köra periodisk fasta. Andra behöver frukost, lunch, middag och mellis och sådan är jag.

Sen är 4-5 finn crisp alldeles för många om du försöker vara strikt. På paketet står hur många kolhydrater varje sådan innehåller och du kommer upp i dagsbehovet enbart genom dina finn crisp. Alltså måste du ligga på noll i övrigt den dagen för att det ska vara "ok".

Jag kan ta finn crisp till frukost om jag inte har hunnit baka något LCHF-bröd. Men då tar jag en eller MAX två med smör, ost och mycket rökt kalkon på för att väga upp kolhydraterna. Och jag försöker att bara göra det de dagar då jag tränar.

Det finns en tråd under just "Kosthållning" som heter stora LCHF-tråden och där är vi jättemånga som skriver, tipsar, frågar och svarar. Kika in där!
    Tack snälla för svar.

Haha ja den där frukosten blev lite stor..va på helgen Skrattande men jag ville ju va ärlig med vad som gått ner!
    När jag har ätit 3 ggr per dag som ovan så har jag inte varit hungrig alls mellan målen och därför har jag låtit bli.. men kanske ska försöka dra ner lite och äta nått mer imellan.
    Ops.. det där med finncripsen va ju inte bra. Det är ju lite det där jag menar, det har jag inte haft en tanke på.. ska genast dra ner dem!! Har bara kollat att de innehåller mindra än 5 kolisar och mumsat på.. Men hur är det då med sallad etc? det är ju kolisar i det också å det äter jag till nästan varje måltid mer eller mindre. 
    Glömde säga att jag sen jag började med LCHF också tränat. första veckan bara 1 pass spinning men andra 1 pass spinning och en golfrunda och denna veckan 1 spinningpass, 1 cirkegym och 1 pass på 1,5 timma med kinectspelande :) 

Jag har sett tråden och varit inne där en del, lärt mig mycket!! men kände mig lite förvirrad iaf vad som gäller för mig så därav kom denna tråd till.     
  • Gladskit

Hej igen!
    Den där 5g per 100g-regeln är bra, men samtidigt lite vansklig för den kräver att man ändå har lite koll på mängderna man äter av de olika livsmedlen.
    Tommy förklarar det jättebra på sin sida, gå in på www.tommytappar.se under LCHF och "Att räkna kolhydrater".
    Sallad är för det mesta ok, men även där finns fallgropar och grönsaker som är mer eller mindre bra. På livsmedelsverkets hemsida kan du kolla specifika livsmedel och se näringsvärdena.
    www.slv.se  under Mat och näring > Vad innehåller maten > Livsmedelsdatabasen.

• MissBoring

Kollade lite på båda sidorna, bra sidor! Ska läsa lite mer på Tommys sida imorgon när jag är lite piggare :)
    Tack igen!! 

Svar på tråden Någon som är en fena på LCHF som vill hjälpa till och lära en eller kanske flera nybörjare vad som gäller?