Inlägg från: Anonym (Hurgördu?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hurgördu?)

Undehållsbidrag?

Hej experter och hobbyvetare!

Behöver alla möjliga råd från er som sitter eller har suttit i samma sits.
    Sitter i den kanske omvända situationen att jag och barnets andra förälder är överrens om summan på underhållsbidraget, men inte vad som ingår i den. 
    Jag har enskild vårdnad. Köper allting till barnet. Andra föräldern har umgänge ca. var 9 vecka, plus minus lite när det passar hen.

Finns det någonting att trycka på? Någon lagtext eller praxis att peka på?
    Och framför allt: Hur gör ni? 

Tack på förhand!

• Svar på tråden Undehållsbidrag?
  • Anonym (Hurgördu?)

Anonym, vad baserar du det på?
    När jag läser runt så finns det saker som faller utanför underhållsbidraget.
    Så som glasögon, medicin, instrument, sport m.m.

Därför jag undrar om någon kan dela med sig av erfarenheter hur det fungerar för andra. 

• Anonym (Hurgördu?)

I vårt fall så är inte underhållsbidraget uträknat, utan en summa som den andra föräldern tycker verkar bra.
    Alltså inte på något vis beräknad enligt konstens alla regler.
    1400 är väldigt mycket mer än Fks grundbelopp och hen känner sig väldigt storsint över detta enorma tillskott. 

• Anonym (Hurgördu?)

Ska jag behöva gå till TR för att reda ut en sådan "liten" sak.
    Så himla konstigt när vi är överrens om en summa, men inte vad som ska finnas i den. 
    Vårt problem är, som många andra, att vi inte kan kommunicera.
    Jag säger A så säger hen Q.  Påpekar jag sen att vi har pratat om om bestält detta så finns det bara inte i denna värld.

Därför jag letar efter andras erfarenheter.

• Anonym (Hurgördu?)

Mitt problem är inte att jag vill ha en massa mer pengar. Jag kan mycket väl reda det på vad vi har.
    Jag har lärt mig att anpassa magen efter börsen. Det är en utmaning ibland, men det går. 

Jag vill veta vad jag kan förvänta mig an hen. En ömsesidig medvetenhet om utmaningen i tillvaron!
    För min del hade jag haft mer själaro om alla problem var mina egna, och mina att lösa.
    Istället för nu att jag vet inte. Eller får tro att jag bara ligger ute med pengar tillfälligt, men plötsligt så var det min konstnad helt. Det är det eviga bollade och skrapa med foten med mössan i hand som jag inte står ut med.

• Anonym (Hurgördu?)

Frågeställningen i TS handlar om att jag letar efter erfaranhet? Hur gör andra?

Är det någon som får det att fungera med extrautgifter? Plötsligt ska det till astmamedicin, eller en sport som barnet väldigt gärna vill hålla på med. Eller glasögon. Eller nya vinterkängor när de försvann?

Lever alla utom jag i den lyckliga bilden med ex som går att kommunicera med?

Är det bara att svälja och acceptera att alla extra utgifter är mina eftersom jag "valt" att leva ensam?
    Och plötsligt blev jag bitter. Det var inte meningen. 

• Anonym (Hurgördu?)

Jag tackar för svaren.

• Anonym (Hurgördu?)

Haha! Himla lustigt hur tråden drevs från TS fråga, alltså min till någon annan som fick skit och felaktiga siffror.
    Är det ett familjelivsyndrom?  

Anonym, #22,24. Tack för svaren. Det var precis sådana inputs som jag efterlyste.

• Anonym (Hurgördu?)

Brumma, tack för dina svar. Uppskattar att någon mer verkar få det att funka.  

Kände rent allmänt att det plötligt gick höga toner.
    Svårt att hålla isär när flera stycken använder Anonym, men inte går att skilja ut. 

Här är jag BF, är för tillfället arbetslös och lever i princip på luft och vatten.
    Samarbetssamtal verkar tyvärr vara helt uteslutet då det inte är intressant från UFs sida.
    Tyvärr vet jag inte vad UF har i lön då det inte gjorts någon riktig uträkning. Vilket jag (äntligen) har tagit upp.
    Vårt gemensamma barn är det enda i smeten.  

Återigen, tack för inputs!

• Anonym (Hurgördu?)

Brumma: Kan jag ha er som UF? :) Tyvärr finns här ingen som helst vilja att få saker att fungera. Efter drygt 6 år så har jag tröttnat på att vara dörrmatta. Allt för mitt barn, men man orkar inte hur mycket som helst!

Anonym: Tack! Det visste jag inte.  Ska ordnas!

Svar på tråden Undehållsbidrag?