• Anonym (Hurgördu?)

Undehållsbidrag?

Hej experter och hobbyvetare!

Behöver alla möjliga råd från er som sitter eller har suttit i samma sits.
    Sitter i den kanske omvända situationen att jag och barnets andra förälder är överrens om summan på underhållsbidraget, men inte vad som ingår i den. 
    Jag har enskild vårdnad. Köper allting till barnet. Andra föräldern har umgänge ca. var 9 vecka, plus minus lite när det passar hen.

Finns det någonting att trycka på? Någon lagtext eller praxis att peka på?
    Och framför allt: Hur gör ni? 

Tack på förhand!

• Svar på tråden Undehållsbidrag?
  • missen73

Beror ju på dennas ekonomi

• Anonym

Ja,alltså..ALLT ska ju ingå i underhållsbidraget(det man räknar ut på blanketten på fk sida)

• Anonym (Hurgördu?)

Anonym, vad baserar du det på?
    När jag läser runt så finns det saker som faller utanför underhållsbidraget.
    Så som glasögon, medicin, instrument, sport m.m.

Därför jag undrar om någon kan dela med sig av erfarenheter hur det fungerar för andra. 

• Anonym

Nä,inte underhållsbidraget..det är ju uträknat med hänsyn till barnets kostnader och föräldrarnas lön osv.
    Skillnad med underhållet från fk(1273 men även där,kan man inte göra mycket om den andre föräldern inte tänker /vill betala med.

Hur mycket underhållsbidrag betalar den andre föräldern?   

• Anonym

Medicin tex..kan ju högst bli ett maxbelopp/år? Så delar man det på 12månader och på båda föräldrarna. Så räknar man med allt sånt i underhållsbidraget..och då ska allt ingå.

• Anonym (Hurgördu?)

I vårt fall så är inte underhållsbidraget uträknat, utan en summa som den andra föräldern tycker verkar bra.
    Alltså inte på något vis beräknad enligt konstens alla regler.
    1400 är väldigt mycket mer än Fks grundbelopp och hen känner sig väldigt storsint över detta enorma tillskott. 

• missen73

Går man via fk så betalar man Max 1273 kr per mån , för att behöva betala ett högre uh så måste det till en stämning via tingsrätt ! Gör ni upp sins emellan så betalar ni det ni kommer överens om !

• Anonym
    Anonym (Hurgördu?) skrev 2012-09-21 21:24:42 följande:
    I vårt fall så är inte underhållsbidraget uträknat, utan en summa som den andra föräldern tycker verkar bra.
    Alltså inte på något vis beräknad enligt konstens alla regler.
    1400 är väldigt mycket mer än Fks grundbelopp och hen känner sig väldigt storsint över detta enorma tillskott. 

Ha! Jättestorsint. Och träffar barnet var 9:e vecka? Det brukar man ju få om den andre föräldern har vh.
    Tyvärr är det så,vägrar den andre betala mer..kan det bli svårt. Men räkna ut på blanketten på fk sida och visa hen,så kanske hen förstår liite mer?

Generellt tycker jag kanske man klarar sig på dessa 1400:- när barnet är mindre..men sedan blir det ju dyrare med allt. Aktiviteter säger familjerätten tex att man ska dela på. Men vägrar den ena,så är det ju svårt att få igenom. Vi delar på aktiviteter iaf. Och vissa dyrare ytterkläder(som fäljer med barnet)    
  • Anonym (Hurgördu?)

Ska jag behöva gå till TR för att reda ut en sådan "liten" sak.
    Så himla konstigt när vi är överrens om en summa, men inte vad som ska finnas i den. 
    Vårt problem är, som många andra, att vi inte kan kommunicera.
    Jag säger A så säger hen Q.  Påpekar jag sen att vi har pratat om om bestält detta så finns det bara inte i denna värld.

Därför jag letar efter andras erfarenheter.

• Anonym (Hurgördu?)

Mitt problem är inte att jag vill ha en massa mer pengar. Jag kan mycket väl reda det på vad vi har.
    Jag har lärt mig att anpassa magen efter börsen. Det är en utmaning ibland, men det går. 

Jag vill veta vad jag kan förvänta mig an hen. En ömsesidig medvetenhet om utmaningen i tillvaron!
    För min del hade jag haft mer själaro om alla problem var mina egna, och mina att lösa.
    Istället för nu att jag vet inte. Eller får tro att jag bara ligger ute med pengar tillfälligt, men plötsligt så var det min konstnad helt. Det är det eviga bollade och skrapa med foten med mössan i hand som jag inte står ut med.

Svar på tråden Undehållsbidrag?