• Anonym

Undehållsbidrag?

Ja,alltså..ALLT ska ju ingå i underhållsbidraget(det man räknar ut på blanketten på fk sida)

• Anonym

Nä,inte underhållsbidraget..det är ju uträknat med hänsyn till barnets kostnader och föräldrarnas lön osv.
    Skillnad med underhållet från fk(1273 men även där,kan man inte göra mycket om den andre föräldern inte tänker /vill betala med.

Hur mycket underhållsbidrag betalar den andre föräldern?   

• Anonym

Medicin tex..kan ju högst bli ett maxbelopp/år? Så delar man det på 12månader och på båda föräldrarna. Så räknar man med allt sånt i underhållsbidraget..och då ska allt ingå.

• Anonym
    Anonym (Hurgördu?) skrev 2012-09-21 21:24:42 följande:
    I vårt fall så är inte underhållsbidraget uträknat, utan en summa som den andra föräldern tycker verkar bra.
    Alltså inte på något vis beräknad enligt konstens alla regler.
    1400 är väldigt mycket mer än Fks grundbelopp och hen känner sig väldigt storsint över detta enorma tillskott. 

Ha! Jättestorsint. Och träffar barnet var 9:e vecka? Det brukar man ju få om den andre föräldern har vh.
    Tyvärr är det så,vägrar den andre betala mer..kan det bli svårt. Men räkna ut på blanketten på fk sida och visa hen,så kanske hen förstår liite mer?

Generellt tycker jag kanske man klarar sig på dessa 1400:- när barnet är mindre..men sedan blir det ju dyrare med allt. Aktiviteter säger familjerätten tex att man ska dela på. Men vägrar den ena,så är det ju svårt att få igenom. Vi delar på aktiviteter iaf. Och vissa dyrare ytterkläder(som fäljer med barnet)    
  • Anonym
    Anonym (Hurgördu?) skrev 2012-09-21 22:01:50 följande:
    Frågeställningen i TS handlar om att jag letar efter erfaranhet? Hur gör andra?

Är det någon som får det att fungera med extrautgifter? Plötsligt ska det till astmamedicin, eller en sport som barnet väldigt gärna vill hålla på med. Eller glasögon. Eller nya vinterkängor när de försvann?

Lever alla utom jag i den lyckliga bilden med ex som går att kommunicera med?

Är det bara att svälja och acceptera att alla extra utgifter är mina eftersom jag "valt" att leva ensam?
    Och plötsligt blev jag bitter. Det var inte meningen. 
    Går inte astmamedicin på högkostnadskortet?

Har barnet glasögon?

Den som betalar underhåll har fullgjort sin betalningsskyldighet.
  • Anonym
    mammatill6 skrev 2012-09-21 22:19:58 följande:
    Med de 1400 från pappan, barnbidraget plus 1400 från mamman så är nog barnets alla kostnader inkluderade. Så mycket kostar inte ett barn.

Fast båda föräldrarna behöver inte lägga samma summa. Det går på inkomst etc. Har man dålig inkomst som uf,går fk in.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 22:26:48 följande:

Fast båda föräldrarna behöver inte lägga samma summa. Det går på inkomst etc. Har man dålig inkomst som uf,går fk in.
    Fast underhåll räknas på just det.....
  • Anonym
    Anonym (Hurgördu?) skrev 2012-09-21 21:24:42 följande:
    I vårt fall så är inte underhållsbidraget uträknat, utan en summa som den andra föräldern tycker verkar bra.
    Alltså inte på något vis beräknad enligt konstens alla regler.
    1400 är väldigt mycket mer än Fks grundbelopp och hen känner sig väldigt storsint över detta enorma tillskott. 
    Vilken ålder är det på barnet?

Har barnet aktiviteter, glasögon osv?
  • Anonym

Det var domstolen som bestämde underhållet för vår son. De räknade med hans mediciner, ishockey etc i hans kostnader. Jag fick sen underhållasbidrag på 2 400 kr per månad.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-24 22:50:46 följande:
    Det var domstolen som bestämde underhållet för vår son. De räknade med hans mediciner, ishockey etc i hans kostnader. Jag fick sen underhållasbidrag på 2 400 kr per månad.
    Det är nästan vad jag får för två barn som aldrig träffar uf och jag står för samtliga omkostnader för barnen, får aldrig ett öre extra utöver underhållsminimum.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-25 10:07:44 följande:
    Det är nästan vad jag får för två barn som aldrig träffar uf och jag står för samtliga omkostnader för barnen, får aldrig ett öre extra utöver underhållsminimum.
    "Du" står inte ensam för alla omkostnader. Av pappan och samhället får barnen ca 5000 kr/månad till sin försörjning.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-25 10:21:09 följande:
    "Du" står inte ensam för alla omkostnader. Av pappan och samhället får barnen ca 5000 kr/månad till sin försörjning.
    Öhh....hur tänkte du där nu?? Två barnbidrag är inte 5000:- i det här hushållet i alla fall och uf batalar 1273 per barn
  • Anonym

Ts fråga var : Hur gör ni? och jag svarade #22 och #24. Jag skiter fullkomligt i vem som betalar vad, för barnen har jag 2 x 1273:- + 2 barnbidrag med flerbarnstillägg, thats it, inget mer och jag betalar alla aktiviteter, mediciner och annat som kan kosta skjortan utan att uf lägger nåt extra.
    Vad var det som var svårt att förstå? Och varför förutsätts det alltid att en uf som aldrig träffar barnen ska va en pappa?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-25 11:18:59 följande:
    Ts fråga var : Hur gör ni? och jag svarade #22 och #24. Jag skiter fullkomligt i vem som betalar vad, för barnen har jag 2 x 1273:- + 2 barnbidrag med flerbarnstillägg, thats it, inget mer och jag betalar alla aktiviteter, mediciner och annat som kan kosta skjortan utan att uf lägger nåt extra.
    Vad var det som var svårt att förstå? Och varför förutsätts det alltid att en uf som aldrig träffar barnen ska va en pappa?
    Men hur mycket mer än de 5000 som "pappan" (uf är oftast pappa så jag generaliserar) och samhället betalar för barnen per månad, kostar barnen? Jag menar, hur mycket pengar per månad kommer direkt från dig till deras försörjning?
  • Anonym
    Brumma skrev 2012-10-01 18:25:36 följande:

Hur var det att ge skit och felaktiga siffror? Jag, och anonym #23 pekade enbart på att 5000:- är ungefär vad man får från staten samt från underhållsföräldern. Inget annat. Inte min mening att vara otrevlig men när ngn påstår att de betalar ALLT ur egen ficka och det inte stämmer så reagerar jag. Likadant som jag reagerar på underhållsföräldrar som inte betalar det de ska och försöker komma med löjliga undanflykter med felaktiga fakta.. Inlägg #22 och #24 svarade väl förövrigt överhuvudtaget inte på din fråga - VAD som ingår i underhållet?
    Jag är anonym #22 och #24.
    Jag anser att jag höll mig till det som jag ansåg vara relevant och det jag för egen del kunde svara på och det var frågan i ts "Och framför allt: Hur gör ni? "
    Jag svarade då att barnens uf betalar underhåll med minimum ( 1273:- ) och eftersom jag är bf så får jag självklart två barnbidrag+flerbarnstillägg och att inga andra intäkter finns utifrån som kommer extra för något utan att av dom pengarna som kommer in till barnen så får det så lov att räcka till allt som kan behövas :

Högre bostadskostnad för större boende
    försäkringar
    barnomsorg/fritidskostnader
    idrottsaktiviteter
    kalaskostnader i form av presenter
    idrottsutrustning
    vecko/månadspengar
    påfyllning av mobiler
    högre el/vatten/sophämtning p.g.a. fler i familjen
    högre matkostnader 
    Klädinköp
    m.m

Jag lägger då till allt själv utöver det som kommer in i form av underhåll och barnbidrag och hakar inte upp mig på att jag ibland (ganska ofta) får en större utgift än uf .    
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-02 09:11:31 följande:
    Jag är anonym #22 och #24.
    Jag anser att jag höll mig till det som jag ansåg vara relevant och det jag för egen del kunde svara på och det var frågan i ts "Och framför allt: Hur gör ni? "
    Jag svarade då att barnens uf betalar underhåll med minimum ( 1273:- ) och eftersom jag är bf så får jag självklart två barnbidrag+flerbarnstillägg och att inga andra intäkter finns utifrån som kommer extra för något utan att av dom pengarna som kommer in till barnen så får det så lov att räcka till allt som kan behövas :

Högre bostadskostnad för större boende
    försäkringar
    barnomsorg/fritidskostnader
    idrottsaktiviteter
    kalaskostnader i form av presenter
    idrottsutrustning
    vecko/månadspengar
    påfyllning av mobiler
    högre el/vatten/sophämtning p.g.a. fler i familjen
    högre matkostnader 
    Klädinköp
    m.m

Jag lägger då till allt själv utöver det som kommer in i form av underhåll och barnbidrag och hakar inte upp mig på att jag ibland (ganska ofta) får en större utgift än uf .    
    Om du inte får bostadsbidrag så har du relativt hög lön och kan alltså bidra med 1273 kr/månad per barn ur egen ficka också. Så vips har du ca 7500 kronor/månad till barnens kostnader. Det är väl bra?

Billigare aktiviteter, försäkring, månadspeng, mat, kläder osv ingår i underhållet.
  • Anonym
    Anonym (Hurgördu?) skrev 2012-09-21 22:01:50 följande:
    Frågeställningen i TS handlar om att jag letar efter erfaranhet? Hur gör andra?

Är det någon som får det att fungera med extrautgifter? Plötsligt ska det till astmamedicin, eller en sport som barnet väldigt gärna vill hålla på med. Eller glasögon. Eller nya vinterkängor när de försvann?

Lever alla utom jag i den lyckliga bilden med ex som går att kommunicera med?

Är det bara att svälja och acceptera att alla extra utgifter är mina eftersom jag "valt" att leva ensam?
    Och plötsligt blev jag bitter. Det var inte meningen. 
    Hur gammalt barn har du? Vad tjänar uf per år? Vad tjänar du? Finns det fler barn hos dig eller uf?

Allt sånt påverkar underhållsförmågan. Vad gäller medicin så slår man ut kostnaden som mest på högkostnadsbeloppet delat på 12 månader och får då fram den summa barnets mediciner kostar.

Aktiviteter ingår, är det dyrare aktiviteter och man önskar att den andra ska vara med och dela kostnaden så får man försöka komma överens.

Vad kostar glasögonen per år? Går det att välja billigare?

Har du testat samarbetssamtal?

• Anonym
    Anonym (Hurgördu?) skrev 2012-10-02 12:32:44 följande:
    Brumma, tack för dina svar. Uppskattar att någon mer verkar få det att funka.  

Kände rent allmänt att det plötligt gick höga toner.
    Svårt att hålla isär när flera stycken använder Anonym, men inte går att skilja ut. 

Här är jag BF, är för tillfället arbetslös och lever i princip på luft och vatten.
    Samarbetssamtal verkar tyvärr vara helt uteslutet då det inte är intressant från UFs sida.
    Tyvärr vet jag inte vad UF har i lön då det inte gjorts någon riktig uträkning. Vilket jag (äntligen) har tagit upp.
    Vårt gemensamma barn är det enda i smeten.  

Återigen, tack för inputs!
    Ring skatteverket och fråga efter hans taxerade inkomst. Det är offentliga uppgifter.

Svar på tråden Undehållsbidrag?