Amma på ett bröst?
Jag fick redan på bb en sårig bröstvårta på höger bröst och fick en amningsnapp att använda på det. Det funkade ok men dottern verkade ha mycket lättare att äta när amningsnappen satt på, så den användes på båda brösten Såret läkte på kanske nån vecka men jag var fast med amningsnappen på båda brösten. Dock märktes ganska snart, när hon var kanske 6-8 veckor, att hon alltid åt så snabbt på höger bröst och sen ville byta. På vänster kunde hon hänga i en timme om hon fick trots att jag varje gång erbjöd höger först.
När hon var runt 2 månader testade jag att pumpa båda brösten, fick lätt ut 150ml på vänster och knappt 5ml på höger...Försökte ett tag att öka produktionen på men gav upp ganska snabbt och gick över till att bara amma på vänster. När man väl är till freds med beslutet att bara amma på ett bröst kan man börja se fördelen med det, typ att aldrig behöva fundera på vilket bröst man ammade på senast Men framförallt behöver man inte kämpa sig blodig för att öka produktionen längre, eller i ditt fall pina sig igenom varje amning, man skiter i det helt enkelt och det funkar ändå.
Var glad att det inte är bikinisesong för visst blir brösten lite olika stora under amningen, men det kan justeras med inlägg i b-h'n och nu är det ingen skillnad på dem. Tog inte många månader för dem att bli jämnstora :)