• RockaDolly

Amma på ett bröst?

För snart 3 veckor sen föddes mitt 3:e barn <3
    Har sen dag ett haft sån jävulsk smärta på vänster bröst när jag ammar, är också som hela bröstvårtan är uppsprucken och det läker aldrig, trots att jag ammar med amningsnapp, dom har tatt odling på bvc (som inte visade något), jag har testat att pumpa, lufta, smörja...ja allt. Men det fortsätter göra ont, trots att jag nu ammat var 6-10:e timme på det onda bröstet.
    Han blir aldrig riktigt mätt där heller utan vill amma igen efter en stund igen.
    Blöder också från det bröstet och har gjort det sen första början.
    Nu sa bvc att jag kunde amma på bara ett bröst istället och strunta i det där onda bröstet eftersom jag kom gråtandes till bvc idag =(
    Finns fler som bara ammat på ett bröst? Hur funkar det? Räcker mjölken till? Får man olika stora bröst sen när man slutat amma? Hur länge kan man amma på bara ett bröst? Vill veta allt.

Känner mig så ledsen då jag så gärna vill att amningen ska funka och att han ska få min mjölk åtminstone de första 3 månaderna.

• Svar på tråden Amma på ett bröst?
  • Nano07

Min dotter ratade ena brösten när hon var runt 3-4 månader tror jag det var. Hon vägrade bara helt enkelt och ammade sen resterande tiden på bara det andra (slutade amma helt vid ca 13-14 mån). Hon började smaka på mat vid halvåret men åt inte något som kunde likna en portion förren hon var runt 8 månader. Åt aldig välling men gröt gick hyffsat till frukost/kvällsmat vid 10 månader. Över lag så ammade hon mycket - både dag och natt tills dess hon slutade.

Hon växte hela tiden jättebra och blev mätt på bara amning (trots att hon åt jättedåligt med mat/gröt och ingen ersättning). Men ja, mitt ena bröst var ju klart större unden tiden jag ammade men jag petade ner sånna där tygilägg som kommer med vissa bh-ar i andra kupan så då syntes det inte så värst mycket ändå. Efteråt så var det ingen skillnad alls. Idag är båda brösten lika stora (och dottern är nu 5 år).

• suss85

Har du provat purelan salva? gjorde underverk med mina onda bröstvårtor! Hoppas det löser sig!

• Frozen

Jag fick redan på bb en sårig bröstvårta på höger bröst och fick en amningsnapp att använda på det. Det funkade ok men dottern verkade ha mycket lättare att äta när amningsnappen satt på, så den användes på båda brösten Såret läkte på kanske nån vecka men jag var fast med amningsnappen på båda brösten. Dock märktes ganska snart, när hon var kanske 6-8 veckor, att hon alltid åt så snabbt på höger bröst och sen ville byta. På vänster kunde hon hänga i en timme om hon fick trots att jag varje gång erbjöd höger först. 

När hon var runt 2 månader testade jag att pumpa båda brösten, fick lätt ut 150ml på vänster och knappt 5ml på höger...Försökte ett tag att öka produktionen på men gav upp ganska snabbt och gick över till att bara amma på vänster. När man väl är till freds med beslutet att bara amma på ett bröst kan man börja se fördelen med det, typ att aldrig behöva fundera på vilket bröst man ammade på senast Men framförallt behöver man inte kämpa sig blodig för att öka produktionen längre, eller i ditt fall pina sig igenom varje amning, man skiter i det helt enkelt och det funkar ändå.

Var glad att det inte är bikinisesong för visst blir brösten lite olika stora under amningen, men det kan justeras med inlägg i b-h'n och nu är det ingen skillnad på dem. Tog inte många månader för dem att bli jämnstora :) 

• RockaDolly

Tack för era svar och skönt att höra att det kan fungera ändå =)
    Jag har bara ammat 2 ggr på det onda bröstet under hela dygnet nu, men läste om purelan salva i ett annat inlägg så jag ska testa det innan jag ger upp vänster bröst helt.
    Får bli mitt sista försök.
    Hur lång tid tar det innan det läker? Kan man amma på det bröstet ändå? Som man försöker läka med purelan?

• suss85

Mitt onda försvann ganska fort men jag fortsatte att smörja ett par gånger till, man kan amma med salvan och jag fick rådet smör,smörj och smörj! För mig va salvan "mirakelsalva"

• 20101209

Jag helammade min son på bara ett bröst. Han vägrade äta på det ena. Växte så det knakade i alla fall.

• vargaa

Efter som att mjölktillgången anpassas efter efterfrågan, dvs stimulans genom amning, så ska det inte vara några problem att få mjölken att räcka till även om man bara ammar från ett bröst. Med mitt andra barn har det blivit så att jag ammat mest från högra bröstet då det är lättast. Därav har jag mkt mer mjölkproduktion i det bröstet och ammar bara från det andra ibland. Det har jag gjort i 7 månader nu och sonen har inte haft några problem att bli mätt. Trots att han är en stor kille. Det enda problemet är att brösten är lite olika stora ibland när det ena är fullt men det är ett ilandsproblem. Lite ojämnt när man har urringat bara. ;) Det jämnar ut sig när jag ammat ur det. Tror inte det påverkar stl efter att jag slutat amma.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Mette

Precis som flera ovan skrivit så funkar det fint att amma på bara ett bröst, det gjorde jag i ca 10 månader.
    Efterfrågan styr produktionen och det resulterade i att jag hade ett bröst som var nästan dubbelt så stort Det var det värt för jag slapp ett ledset barn som inte fick grepp.
    Lycka till, jag hoppas det onda och såriga läker fort.  

• suss85
    RockaDolly skrev 2012-09-22 23:27:25 följande:
    Okej =) Nu har jag iaf köpt luftskydd och purelan och hoppas de ska hjälpa =)

Hoppas det blir bra nu =) jobbigt att ha ont.
  • RockaDolly

Bröstet har blitt så mkt bättre och jag ammar nu på bägge brösten igen =) Men ammar mer på höger. Ammar 2 ggr på höger, 1 gång på vänster, 2 på höger, 1 på vänster osv =)

• Silversvans

Min Elias ratade från första början höger bröst - han riktigt vägrade. Så han fick amma på vänster sida och det fungerade bra att göra så. Visst, jobbigt i början med läckande bröst men med ilägg fungerade det också. Jag ammade honom i 1,5 år enbart på vänster sida och han följde sin viktkurva precis som han skulle. (Sedan hade det absolut kunnat vara skönt att byta bröst - första sonen ammade jag ju "normalt" och ja det var bekvämare så att kunna byta men det gick på detta sätt också.

• Nano07
    RockaDolly skrev 2012-09-27 19:20:37 följande:
    Bröstet har blitt så mkt bättre och jag ammar nu på bägge brösten igen =) Men ammar mer på höger. Ammar 2 ggr på höger, 1 gång på vänster, 2 på höger, 1 på vänster osv =)

Va skönt :)
Svar på tråden Amma på ett bröst?