• Mimmi85

Hur lång tid kan det behövas för ett barn att avvänjas vid amning på natten?

Börjar jobba om 1,5 månad å min dotter vaknar ofta på natten för att ammas. Ibland är det för att hon är hungrigibland snuttar hon mest. Jag vet att hon antagligen vaknar mycket för att hon befinner sig i seperationsfasen. Det känns som att hon har vaknat ofta på nätterna sen ca 6 månaders ålder. Om det inte är utvecklingssprång så är det tänder, förkylning eller separationsfasen som gjort att hon vaknar ofta. När jag pratat med andra mammor i mammagruppen verkar deras barn också vakna ofta. Ja har tidigare tänkt att jag bara ska låta henne få bröstet när hon vaknar och bara vänta ut denn jobbiga fas. Men jag börjar jobba om 1,5 månad å känner att det kanske är dax att börja avvänja henne vid amningen i alla fall nattetid. Hur lång tid n har det tagit för er? Jag känner även att det skulle vara trevligt att kunna gå på krogen å lämna över allt ansvar till pappan över natten. Han har lagt henne några gånger när jag varit borta å då har hon tgit lite välling. Är jag hemma dricker hon max 2 klunkar välling sen vägrar hon. Är jag jätte dum som vägrar henne bröstet mitt under seperationsfasen? Någon som nattammat fast man börjat jobba igen?

• Svar på tråden Hur lång tid kan det behövas för ett barn att avvänjas vid amning på natten?
  • pigglet

Här har det tagit ca 2 nätter. De nätterna har jag sovit i ett annat rum och pappan har tröstat och sövt om på natten. Väldigt odramatiskt.

• heffa86

Jag jobbar och nattammar samtidigt, för oss har det fungerat jättebra. Hon har nyss börjat förskolan och det går inte så bra där, hon är ofta ledsen under dagarna så nu märks det att hon vill ha mycket mer trygghet och närhet. Jag har också funderat på att sluta amma men så länge som hon är så här orolig så fortsätter vi. Gör det som känns rätt för er så blir det bra!

• vargaa

Om barnet är redo går det säkert ganska fort. Jag tog bort ett nattmål i taget, gav flaska med vatten istället eller höll om henne och nattade om. Det var ingen gråt alls, hon accepterade det direkt och nästa natt vaknade hon inte för att amma det målet. Lät det gå några dagar tills jag var säker på att det hade "gått in" och sen tog jag bort ett mål till på samma sätt. Tog 1-2 veckor, sen var nattmålen borta. Hon vaknade ibland ändå men drack då bara lite vatten eller fick lite mys, sen somnade hon om.

Att barn vaknar på natten i perioder är normalt dom första åren, oavsätt om de ammar eller inte. Min dotter slutade nattamma vid 14 mån och sov då ännu i vår säng. Hon sover fortfarande i vårt sovrm (är 2 år) vilket underlättar vid nattvaknande. Hon hinner inte bli ledsen och vakna för mkt om hon vaknar till och det räcker oftast md att vi säger att vi är där så somnar hon om. Så det kan jag rekomendera om man vill få nattsömnen så lite störd som möjligt.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Hur lång tid kan det behövas för ett barn att avvänjas vid amning på natten?