Inlägg från: Queenie70 |Visa alla inlägg
  • Queenie70

Det är ok att mitt barn svär!

N3D skrev 2012-09-16 14:27:16 följande:
    Låt mig gissa på att samtliga som tillåter sina barn svära saknar akademisk utbildning, bor i hyresrätt och kanske eventuellt röker och har en förkärlek till Foppatofflor?

Ja gissa kan man ju alltid göra men det är inte rätt alla gånger. Röker gör jag visserligen men jag har universitetsutbilning bor i bostadsrätt och äger inga foppatofflor. Jag kommer inte från nån socialt utsatt bakgrund alls. Men svär och pruttar det gör vi. Hur kommer det sig att du har ett behov av att göra så kraftiga förenklingar av tillvaron? Är det för att du bor i hyresrätt saknar utbildning och har missbrukande föräldrar? ;)
  • Queenie70
    Martina1984 skrev 2012-09-16 19:40:12 följande:
    Ni är ju inte kloka, hur kan ni tillåta detta? Det finns inget värre än barns som svär!

Oj jag tycker det finns ungefär en miljon saker som är värre än barn som svär.
  • Queenie70
    lastchristmas skrev 2012-09-16 20:02:08 följande:
    Intressant. Själv svär jag också som en borstbindare men gör allt för att inte göra det framför barnen. Jag svär inte heller på jobbet (eller jo, ibland) eller i andra sociala sammanhang där det inte riktigt passar sig att bara släppa loss allt man har inom sig. Eftersom barn inte har samma förmåga att skilja på situationer tycker vi i familjen att det bästa är att de får lära sig detta så sent som det bara går (för tids nog börjar de väl, de med).

Tycker faktiskt det låter riktigt illa med en 4-åring som svär... så min kommentar till dig, eftersom du bad om den, blir nog: var beredd på åsikter, både uttalade och outtalade, om ditt förhållningssätt. Ett vårdat språk är väl inte en helt fel gåva att ge sina barn.

Absolut. I mim värld finns det dock rum för kraftuttryck även i ett vårdat språk. Självklart skulle jag inte ha startat tråden om jag inte ville ha kommentarer och vore väl förberedd på även negativa sådana. Jag är medveten om att mitt förhållningssätt kan verka kontroversiellt för många.
  • Queenie70
    Fraggelgirl skrev 2012-09-16 22:11:11 följande:
    Jag tycker inte det är fint med svordomar, och det låter så otroligt fult när små barn svär. Jag kan inte se att en tex femåring ska behöva säga fy fan eller helvete om något inte fungerar. Tycker det låter fult när man själv säger det också. Nu är jag ingen ängel, jag svär av och till jag också, speciellt när inget fungerar och man är stressad. Man får ut sin aggression. Men jag tycker inte det är särskilt fint när vuxna svär heller för den delen. Men det är skillnad när man svär var och varannan mening än om det sker en gång i veckan eller så.

Min dotter har svurit några gånger, några gånger har jag skrattat och andra har jag sagt ifrån att så säger man inte, beroende på tillfälle. Jag vet att hon kommer att lära sig orden, och har snappat upp på dagis. Vi gör inget stort nummer av det - bara det inte är åt någon hon säger saker. Men då vi sällan svär här hemma så är det sällan hon använder de orden också. Även om hon mycket väl kan några.

Sen vad andra gör är upp till dem. Inget jag lägger mig i, mer än att i mitt huvud tycker att det är fult. Kanske jag säger åt barnen om de är hemma hos mig eller om jag är i närheten att så säger  man inte. Beroende på situation och så förståss.

Skumt att skratta ena gången hon svär och nästa gång skälla. Hur tänkte du där?

På fråan om varför man svär kan jag ku bara svara för mig själv. Jag svär mär det känns bra att svära för att få ut frustrationen. Spillar jag en kopp varmt kaffe på mina vita byxor sÅ känns der myckey bättre att brista ut i ett helvete!! An ett " hoppsan "
  • Queenie70
    Malinka3 skrev 2012-09-17 00:23:21 följande:
    Min son svär oxå ibland men försöker alltid att inte svära så barnen hör, låter så fult när barn går o svär..

tycker inte man ska säga att det är ok att svära hemma men inte på dagis, kan nog bli lite svårt för ett barn o hålla reda på de. Om man hör svärord hela tiden blir de atoumatiskt att man börjar använda de oxå.Finns andra "förstärknings-ord" man kan använda. 

Blir faktiskt irreterad ibland när föräldrar svär o säger andra uttryck som barnen tar efter för de drabbar ju andra, dom kommer ju säga likadant på dagis o lära andra barn!....  

Fast vad ditt barn säger och gör är ditt ansvar inte mitt. Finns många som tycker det är olämpligt med uttryck som "herregud" också men det kan inte jag ta ansvar för, eftersom jag tycker det är ett ok uttryck, precis som jagvtycker om " fan" eller " helvete".
  • Queenie70
    Malinka3 skrev 2012-09-17 00:31:29 följande:
    HAHAHAHAHAHHAHA!! fick oxå den bilden framför mig

Visst är det spännande att bli utmanad i sina fördomar ibland :)
  • Queenie70
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-17 06:17:39 följande:

Ja, DU tycker om "fan" eller "helvete". Du gör, som jag skrev tidigare, som vuxen ett medvetet val. En 3-5-åring gör det inte. 

Nej, en 3 åringe eller en 5 åring tar som sagt efter hur det talas hemma. Precis som jag gjorde. Sådana svärord är en etablerad sak i mitt språk. Och givetvis formas mitt barn av hur jag talar. Och jag ser inga problem med sådana ord rent generellt, så länge de inte används för att såra någon. Som rubriken säger. Det är ok att mitt barn svär.
  • Queenie70
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-17 06:23:22 följande:

Men det förlorar ju sin kraft när det används på det sättet. Ord är inte likvärdiga. Ord är laddade med värderingar och innehåll. Detta påverkas av hur vi använder ord. Och av det du skriver i detta inlägg säger du ju du använder "likvärdiga icke-svordomar" = svordomen har tappat sin egentliga betydelse och kraft = urholkning. 

Varför skulle dessa ord "urholkas" mer än om du använder ordet "att" eller ordet "hoppsan" flera gånger om dagen?
  • Queenie70
    Simon 681 skrev 2012-09-17 06:33:36 följande:
    Skulle gärna höra på en timme av ert vanliga språkbruk hemma. Jag har aldrig stött på någon som svär mycket och konsekvent som inte har haft torftigt språkbruk / dåliga argument / problem med självförtroendet. Svårt att tänka sig att man inte skulle kunnna använda ett rikare och mer nyanserat språk istället för de flesta kraftuttrycken.

Är det så att är osedvanligt klantig och behöver säga "vad fan" ofta?  
    Tror faktiskt att jag är ganska verbal med ett rikt språk (om det var mig du vände dig till) Min förmåga att formulera sig och att uttrycka mig är faktiskt något som genomgående har varit något som lyfts fram i arbetsbetyg etc. Mitt barn har också ett väldigt stort ordförråd för din åldern.
  • Queenie70
    Den vita staden skrev 2012-09-17 08:58:58 följande:
    Ja vad du vill vara för föredöme för dina barn är upp till dig, det är du som har det ansvaret.
    Det tråkiga i detta är när andra människor tar illa upp eller ännu värre ditt barn lär barn som inte hört sådant språk tidigare att svära, på förskolan tex.
    Är väl bara att hoppas på att de har bättre omdöme där än vad vissa föräldrar här i tråden har.

Fast det är ju din personliga värdering som säger att man är ett dåligt föredöme för barnen om man använder svärord. Just itifrån att du anser det vara fult och dåligt med svärord. Vi som inte tycker att det är så farligt med såna ord, utan snarare anser att de har sin plats i språket anser ju heller inte att vi är dåliga föredömen. Om folk tar illa upp för att de hör någon utbrista i ett "fan" när de slår i tån, är ju den personens problem.
Svar på tråden Det är ok att mitt barn svär!