Inlägg från: leiapp |Visa alla inlägg
  • leiapp

Nattamma min 9,5-månaders eller ej?

Flickan och kråkan skrev 2012-09-14 22:20:20 följande:
    Jag tycker inte att du ska känna en massa "skan" angående detta. Ja, det är en orolig period. Jag har ammat båda mina länge, samsovit (gör det fortfarande med 3- och 4-åring), nattammat massor.....men valde ändå att sluta just nattamma yngsta mitt i separationsfasen. Hade han bara vaknat och somnat om med bröstet så hade jag nog inte gjort det, men han fick den fantastiska idéen när han var runt 7 månader att enbart kunna sova med bröstet bokstavligen i munnen. Efter en månad så var det stopp för mig. Det blev helt enkelt ohållbart. Han somnade efter sådär 30 minuters snuttande och sedan var jag tvungen att ligga blickstilla. Rörde jag en millimeter så tappade han bröstet, vaknade och så var vi igång och snuttade 30 minuter igen innan han somnade om. Tappade han bröstet själv så vaknade han och samma visa. Lyckades jag ligga helt stilla och han inte tappade greppet själv så vaknade han ändå efter som längst 60 minuter. Jag gick upp och vaggade i sjal istället och slutade helt sonika nattamma. Ingen gråt, inget skrik. Gjorde minsta möjliga förändring. Bröstet borta, men jag var där med närhet och vaggade och han var van att sövas och sova i sjal så välbekant.

Har du inget emot att nattamma så håller jag med ovanstående talare. Det går över. Jag var vid vägs ände så att säga. Jag har inte det minsta emot nattamning, men jag klarade inte av att vara vaken hela nätterna och sedan vara en pigg och käck mamma till 8-månaders samt 2-åring på dagen, så jag fattade beslutet att sluta. Samsov igenom det hela, samsover som sagt fortfarande. Sövde vid bröstet på kvällen långt efter också liksom dagammade. Det går alldeles utmärkt.

Du måste helt enkelt känna själv. Självklart kan man nattamma en 9-10 månaders och äldre barn. Det finns inga fel med det alls.  Det går att sluta nattamma barn tryggt också . Däremot tycker jag inte att du ska göra vare sig det ena eller det andra för att andra säger att du "ska" eller man "bör". Du måste göra det som känns rätt för dig och ditt barn.
    Vad hände med nattsömnen efter att du slutat nattamma?
Svar på tråden Nattamma min 9,5-månaders eller ej?