• MeAndBaby

Nattamma min 9,5-månaders eller ej?

Just nu känns det som att jag aldrig kommer kunna sluta nattamma eller kunna söva utan att ge bröstet. Det är gråt, skrik och gnäll då han vaknar på nätterna. Ibland lyckas vi söva om, men det tar tid.

Nattammar 1 gång/natt, men nu tenderar det att bli minst 2 ggr pga svårigheterna med att söva om. Samt skrikandet som sagt, som gör att jag till slut kastar mig upp ur soffan (sover halva natten i vardagsrummet så pappan kan ta halva natten) och i desperation och uppgivenhet ammar honom till sömns ändå. Tycker nästan det blir värre och värre med de där skrikuppvaknandena.

Tycker inte han ska behöva skrika och vara så ledsen bara för att man helst inte "ska" nattamma en så pass gammal bebis. Vaknar och är orolig gör han ju ändå, vare sig jag ammar eller ej. Sen kan man ju undra om han vaknar pga vanan att vakna och ammas eller bara för att närhetsbehovet är så stort nu... Hungrig lär han inte vara, han äter middag vid 18 och 200 ml välling (alt amning) vid 20.

Så gör jag oss en otjänst om jag fortsätter amma på natten, 1-2 ggr? Hålla sig till en gång ändå kanske? Kommer han kunna vänja av sig vid det alls? (Nu fick jag upp en bild av en 20-åring som nattammades, men ni fattar).

Inte en chans i världen att ha barnvakt en kväll, han skulle skrika sig blå pga avsaknad av amning/snuttning. Nån gång vill man ju kunna umgås med sambon på tu man hand kvällstid några tim, t.ex äta ute. Samt sova längre än 3 tim i streck.

Vi samsover kan tilläggas. Läggs han i spjälsängen brevid vår säng vaknar han minst lika ofta.    

• Svar på tråden Nattamma min 9,5-månaders eller ej?
  • Lena

Har ni provat att pappan ger välling/ersättning när han vaknar på natten?

• Marren38

Din son befinner sig i separationsfasen och behöver nattsnutta mer än någonsin. Ge honom det som han psykologiskt behöver nu. Jag har en sjumånaders bredvid mig som får fri tillgång nattetid vilket brukar betyda fem- sex ggr per natt, men jag har också en sextonåring en trappa ned som inte nattammas alls.... Det går över! Ha tålamod och ligg bredvid bebis hela natten under denna fas så har du igen det senare. Söv om med bröstet. Så blir det mest sömn för alla o en trygg bebis.

• Winterfell

Fortsätt nattamma du, han KOMMER sluta.  

Som Marren38 säger så är han i separationsfasen nu och behöver snuttandet.
    När det lagt sig så kommer det bli lättare.  

• Persemona

Tror inte han kommer vakna mindre pga att du slutar amma. Det blir bara svårare att få han att somna om. Varför skulle du inte amma? Min son vaknade jätte ofta på natten och det blev inte bättre när han själv slutade amma vid 1,5. Han vaknar fortfarande 1-4 gånger per natt vid snart 4 års ålder och är ofta orolig och vill vara nära. Dottern på snart två sover mycket bättre. Båda har ammats nästan lika länge och fritt.

• Flickan och kråkan

Jag tycker inte att du ska känna en massa "skan" angående detta. Ja, det är en orolig period. Jag har ammat båda mina länge, samsovit (gör det fortfarande med 3- och 4-åring), nattammat massor.....men valde ändå att sluta just nattamma yngsta mitt i separationsfasen. Hade han bara vaknat och somnat om med bröstet så hade jag nog inte gjort det, men han fick den fantastiska idéen när han var runt 7 månader att enbart kunna sova med bröstet bokstavligen i munnen. Efter en månad så var det stopp för mig. Det blev helt enkelt ohållbart. Han somnade efter sådär 30 minuters snuttande och sedan var jag tvungen att ligga blickstilla. Rörde jag en millimeter så tappade han bröstet, vaknade och så var vi igång och snuttade 30 minuter igen innan han somnade om. Tappade han bröstet själv så vaknade han och samma visa. Lyckades jag ligga helt stilla och han inte tappade greppet själv så vaknade han ändå efter som längst 60 minuter. Jag gick upp och vaggade i sjal istället och slutade helt sonika nattamma. Ingen gråt, inget skrik. Gjorde minsta möjliga förändring. Bröstet borta, men jag var där med närhet och vaggade och han var van att sövas och sova i sjal så välbekant.

Har du inget emot att nattamma så håller jag med ovanstående talare. Det går över. Jag var vid vägs ände så att säga. Jag har inte det minsta emot nattamning, men jag klarade inte av att vara vaken hela nätterna och sedan vara en pigg och käck mamma till 8-månaders samt 2-åring på dagen, så jag fattade beslutet att sluta. Samsov igenom det hela, samsover som sagt fortfarande. Sövde vid bröstet på kvällen långt efter också liksom dagammade. Det går alldeles utmärkt.

Du måste helt enkelt känna själv. Självklart kan man nattamma en 9-10 månaders och äldre barn. Det finns inga fel med det alls.  Det går att sluta nattamma barn tryggt också . Däremot tycker jag inte att du ska göra vare sig det ena eller det andra för att andra säger att du "ska" eller man "bör". Du måste göra det som känns rätt för dig och ditt barn.

• leiapp
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-14 22:20:20 följande:
    Jag tycker inte att du ska känna en massa "skan" angående detta. Ja, det är en orolig period. Jag har ammat båda mina länge, samsovit (gör det fortfarande med 3- och 4-åring), nattammat massor.....men valde ändå att sluta just nattamma yngsta mitt i separationsfasen. Hade han bara vaknat och somnat om med bröstet så hade jag nog inte gjort det, men han fick den fantastiska idéen när han var runt 7 månader att enbart kunna sova med bröstet bokstavligen i munnen. Efter en månad så var det stopp för mig. Det blev helt enkelt ohållbart. Han somnade efter sådär 30 minuters snuttande och sedan var jag tvungen att ligga blickstilla. Rörde jag en millimeter så tappade han bröstet, vaknade och så var vi igång och snuttade 30 minuter igen innan han somnade om. Tappade han bröstet själv så vaknade han och samma visa. Lyckades jag ligga helt stilla och han inte tappade greppet själv så vaknade han ändå efter som längst 60 minuter. Jag gick upp och vaggade i sjal istället och slutade helt sonika nattamma. Ingen gråt, inget skrik. Gjorde minsta möjliga förändring. Bröstet borta, men jag var där med närhet och vaggade och han var van att sövas och sova i sjal så välbekant.

Har du inget emot att nattamma så håller jag med ovanstående talare. Det går över. Jag var vid vägs ände så att säga. Jag har inte det minsta emot nattamning, men jag klarade inte av att vara vaken hela nätterna och sedan vara en pigg och käck mamma till 8-månaders samt 2-åring på dagen, så jag fattade beslutet att sluta. Samsov igenom det hela, samsover som sagt fortfarande. Sövde vid bröstet på kvällen långt efter också liksom dagammade. Det går alldeles utmärkt.

Du måste helt enkelt känna själv. Självklart kan man nattamma en 9-10 månaders och äldre barn. Det finns inga fel med det alls.  Det går att sluta nattamma barn tryggt också . Däremot tycker jag inte att du ska göra vare sig det ena eller det andra för att andra säger att du "ska" eller man "bör". Du måste göra det som känns rätt för dig och ditt barn.
    Vad hände med nattsömnen efter att du slutat nattamma?
  • Flickan och kråkan
    leiapp skrev 2012-09-15 18:09:34 följande:
    Vad hände med nattsömnen efter att du slutat nattamma?
    Det hände absolut ingenting, förutom att båda kunde somna om vid uppvak utan tutte. Det räckte att hålla om etc. Sömnen som sådan påverkades inte. Att sluta nattamma är mycket sällan en lösning på nattliga uppvak etc. men om man tycker att det är jobbigt av olika anledningar att just amma så kan det vara en lösning för just det. 
  • Primrose

Det är väl inte sent att nattammas vid 9,5 mån! Oroa dig inte över några sådana åsikter. Den enda goda anledningen att sluta nu skulle vara om du känner dig uttröttad av det.

Själv tog jag bort nattamningen sist, eftersom min son verkligen verkade tycka om och behöva det så mycket. Han var då knappt 1,5 år.
    Men jag minns inte att det var några direkta problem med att han vaknade och var ledsen mycket då. Han brukar inte vakna på nätterna heller sedan jag slutade med amningen. Men det kunde vara svårt att få honom att vilja somna för natten i början eftersom han inte ville ha något "substitut" (välling/mjölk/vatten på flaska eller napp). Och det var nog också därför det tog litet längre tid att sluta med nattamningen, jämfört med dagamningen.

Men, som sagt, sluta inte bara för att du tror att måste vara så.

Svar på tråden Nattamma min 9,5-månaders eller ej?