• Snöfrid

Rengbågsförsök?

Nejjag tror det är 2 barn man kan få per donator. Så isf om det här leder till 1 barn och sen blir det syskon . Varärstorken hoppas det är kort kö!!! och att tiden för er går superfort!

• Snöfrid

Nej precis. Så tror jag det har varit hela tiden iaf vi har varit där. 2 barn per donator. Och man får bara göra syskonförsök av samma donator. Så om det inte finns kvar sperma från den donatorn så är det kört. Då får man söka sig till ivf kliniken i umeå eller utomlands. Jag tycker det äf bra att det är max 2 barn per familj per donator. Men hoppas de ändrar reglerna snart så man kan få en annan donator isf om man ska göra sydkonförsök. Det är dags att se över lagarna om hantering av donatorsperma!

Lyckan 382 skrev 2014-03-04 03:13:16 följande:
    Vi har pratat med Ackis väldigt nyligen om just det.

• Snöfrid

Åh va bra! Det var mer än jag visste! Hoppas ni får göra det!

rainbow1 skrev 2014-03-04 08:01:07 följande:
    Man kan få hjälp med ett tredje barn med samma donator om han godkänner det och inte uppfyllt "kvoten" så att säga.

• Snöfrid

Men hur är det i ert landsting? För hos oss får överhuvudtaget inte båda kvinnorna försöka. Oavsett om det finns nåt i frysen eller inte. Detr bara i särskilda fall som man får byta börare. Tex om de skulle märka att min fru inte kan bli gravid. Då kan vi få byta så jag försöker istället. Men inte annars. Då får hon göra alla försök. Och även syskonförsök måste hon göra. Sen om jag vill bära senare får vi inte göra det här. Enda sättet eftersom det är donatorsperma är ivfkliniken i umeå eller åka utomlands.

SannaM skrev 2014-03-06 19:47:59 följande:
    Men gud det vet jag, men jag menar inte insättning av frysta embryon utan insemination med enbart sperma! Såklart!

• Snöfrid

Men va konstigt! Vi frågade förut och då sa de att man inte får byta bärare ens för syskonförsök! Men det var iofs ett tag sen vi frågade. Det är ju skitbra om man får byta så man isf kan få från samma donator och slipper åka nån annanstans! Vi tycker det känns tryggast i uppsala! Turbatt jag följer den här tråden då så jag fick veta det

Lyckan 382 skrev 2014-03-07 19:24:31 följande:
    Men vi tillhör ju samma klinik?! Jag pratade med dem så sent som förra veckan och man får visst byta bärare. Dock är det ett krav att sperma från samma donator finns att tillgå.

• Snöfrid

Lycka till idag!!!

Varärstorken skrev 2014-03-09 11:22:57 följande:
    Glömde säga att Vi ska på kuratorsamtal imorgon, jättespännande!

• Snöfrid

Vi har gjort vår 4e fet efter ma i december. Mensen började idag . Nån som vet hur många gånger som är "normalt" att försöka innan man ska kolla om nåt är fel med tex ägglossningen? Första ivfen lyckades ju (men slutade i ma). Men sen 4 fet i naturlig cykel (förutom progesteron 2 av gångerna) har inte lyckats... vi har bara 2 embryon kvar i frysen nu.

• Snöfrid

Vi har gjort våra 2 landstingsfinansierade försök(1ivf som resulterade i graviditet,men sen ma, och 1 fet), och betalat 3 fet själva nu. Vi trodde det skulle ta sig fort igen, eftersom det lyckades på första försöket. Men kanske att det är nåt med ägglossningen att man behöver göra i stimulerad cykel för att lyckas. Men efter positivt ältest tycker man ju att de borde se vid återinförandet, då de gör ultraljud om allt ser rätt ut. De har sagt att livmoderslemhinnan ser tjock och fin ut iaf.. vi går på akademiska.

tungmetall skrev 2014-05-09 22:03:38 följande:
    Tråkigt och jobbigt för er! Jag tycker att ni ska ringa till er mottagning och prata med dem, så kan ni få svar på era frågor. Har ni ngt mer ivf-försök kvar eller är det sista nu?

• Snöfrid

Men vadå får ni hur många fet somhelst bekostade av landstinget? De kostar ju 11 000 kr per gång. Konstigt att det är så olika!

tungmetall skrev 2014-05-10 08:18:10 följande:
    Vad olika det är i olika landsting.. I Värmland/Örebro så räknas inte fet:en som försök, utan det är liksom bonus. Tråkigt för er att det inte funkar, men ni kanske behöver stimulera för att det ska funka? Hoppas det ordnar sig för er!

• Snöfrid

Ja för oss räknades första ivfen som ett försök( från början till återförandet av färsk embryo) och ivf 2 var då inte ivf med hela proceduren,, utan bara en frysåterföring. Sen efter det har vi fått betala själva.

tungmetall skrev 2014-05-10 08:52:00 följande:
    Ja, alltså som jag har fattat det så är det som så att alla ägg som är i frysen ingår liksom i ivf-försöket. Så gör man ivf får ut ägg, så använder man upp de äggen innan man gör ivf2. Ja, det är verkligen konstigt att det är så olika från landsting till landsting.

Svar på tråden Rengbågsförsök?