• MinMio

Ja vi gick direkt på IVF på SU eftersom vi gjort flera inseminationer i Danmark innan. Och det var nog tur, för mina ägg verkar inte vara av superkvalle direkt... Vi har gjort två IVF:er och sista som lyckades med microinjektion (ICSI) men inga till frysen. Gjorde ni bara inseminationer på SU? Vart i Danmark har ni gjort IVF?

• MinMio

Werty: ok. Jag har bara hört gott om Triangeln så om vi nån gång ska köra på ivf i Danmark så blir det nog där. Att de prövar olika metoder på SU beror på ifall de hittar nån orsak till varför det inte funkar. Mina ägg blev inte befruktade bra alls, därför gjorde de ICSI gången där efter. Men vet man inte varför det misslyckas (oftast att embryona ser fina ut men ändå inte fäster) så är det svårt att veta vad man ska ändra i behandlingen. Har ni några i frysen i Danmark?

• MinMio

De befruktar alla uttagna ägg med ICSI. Ändå var det bara ett av åtta som var av bra kvalitet, tre till blev befruktade men kunde inte frysas in för de var för kassa. Men om man har embryon i frysen får man göra syskonförsök för typ 12000kr per försök. Blir det ett barn nu så får vi alltså inte mer hjälp från SU. abropå att ta ut bara ett ägg och göra en ivfi naturlig cykel: det var ju så man gjorde vid de första ivf-försöken nånsin, innan man kunde hormonstimulera. Jag tror det är väldigt få som gör det, det måste vara rejäl tur om just det ägget klarar uttag, befruktning och odling osv. Det är ju en rejäl påfrestning. Hade vi gjort så, så hade vi säkert fått göra 20 försök. Och läkartiderna är ju redan få. Man vill ju gärna effektivisera det så att man kan hjälpa fler, öka chanserna för graviditet och i Sahlgrenskas fall korta ner kötiden.

• MinMio
    tungmetall skrev 2013-09-16 22:33:10 följande:
    Jag och min fru tänker starta ivf under hösten eftersom att insemineringarna inte funkade. Men jag undrar lite hur ni andra som gjort ivf upplevde det? Om det krävdes många försök eller ja, om ni bara vill dela med er av er upplevelse liksom. :)

Vi upplevde det meckigare, såklart, men ändå lättare eftersom man hela tiden vet hur bra eller dåligt det ser ut för stunden. Om man får ett fint embryo tillbaka så vet man att chanserna är större än när man inseminerar. Att befruktningen iaf är lyckad, så det bara är fästa som det ska göra. Sen är det ju en mkt längre och tidskrävande procedur. Men klart värt det :) vi är i vecka 19 nu och gjorde två ivf:er på Sahlgrenska.
  • MinMio
    Avokado skrev 2013-10-31 08:52:18 följande:
    Jag har nu i tre dagar i rad haft små blödningar (kommer bara när jag torkar mig). Känns förstås väldigt otäckt och oroligt. Har pratat med Karolinska som säger att det kan vara ok med graviditeten men att det är omöjligt att säga. Det är om det börjar blöda mer som det ser värre ut.. Jag har googlat massor och det verkar som att 50% av de som har blödningar i tidig graviditet föder ett friskt barn och att 50 % får missfall. Om två veckor ska vi göra VUL. Det är verkligen jobbigt att vänta och vara rädd att det ska börja blöda mer :(

Jag hade vid två tillfällen lite blod på pappret i vecka 9 och 12. Det visade sig vara lite känsliga slemhinnor bara och nu mår bebin prima i vecka 24. Så det behöver inte vara nåt! Jag håller tummarna för er!
  • MinMio

Vi fick vänta tre månader på IVF efter att vi kommit fram i kön till Sahlgrenska :( rätt trist. Sen när vi fick minus efter första försöket i mars ville de att vi skulle vänta 6 (!) månader till nästa försök (hade inga i frysen). Men då bröt vi ihop fullständigt och tjatade till oss ett äggplock i mitten av juni, innan sommaruppehållet i juli.

• MinMio

Avokado: usch vad ledsamt för er :'( Var ska ni göra ivf nånstans? Det beror nämligen lite på om ni gör långa eller korta versionen. Om ni ska göra långa versionen så är det nedreglering med nässpray (suprecur eller synarela) allra först. Då börjar ni på dag 1 eller 21 (oftast) i menscykeln och sen sprayar ni tills nedreglering är ett faktum. Om det av planeringsmässiga skäl behövs kan en behöva spraya längre även om nedregleringen går bra. Men jag sprayade nog mellan två och fem veckor. Sen är det sprutor, ultraljud och blodprovskontroller tills de tycker att nu ska äggen plockas! Då säger de till er mär ägglossningssprutan ska tas (exakt 36 h innan) och äggplocket ske. Sen är det befruktning och odling. Lite olika, men oftast två dygn men ibland odlar de vidare på embryon om där finns många befruktade och fina, så det vidarebildas till blastocyster och har större chans att bli bebis i livmodern. Och så typ två veckors ruvning (läs: outhärdlig väntan) precis som vid inseminationer, och då ger dom en progesterontillskott oftast. Om ni ska göra korta protokollet hoppas nedregleringen över och ni får ta en extra spruta på typ dag 5 eller så för att förhindra spontan ägglossning. Ursäkta låånga utlägget men konsensus: kort ivf ca en knapp månad inkl ruvning och lång ca 6 veckor inkl ruvning. Ni andra som gjort ivf: är jag helt ute och cyklar med tidsuppfattningen? :)

• MinMio

Jag tror bara att olika landsting har olika rutiner angående behandlingarna. T ex på Sahlgrenska har de som regel hormonbehandlade inseminationer och kör långa protokollet vid ivf. Men de kan ju såklart vara flexibla om individen behöver det. Jag tjatade till mig att börja spraya med Suprecur på dag 1 istället för 21 för att vi skulle hinna ett försök innan sommaruppehållet. Vet också personer som vägrat hormonbehandling vid insemination och fått igenom det...

Svar på tråden Rengbågsförsök?