• Lyckan 382

Rengbågsförsök?

Snöfrid skrev 2013-12-08 09:38:27 följande:

Min fru är gravid nu. Hon är 37 och jag är 31. Vi vill ha många barn. Vi hade 2 inseminationer och 2 ivf i uppsala. Båda inseminationerna misslyckades, men vi lyckades på första ivfen oxh har 7 embryon i frysen. Vi skulle ha gått över till ivf även fast vi hade haft fler inseminationer på oss. Vi tänkte som så att vi ör inte unga, och det är böttre att göra ivf och förhoppningsvis få embryon till frysen också än att lägga tiden på inseminationer. Äggen blir ju inte heller böttre med åren så det är ju bra att ha i frysen ifall man vill ha fler barn smile1.gif plus att de ser ju äggkvaliteten vid ivf också, annars vet man ju inte alls!
    Schysst att ha embryon i frysen. Om vi vill ha syskon till vår lille så hänger det ju liksom på att det finns spermier kvar från samma donator, medan ni har det "reserverat" i och med att äggen redan är befruktade.

Men får jag fråga; du säger att ni vill ha många barn? Men donatorn får ju endast ge upphov till 2 barn i samma familj (högst 6 familjer). Har ni tänkt något på hur ni skulle göra då? Vad finns det för alternativ? Nog för att vi sagt att vi inte ska ha fler än två, men man vet ju aldrig ;)
  • Lyckan 382
    Infiniity skrev 2013-12-29 23:11:51 följande:

Hej hej allihopa smile1.gif

Nu vet jag inte om någon minns mig här... Det var evigheter sen jag va aktiv i tråden men fick för mig att kika in smile1.gif

Jag fick min lilla flicka den 7 november och förlossningen tog 22 timmar, skull lätt kunna föda barn exakt nu igen ;P det coolaste jag någonsin genomgått!

Grattis till alla gravida och alla som fått sina gryn och till er som försöker: kämpa på, snart är det er tur :D

Grattis Infiniity! Jag minns dig, vi hängde här samtidigt :) Vi fick vår lilla son den 27:e september.
  • Lyckan 382
    Infiniity skrev 2014-01-03 02:34:25 följande:
    Ååh va mysigt :) o allt rullar på bra? Just nu fasar jag inför 3 månaders vaccinet som det snart är dags för :|
    Ja, allt rullar på! Jag tyckte nog det tog 7-8 veckor för saker och ting att kännas "på riktigt" och naturligt.

Vår lille fick 3-mån vaccinet veckan före jul. Jag var jättenervös men han skrek bara precis vid sticket, sen tog jag upp honom och då lugnade han sig. Vi stannade på BVC ett tag och han fick sitta i selen (ergo) och då somnade han. Han fick lite feber på kvällen och kräktes rejält en gång - annars var det lugnt. Det går säkert bra!
  • Lyckan 382
    Varärstorken skrev 2014-01-04 16:11:30 följande:

Grattis alla till underverken!

För oss går det inte så bra. Gjorde en fjärde insemination i december som inte tog.

Nu hoppas vi på att få komma fram till sahlgrenska. Hoppas få göra ivf då, trots att det blir 3 månaders väntetid till. Känns som att tiden rinner ifrån mig, passade på att fylla år här i mellandagarna. Ett år äldre och fortfarande inga barn. Ja ja nytt år, nya möjligheter!!

Lycka till! Skönt att få gå vidare med IVF.
  • Lyckan 382
    Varärstorken skrev 2014-01-06 11:19:09 följande:

Ljusskimmer, var gör ni ivf? Lycka till, hoppas att det tar sig!

Lyckan, vi vet inte om vi får ivf, läkarn bestämmer det. Men jag kommer att lägga fram det som ett starkt önskemål! Nu önskar jag bara att vi får vår kallelse så att vi får börja processen med läkarsamtal och kuratorsamtal. Tänk om man inte skulle bli godkänd efter så här lång kötid!

Är det nån som vet något par som blivit nekade assisterad befruktning i sverige?

Kram till er alla!

Nej, har aldrig hört om någon. De flesta har väl tänkt igenom det hela när det väl är dags för samtal hos kuratorn, och det är ju i stort sett det de vill se. Var inte orolig! Vad jag har förstått är det som skulle kunna stå i vägen om den ena kvinnan egentligen inte vill eller om någon har ett aktivt missbruk eller mår väldigt dåligt psykiskt. Alltså något man kanske bör ta tag i först. Det kommer att gå bra!
  • Lyckan 382
    Lyckan 382 skrev 2014-01-06 15:02:33 följande:
    Nej, har aldrig hört om någon. De flesta har väl tänkt igenom det hela när det väl är dags för samtal hos kuratorn, och det är ju i stort sett det de vill se. Var inte orolig! Vad jag har förstått är det som skulle kunna stå i vägen om den ena kvinnan egentligen inte vill eller om någon har ett aktivt missbruk eller mår väldigt dåligt psykiskt. Alltså något man kanske bör ta tag i först. Det kommer att gå bra!
    Ja, för högt BMI kan ju innebära att man blir nekad förstås. Och om man är äldre än åldersgränsen som råder eller redan har barn.
  • Lyckan 382
    SannaM skrev 2014-03-03 20:19:22 följande:

Får man göra syskonförsök i Uppsala om man redan fått två barn? Frågar eftersom de just ändrat reglerna i Stockholm så att man inte får göra syskonförsök om man fått tvillingar första. Skitkonstigt tycker jag, men tror inte det är så i alla landsting.

Fast var ju inte det jag skulle säga utan LYCKA TILL!! Hoppas att de fäster och växer till två fina bebisar smile1.gif
    Oklart skulle jag säga för det finns ju regler om hur många barn i varje familj som donatorn får ge upphov till (2 st vad jag förstått), oberoende av vem som står för kostnaden. Syskonförsök är ju alltid egenfinansierade.
  • Lyckan 382
    rainbow1 skrev 2014-03-03 21:37:23 följande:

SannaM vi har kollat upp det eftersom vi fått tvillingar. Vi vill använda samma donator om vi ska ha fler barn, men då måste Reproduktioncentrum ringa upp donatorn och fråga honom om det är okej, vet dock inte hur det funkar om man inte vill ha samma donator. Sen vet jag inte om han har hjälpt 6 familjer med 2 barn då finns man ju inte med i registret om han då får hjälpa"oss"

Man får tyvärr överhuvudtaget inte göra syskonförsök med en annan donator än den man använde första gången. Detta gäller även om det är slut på donatorns sperma eller om han dragit tillbaka sitt medgivande.
  • Lyckan 382
    rainbow1 skrev 2014-03-03 21:37:23 följande:

SannaM vi har kollat upp det eftersom vi fått tvillingar. Vi vill använda samma donator om vi ska ha fler barn, men då måste Reproduktioncentrum ringa upp donatorn och fråga honom om det är okej, vet dock inte hur det funkar om man inte vill ha samma donator. Sen vet jag inte om han har hjälpt 6 familjer med 2 barn då finns man ju inte med i registret om han då får hjälpa"oss"

Vi har pratat med Ackis väldigt nyligen om just det.
  • Lyckan 382
    Repan skrev 2014-03-05 16:46:38 följande:
    Att inte få inseminera "andra mamman" beror på att det blir embryodonation vilket är olagligt. Borde finnas undantag i lagen för denna situation m lesbiska par men såklart tänkte devinte så långt när lagen skrevs.
    Jag tror SannaM menar att om man gjort IVF på ena kvinnan och har embryon i frysen så får man inte göra nya försök med insemination av spermier på någon av kvinnorna - har ett vagt minne av att jag sett denna diskussion på Facebook i regnbågsgruppen och vet att det var en familj som blivit informerad om det här av sjukhuset. Man måste alltså använda det som finns i frysen först. Det utesluter ju, precis som du säger, att den andra kvinnan blir gravid eftersom det inte är lagligt att använda sig av både donerade spermier och "donerade" ägg (kan ju diskuteras om det är donation i den bemärkelsen tex inom ett äktenskap mellan två kvinnor).
Svar på tråden Rengbågsförsök?