• Sisisisi

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

tinis77 skrev 2013-09-23 09:05:14 följande:
    De hade köpt stolarna på Volvo..?

Det är ju gamla Renault-stolar så det verkar stämma. Fråga när de är tillverkade och vilket godkännande de har. Stolar tillverkade innan 1995 är inte godkända längre. Måste vara ece r 44/03 eller 44/04.
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• Sisisisi
    drömmaromsmått skrev 2013-10-14 07:13:49 följande:
    Jag minns inte vad som gäller just nu men måste stödbenet på mobin vara i helt när stolen är lutad mot sätet framför?

Har möblerat om i bilen lite eftersom dottern ville sitta brevid lillebror och då var det bara mobin som gick ha i mitten pga kort bälte, men när jag sätter dit den blir stödbenet antingen för långt eller kort, när det är för kort sitter stolen som berget mot sätena framför men är det för långt sitter den dåligt så vad gäller?

har för mig att jag hört att det är ok utan stödet men känner mig osäker.   

I baksätet måste stödbenet alltid vara mot golvet.

• Sisisisi
    Mamma och Mor skrev 2013-10-23 12:43:28 följande:
    Ni som väntat in i det längsta med att vända era barn, hur stora har de varit då gällande längd/vikt och ålder?

De var 118 cm och ena vägde 22 kg, andra 25 kg. Båda var 5 år och några månader.  

• Sisisisi
    Aileen Allannah skrev 2014-01-07 15:32:07 följande:
    Vi har en passat och har tre bakåtvända stolar där, en two-way och två hi-ways. En hi-way går ju lite ovanför tw, så det kanske fungerar? Annars så är Ford Mondeo rejält breda i baksätet.

Min pappa hat en mondeo -03 och den är inte det minst bred i baksätet. Har vi en bakåtvänd och en bältesstol i bak så får inte ens en kudde plats. I min V70 är det inga problem, den är bredare.

Men nya mondeos är kanske bredare?

• Sisisisi
    smelata skrev 2014-02-01 00:43:35 följande:
    Hej.

Jag har en son som blir 3 i april. Han har börjat ogilla att åka bil för han sitter så obekvämt på grund av sina långa ben. Har ni några bra tips? Just nu har vi britax multi-tech ll i en Ford Focus. Han ska sitta bakåtvänd över ett år till och jag undrar hur det ska gå till.

Tar ni av hans skor? Kan ni flytta stolen lite längre ut på sätet så det blir lite mer plats för benen?

• Sisisisi
    HokusPokus skrev 2014-02-01 23:00:42 följande:
    Någon som vet vad Britax twoway har för maxvikt?

25 kg.

• Sisisisi
    Mysanochmimer skrev 2014-02-05 21:31:43 följande:
    Tack

Får testa det

Hw'n fick jag ordning på men tw'n verkar omöjlig!

Hur gör du när du monterar den? Jag tycker att det blir bäst och man först monterar den fristående så den blir helt stabil, sen drar bak sätet så den får stöd.

• Sisisisi
    drömmaromsmått skrev 2014-03-19 08:17:50 följande:
    Vet att jag läst det här men hitta inte men när blev blev akta graco just akta graco, en kompis har en stol som det bara står graco och under står 060203 är det året som står först eller sist?

för visst var det antingen akta eller graco innan ett visst år?

2003 blev de akta graco om jag minns rätt. Men på vissa står det bara graco. Innan stod det bara akta.

Året står som sagt sist.

• Sisisisi
    mini75 skrev 2014-06-11 18:25:20 följande:
    Kombistolar, finns det som har isofixfästen både vid framåt och bakåtvänd användning?

När stolen är bakåtvänd och isofixfästen behövs det då inget mer att fästa med? Inga förankringsband?

Tacksam för snabbt svar

Triofix finns, men den är smal så man behöver köpa bältesstol ändå.

De flesta som monteras med Isofix saknar underförankringsband. Axkid är ett undantag, den har band både vid montering med Isofix och men bälte. Fördelen med den är att den kan användas till 25 kg, 18-25 kg monterad med bälte. Alla andra Isofixstolat är godkända till 18 kg, så då behövs en större bakåtvänd när den är urvuxen.

• Sisisisi
    Eleonor01 skrev 2014-07-26 09:26:50 följande:

Min pojke är 3 år å 95 lång cirka. Vi har en zento stol i bilen. Mitt problem e att bältena är i sista hållet å växer han lite till så kommer bältena komma nere ifrån. Han ska åka bakåtvänd i minst ett år till helst två. Vilken stol rekommenderas att byta till??? Britax Two way?

Jag skulle köpa en belogic, mekonomen säljer ut dem nu för ca 1500 kr. Den funkar i princip lika länge som twoway men är en trevligare stol på alla sätt!
  • Sisisisi
    Eleonor01 skrev 2014-07-26 11:44:49 följande:

Hur långa kan barnen bli ungefär innan bältena sitter för lågt?

Ca 120 cm. När min son växte ur belogic så kunde han ha twoway typ en månad innan den oxå var urvuxen.

Den är större än zenton.
  • Sisisisi
    EttSuntLeverne skrev 2014-07-26 12:16:38 följande:

www.axkid.se/sv/produkter/kidzone-9-25kg-2

När vi köpte den var den helt ny på marknaden och kostade 4999:- (hittade just kvittot då jag skulle kolla namnet på stolen). ;)

Vår son har använt den stolen sedan vi gjorde oss av med babyskyddet. Han kommer att få ha den stolen tills dess att han kan sitta på bara sätet (vi slopar således bilkudde helt, då denna stol är way better än någon bilkudde).

Ojoj, nu har du missuppfattat! Axkids stolar kan användas till ca 115-120 cm/5-6 år. Sen behöver du ha en bältesstol/kudde tills barnet är 10-12 år. Kidzone funkar så länge ditt barn åker bakåtvänd, men den funkar inte till 12 år/150 cm som framåtvänd stol.
  • Sisisisi
    Eleonor01 skrev 2014-07-26 13:09:00 följande:

1439kr på mekonomen m mekonomenkortet :) tack för tipset!! Inköpt å snart monterad :)

Perfekt! Hoppad du blir lika nöjd som jag och många andra :)
  • Sisisisi
    EttSuntLeverne skrev 2014-07-26 13:39:03 följande:

Vi köpte något tillägg (kan inte se på kvittot vad det heter då texten suddats ut). Men tillägget höjer ryggen och nacken på stolen, samt innehåller ett förlängt stolsbälte.

Den stolen vi har, med tillägg, kommer att kunna användas tills dess att vårt barn ej längre behöver någon stol.

Nej, stolen är inte gjord för att kunna användas till 12 år/150 cm. Den är godkänd till 25 kg och bör enbart användas som bakåtvänd stol. Även om den är godkänd framåt så är den väldigt tung och en riktig bältesstol är mycket säkrare!
  • Sisisisi
    EttSuntLeverne skrev 2014-07-26 13:52:10 följande:

Har aldrig sett en 12-åring med bälteskudde. Haha, guh, så dumt!

Stolen, MED TILLÄGG, är godkänd till 36 kg. Tack och godnatt!

Rekommendationen är att barn ska sitta på kudde till 10-12 år eftersom de sitter säkrast så, sen är tyvärr de flesta dåliga på att följa rekommendationen...

Tyvärr verkar du ha blivit lurad av återförsäljaren, jättetråkigt. Det du skriver stämmer nämligen inte. Tråkigt att du inte verkar tro på vad jag skriver, jag råder dig att kolla upp det med axonkids.

När ditt barn inte längre kan åka bakåtvänd bör du köpa en bältesstol.
  • Sisisisi

Axkid låter hälsa att något sådant tillägg INTE existerar!

Deras stolar är godkända till 25 kg och inte till 36 kg.

• Sisisisi
    EttSuntLeverne skrev 2014-07-26 16:18:18 följande:

www.axkid.se/sv/produkter/keezone-15-36kg-3

Tillägger är till den bakåtvända och den förlänger bältet samt höjer nackstödet.

Man plockar av ryggen vid tyget och klickar fast tillägget. Det är Axkid's egna tillägg. Jag undrar vem du talat med...en lördag...sommareftermiddag... Haha! Jag vet vad jag köpt, okej!? ;)

Nu förstår jag ännu mindre vad du menar? Du har länkat till en bältesstol. Den ska användas när den bakåtvända är urvuxen. De ska inte kopplas ihop utan är två olika stolar.

Du har faktiskt ingen aning om hur väl jag känner axkids grundare, jag kanske ligger på stranden med honom nu ;)
  • Sisisisi
    Pim skrev 2014-08-15 18:14:10 följande:

Tack för tips! Har läst runt lite och kollat testsidor och nästan överallt står det att man ska använda bältesstol, som till exempel Concord Transformer T eller Cybex Solution X2-fix till barn över 4-5 år. Skulle du vilja utveckla din rekommendation lite mer? Är Britax Twoway säkrare och på vilket sätt?

Twoway är bakåtvänd (bör inte användas framåt även om den är godkänd för det) och därmed mycket säkrare. Den är betydligt rymligare än Hiway och funkar till 120-125 cm.

Jag skulle oxå välja den, även om barnet är fem år så åker den mycket säkrare bakåtvänd och får ju plats minst ett år till :)
  • Sisisisi
    pippi12345 skrev 2014-09-15 13:27:52 följande:

Mitt barn vart precis 4 år i dagarna och sitter i en hiway. Han är ganska stor för sin ålder och har 110-116 i kläder. Tycker att den ofta blir ranglig och att bilbältet blir slappt efter att han kliver ur och i bilen några ggr. Öronen är snart i höjd med kanten och känner att det snart är dags att byta. Men får ångest när jag tänker på det för att jag självklart vill att han ska åka så säkert som möjligt, alltså bakåtvänd. Men frågan är hur säker stolen är när den sitter löst i bilbältet hipp som happ.

Hiway är ju en av de minsta stolarna så jag skulle helt klart köpa en större bakåtvänd stol så han kam åka bakåt till minst 5 år. Britax twoway, axkid minikid och akta graco belogic är större stolar.

Om stolen blir ranglig skulle jag testa att montera dit den hårdare från början. Om du kortar stödbenet och trycker ner stolen mer i sätet och spänner banden mer så brukar den bli stadigare.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!