• Sisisisi

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Starbaby skrev 2012-11-24 13:46:18 följande:
    Min 6 åring sitter i en Multitech jag tycker den funkar längre än en TwoWay som vi hade innan.

Bakåtvänd?

Jag har båda och tw funkar definitivt längre tid än MT. Bakåt såklart.
  • Sisisisi
    GosisMamman skrev 2012-11-27 11:51:16 följande:
    Japp, jag berättade att han då var 2,5 år, väger 26 kilo och var då 102 cm, nu är han dock 104 cm.

Enligt Robert Bell så var han då fysiologiskt redo att åka framåt även om bakåt så klart är önskvärt.

Oj, hur har han kunnat bli så tung? Får ni någon hjälp av dietist eller liknande?
  • Sisisisi
    Gurkan skrev 2012-11-27 17:05:35 följande:
    När är en stol urvuxen? Har en britax hiway och sonens huvud börjar sticka upp. Läst någonstans om öronen men är det när öronen når kanten? Får väl sätta in en twoway men tänkte hiwayen kunde räckt några månader till

När öronen når kanten är stolen urvuxen.
    Mamma och Mor skrev 2012-11-27 17:00:40 följande:
    Hjälp mig förstå det här med hur många anser sina barn för stora för att åka bakåtvänt trots ung ålder.

Vi vände alldeles nyligen vår dotter framåt. Hon satt i en Britax Secura och trots sina ca 113 cm och nästan 6 år fanns gott om plats i stolen för några cm till att växa, men den fick kasseras pga att bältesfästen etc totalt gick sönder och gjorde stolen osäker. Alltså, 112 cm är fortfarande en längd då många barn kan sitta bakåtvänt i bilen. Hur ett barn på strax över metern då kan anses för lång - mig inte fatta. 

Aja, det är ju föräldrarnas ansvar och också de som får ta konsekvenserna av sitt beslut om olyckan är framme.. 

Jag förstår inte heller! Min son är 113 cm och fyra år. Några stolar har han vuxit ur men han sitter toppen i multitech och twoway som vi har.
  • Sisisisi
    Smultronpajen88 skrev 2012-11-27 18:55:04 följande:
    Hej och hå igen!

Jag har sonen på 2 år bakåtvänd, men förstår inte hur era barn får plats med benen? Hur sitter era barn med benen?

Min gosse får ont i benen och blir ledsen efter en stund. Vår stol är Volvos egna.

Vi har en xc60.

Någon som kan komma med fler råd.

Vet inte hur jag ska göra för att det ska bli bekvämt för sonen..?

O snart skall dottern byta till ny stol också..

Vi har oxå multitech i xc60. Sonen är 4,5 år och 113 cm. Han sitter okej med benen, han har aldrig klagat. Han kan såklart inte va dem raka men det gör inget.
  • Sisisisi
    Galia skrev 2012-11-29 14:44:24 följande:
    Kan man sätta two-wayen i mitten? Var förbi Barnens hus idag och de hade ingen inne så kunde inte testa men vi pratade om placering och kvinnan  butiken sa att det inte går att ha two-way i mitten eftersom den måste luta mot sätena framdör. Eller det gick men då måste sätena alltid vara inställda likadant på både förar- och passagerarplats.

Precis, det går bra att ha den i mitten om man inte ändrar sätena. Jag har tw i mitten i v70 och den sitter jättebra där.
  • Sisisisi
    Galia skrev 2012-11-29 20:53:00 följande:
    Sisisisi: men då kan man inte byta chaufför om den vill sitta längre fram t.ex... Är ju några här som skrivit att two-way är hård att sitta på och "omysig". Hur upplever du? (eller ditt barn rättare sagt... Har ni fler stolar i bilen? Vilken/vilka och var?

Precis, ändrar man sätena måste man montera om stolen.

Mina barn var aldrig klagat, tvärtom. De tycker att det är skönt att ha en så rymlig stol. Vi har haft flera andra stolar och de var gillat twoway bäst när de varit större. Nu har vi multitech oxå. Den sitter han ännu bättre i och sover alltid bra i den, men den funkar inte alls lika länge.

Jag har använt de mer ombonade stolarna så länge de suttit bra i dem, sen bytt till twoway.
  • Sisisisi
    Mamma och Mor skrev 2012-12-05 21:07:44 följande:
    Till vilken ålder/längd har era barn kunnat använda Multi-tech II?

Sonen, nu tre år och ca 96 cm lång sitter än så länge bra i den, och jag hade gärna haft honom bakåtvänd till iaf 5 års ålder.. 

Min son är 4,5 år och 113 cm lång. Han sitter fortfarande bra i multitechen, men har bältet på översta och har antagligen vuxit ur den innan han fyller fem.
  • Sisisisi
    Aileen Allannah skrev 2012-12-20 17:02:07 följande:
    Finns det någon gräns för hur mycket en stol klarar? Vi kommer ha 2,5 stolar fastspända i passagerarstolen i vår bil, och tanken slog mig att den kanske inte pallar vad som helst?

Förstår inte vad du menar..?
  • Sisisisi
    caspersmamma 08 skrev 2012-12-29 15:07:39 följande:
    Mellan vilka år tillverkades britax Asis?

Det är ingen modell utan står för advanced side impact system.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!