• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

de behöver inte kunna sitta själva utan vara lite stabila med huvudet så de orkar sitta lite mer upprätt men i mobin kan du ofta få ordentlig lutning på stolen.

• t0va
    drömmaromsmått skrev 2013-07-08 22:49:49 följande:
    det blir för trångt med bägge eftersom jag kommer ha en tw i bak också, funderar på om en nackkudde hjälper, har en kudde som vi köpte till tror det var britax men den känns som den trycker ur barnets huvud istället. vikt osv vet jag är oviktigt eg eftersom vi kollade upp det sist men dottern var så mycket stadigare, satt utan stöd vid fyra månader osv. ska åka på fredag så jag kanske ska ut och provköra med sonen i mobin.
    testa du, britax huvudstöd är kanon i mobin, sitter bättre där än i TW, den trycker lite på sidorna så huvudet inte åker åt sidan och sen framåt, är oftast så som små barn "tappar huvudet". Är det jätterakt så kan det ju åka framåt ändå.

• t0va
    drömmaromsmått skrev 2013-07-11 14:03:45 följande:
    sitter jättebra vaken men tappar huvudet när han sover. . hur hade mi gkort? nackkudde? kronsten.blogspot.se/
    om du inte kan öka lutningen så testa britax huvudstöd, den funkade kanon till min son i mobin och gjorde att hans huvud inte åkte frammåt när han somnade.
  • t0va
    drömmaromsmått skrev 2013-07-12 22:57:21 följande:
    körde på med mobin och på 60mil vart det gnäll sista 3milen.. och han verkade lära s ig aty luta sig bakåt :)
    så bra :)
    älskarlivet81 skrev 2013-07-12 07:21:04 följande:
    Vår yngsta är 4 månader nu och sitter rätt stadigt med stöd. Kan man byta till större bilstol redan? Tanken är att hon ska få storasysters stol och att storasyster får en större bakåtvänd. Lillasyster gallskriker ofta när vi åker bil och jag börjar fundera på om det beror på att babyskyddet är så lutat så hon inte ser något.
    kan vara så, min son gallskrek kring 3-4månader så fort vi åkte bil.Vi bytte när han var 5.5månad, var väntetid på bilstolen och då blev han lugn när han fick den. Når hennes axlar upp till selens hål så testa och se.

• t0va
    Miniängel skrev 2013-07-14 21:07:55 följande:
    Hej!
    Blev glad när jag hittade denna tråden då vi funderar på det här med bilstolar.

Skulle verkligen önska lite tips och råd!

Vår dotter är nu 7 månader, hon väger 7,5 kg.

Bilstolar vi funderar på är:

Maxi-cosi Mobi

Be safe izi kid X3

Axkid (någon av dem, inte bestämt vilken).

Jag tycker izi kid verkar väldigt bra! Och den sitter bra i vår bil. Dottern är ju heller inte så stor än, så den känns lagom för henne. MEN man ska ju ha de små bakåtvända så länge som möjligt, så hur är det att vända en 4 åring framåt ifall hon skulle växt ur den? (Nu tror jag ju inte att hon kommer väga 18kg vid 4 år, men man vet aldrig, hon kanske växer i raketfart antingen på längd eller vikt... Men kanske inte så sannolikt.)
    '
    Cosin satt också bra i vår bil, tog lite mer plats men annars helt okej.....

Axkid har vi inte provat än. 

Vi planerar att försöka få syskon inom en snar framtid, hur bör vi tänka där med stolar? Något tips på vilken som skulle fungera då?

Vi har en V70, äldre modell.           
    axkid eller besafe säger jag, de har ju en ny besafe nu också izi plus den är till 25kg och har lite längre rygg. Men så jag tycker man ska resonera är att köpa en stol där barnet sitter bra nu och som sitter bra i bilen, sen om 3år om barnet växt ur sin stol så ser man om det finns någon som är större.

I axkid kan barn som är 115-120cm sitta lite beroende på hur man har längden, Blir det syskon sen så är det ännu smidigare för då kan syskonet ta över stolen och så köper man en där ett stort barn sitter bra sen.

Jag köpte mobin när sonen var liten men gillade inte alls stolen, den blev trång fort, han hatade den för han bara kune sitta rakt ut med benen, pga. de höga sidorna vid låren och den var superjobbig att montera i de bilar jag använde.

Vi köpte axkid tillslut och har kört med kidzofix 1.5år och nu minikid och de är kanonbra stolar, lång rygg, lättmonterade, går att flytta in och ut på sätet för att skapa mer eller mindre benutrymme, det kan inte mobin tex.

Tar inte så stor plats om man ska åka i bilar som är små eller behöver ha mer plats bakom/framför.

• t0va
    Miniängel skrev 2013-07-15 09:30:43 följande:

Tack för ditt svar!

när vi var och kollade på stolar så provade vi en   izi plus. Men till förbannelse så är det för korta bälten i vår bil!! (och volvo ska vara en "familjebil"??!!) så det gick inte att få fast stolen, annars hade vi nog köpt den.
    Nu såg jag att  izi kid x3, sätts fast på ett lite annorlunda sätt, så jag hoppas verkligen att vi får fast den!

För du har ju rätt, det är ju bättre att hon sitter bra nu, det är kanske dumt att planera många år i förväg.

Sedan kom jag o min sambo på igår att om man följer hennes tillväxtkurva och antar att hon kommer hålla den framöver, så kommer hon väga 9 kg vid 12 månader. Så vi kan ju knappast köpa en stol som är från 9 kg nu..

Detta talar ju också för besafe... Jag ska åka o testa den imorgon tror jag.      

Vet någon om det är väldigt dyrt att byta bälten i bilen? För som sagt våra är ju väldigt korta! Demon Kunde inte få fast babyskyddet heller... Utan vi behövde en bas att sätta fast den i... (vilket ju i o för sig var bekvämt).. 
    9kg är inget du behöver bry dig om, den vikten är oviktig. Ett 5kg barn sitter lika säkert som ett 15kg barn i en stol från 9kg. Det viktiga är att barnet axlar når upp till selens hål. Vikterna kommer från vilken krockdocka som satt bäst när man testade men de är lika säkra även om barnet väer under 9kg som en stol från 0kg. Vi bytte till en 9kg stol när sonen vägde 6-7kg och kollade upp det där noga då.
  • t0va
    Sous skrev 2013-07-15 12:24:33 följande:
    Nu har vi satt in vår axkid kidzofix. Jag köpte extrakudden till, men den hade nog inte behövts till sonen (ca 77 cm och snart nio månader). Stolen sitter jättebra och var lätt att montera med manualen, med isofix hamnar den dock ganska långt fram. Vi har den i baksätet på höger sida och jag kan utan problem sitta i passagerarsätet fram, men det kan inte min man.

Stolen är jättelätt att luta, och sonen sitter bekvämt i den. Ett plus för att man slipper hålla på med inställningar av nackstöd och internbältet. Det enda minuset är möjligen att stolen är groteskt tung, å andra sidan har jag inte så mycket att jämföra med.
    ja den är tung, så inget man bär runt på, jag köpte minikid nu för att kidzofixen är så tung, vi monterar ofta och bär stolen in och ut så de 5kg gör mycket. Men montrar man inte om ofta och ska bära på den så funkar den.

Babyinlägget funkar länge, min 3åring har det emellanåt, är perfekt när blöjan läcker eller det ska pottränas. :)
  • t0va
    Sous skrev 2013-07-17 21:38:49 följande:
    Smart. Det hade jag inte tänkt på. 

Är i alla fall än så länge helnöjd med stolen. Och med tanke på hur stor den är så kommer vi inte att behöva byta innan vi vänder honom framåt och därmed köper en bältesstol. Känns alltså som en bra investering. Det är verkligen sjukt gott om plats på alla kanter, trots att han sitter bra i den. Och det är minst femton centimeter kvar innan hans fötter ens nuddar ryggen på baksätet i vår volvo.

jo det är gott om plats i den, även större barn sitter bra. Har monterat direkt emot ryggstödet så det är minimalt med benutrymme ibland när vi behövt mer plats fram och sonen som blir 3år och är 97cm klagar inte han sitter så bra ändå. Så där sitter de bra länge :)

Kan vara skönt med dynan om man ska åka långt också för att förhindra träsmak, nog för blöjan ger lite vaddering men ibland kan man behöva lite extra.
  • t0va
    emma enhörning skrev 2013-07-23 11:45:01 följande:
    Är det galet att vända ett barn, på knappa 110 cm, ca 18 kg, som får plats i en bakåtvänd stol, framåt?

Jag vill gärna ha barnet bakåt men samhället ligger på om framåtvänt åkande pga åldern...
    ja, det kan man tycka men hur gammalt är barnet? Vad har barnet för stol?
  • t0va
    enlitenbitkaka skrev 2013-08-10 20:38:46 följande:
    Är det de här öglorna eller har jag gjort helt fel? Metallöglor. Är någon centimeter eller två mellan stol och instrumentpanel - ok eller för lite? Stolen är en Maxway med Hi-way-kil.

bäst är om du kan få den emot instrumentbrädan och få den att sitta hårt, sen trycker du ner stödbenet så gott det går. Ha emot instrumentbrädan är säkrare än med stödben fram. Vet att det står i manualen att man måste ha luft emellan men det är för att de inte vill ha olika monteringssätt fram och bak i manualen så folk itne gör fel för bak måste man använda stödbenet men kan luta tillbaka ryggstödet på sätet framför som extra stöd om stolen står hårt med band, bälte och stödben.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!