Miniängel skrev 2013-07-14 21:07:55 följande:
Hej!
Blev glad när jag hittade denna tråden då vi funderar på det här med bilstolar.
Skulle verkligen önska lite tips och råd!
Vår dotter är nu 7 månader, hon väger 7,5 kg.
Bilstolar vi funderar på är:
Maxi-cosi Mobi
Be safe izi kid X3
Axkid (någon av dem, inte bestämt vilken).
Jag tycker izi kid verkar väldigt bra! Och den sitter bra i vår bil. Dottern är ju heller inte så stor än, så den känns lagom för henne. MEN man ska ju ha de små bakåtvända så länge som möjligt, så hur är det att vända en 4 åring framåt ifall hon skulle växt ur den? (Nu tror jag ju inte att hon kommer väga 18kg vid 4 år, men man vet aldrig, hon kanske växer i raketfart antingen på längd eller vikt... Men kanske inte så sannolikt.)
'
Cosin satt också bra i vår bil, tog lite mer plats men annars helt okej.....
Axkid har vi inte provat än.
Vi planerar att försöka få syskon inom en snar framtid, hur bör vi tänka där med stolar? Något tips på vilken som skulle fungera då?
Vi har en V70, äldre modell.
axkid eller besafe säger jag, de har ju en ny besafe nu också izi plus den är till 25kg och har lite längre rygg. Men så jag tycker man ska resonera är att köpa en stol där barnet sitter bra nu och som sitter bra i bilen, sen om 3år om barnet växt ur sin stol så ser man om det finns någon som är större.
I axkid kan barn som är 115-120cm sitta lite beroende på hur man har längden, Blir det syskon sen så är det ännu smidigare för då kan syskonet ta över stolen och så köper man en där ett stort barn sitter bra sen.
Jag köpte mobin när sonen var liten men gillade inte alls stolen, den blev trång fort, han hatade den för han bara kune sitta rakt ut med benen, pga. de höga sidorna vid låren och den var superjobbig att montera i de bilar jag använde.
Vi köpte axkid tillslut och har kört med kidzofix 1.5år och nu minikid och de är kanonbra stolar, lång rygg, lättmonterade, går att flytta in och ut på sätet för att skapa mer eller mindre benutrymme, det kan inte mobin tex.
Tar inte så stor plats om man ska åka i bilar som är små eller behöver ha mer plats bakom/framför.