![t0va](/avatar/thumb/t0va/4199526e9c95076de65f8630366e6cd1.jpg)
-
tvivlar starkt på att något med avtagbar rygg är ok att ha bakåtvänt.tinis77 skrev 2013-09-22 15:07:21 följande:Kiddy bilbarnstol med löstagbar rygg, är de verkligen godkända att ha bakåt??
-
ja den har ju markeringar för bakåtvänd montering, har inte sett något sådant tidigare.tinis77 skrev 2013-09-22 15:30:23 följande:Jag mailade säljaren och frågade om de verkligen är godkända att ha bakåt, och enligt de står det så i instruktionerna.
De tar bort annonsen och kastar stolarna om jag ger de bevis för att de är farliga... -
Hur monterar du? Ta och sätt bälte och band först och sen sist stödbenet och då kan man trycka upp stolen lite och dra ut stödbenet det där sista mm så brukar det sitta hårt.drömmaromsmått skrev 2013-10-14 07:13:49 följande:
Jag minns inte vad som gäller just nu men måste stödbenet på mobin vara i helt när stolen är lutad mot sätet framför?
Har möblerat om i bilen lite eftersom dottern ville sitta brevid lillebror och då var det bara mobin som gick ha i mitten pga kort bälte, men när jag sätter dit den blir stödbenet antingen för långt eller kort, när det är för kort sitter stolen som berget mot sätena framför men är det för långt sitter den dåligt så vad gäller?
har för mig att jag hört att det är ok utan stödet men känner mig osäker.
Bak måste stödbenet alltid vara utfällt och stolen ska sitta hårt. -
VARNING! Axkid kidzofix klarade inte råd och röns test och lossnade från isofixfästet. Detta test gjordes i 64km/h och inte 50km/h som görs när de godkänner stolarna.
Så har du stolen använd den med bälte så länge är mitt råd, det tänker jag göra. -
Axkid har uttalat sig på tv4 om att man bytt isofixarmarna nyligen men hurvida det är de nyare eller äldre som är dåliga är inte klart, utan de rekomendear att man använder bältesmontering och kontaktar sin återförsäljare om man är orolig.
Hoppas på att få mer klarare svar från axkid imorgon. -
"
Först av allt så vill vi från Axonkids sida poängtera att vi ser mycket allvarligt på det inträffade. Att denna dåliga komponent kommit igenom våra kvalitetskontroller är för oss chockerande. Jag kommer efter detta att lägga upp en bild som visar nya och gamla Isofix armen så att ni själva skall kunna jämföra med er stol. Detta rör sig om 1386 st Kidzofix stolar som är sålda från och med Juni och till dags dato. Återigen så beklagar vi detta med kommer att återgärda stolarna för de försäldrar som så önskar. Under morgondagen så kommer vi att publicera ett meddelande på hemsidan där all information skall framgå tydligt." -
-
Man bör byta så fort barnet sitter ok och orkar sitta mer upprätt eftersom en stor stol är säkrare än ett babyskydd.augusti83 skrev 2013-10-22 22:13:17 följande:Vår dotter är nu ett och ett halvt år. Hon är ganska liten så vi har henne i babyskyddet fortfarande. Det står att det räcker till 13 kg. Nästa stol vi köpt är från 9 kg. Hon har nyss kommit upp till 9 kg och hon är ganska kort så hon är inte i närheten av att sticka upp. Vi tänkte byta nu. Alla andra vi känner med lika gamla barn bytte för snart ett år sedan. Har vi gjort fel som haft henne kvar i babyskyddet?
Exakt när man kan byta är individuellt, åker man korta resor så orkar ju barnet tidigare än om man åker på långresor.
9kg är inget du behöver fundera på, stolarna är märkta från 0 och 9kg beroende på vilken krockdocka som satt bäst när de skulle testa. Den mindre då blev det 0kg den större då blev det 9kg. Men det man ska gå efter är om barnets axlar når upp till selens hål då är barnet tillräckligt stort för att sitta säkert.
Har man ett mycket litet barn så kan det kanske behöva lite mer stöd som babyskyddet kan ge, finns stora stolar som passar små barn också men det är inte säkert att de sitter så jättebra i bilen.
Men ni kan absolut byta nu om barnets axlar når upp till selens hål och barnet orkar sitta upprätt.
-
det är väl inte klart, finns många barn med diverse sjukdomar och funktionshinder som gör att barnen inte kan sitta upprätt. Hon skriver inte något om det så därför förutsätter jag inte något om detta utan förtydligar att barnet måste orka sitta mer upprätt, annars får man hitta en större stol som går att ha ordentlig lutning på.Sweet life skrev 2013-10-23 06:54:56 följande:Barnet är 1,5 år. klart hon kan sitta upprätt!
-
MT kan användas länge för att den framåtvänt går att höja nackstödet på ännu mer. Men baktvänt så räcker den inte så jättelänge. Two-way funkar längre och axkids stolar och belogic. Min 100cm 3åring med lång överkropp har mycket kvar i axkids stolar och two-way.Mamma och Mor skrev 2013-10-27 11:00:27 följande:Okej, intressant att höra när ni vänt era barn framåt.
Vi vände dottern strax innan hon skulle bli 6 år. Hon var då ca 112 cm och 18 kilo tung om jag minns rätt. Hennes bakåtvända stol gick sönder i bältesanordningen och nya delar gick inte att få tag i pga utgången stolsmodell. Dock var det nog hög tid att vända henne då, eftersom hon klagade rejält varje gång vi var ute på bilresor över 25 minuter.. Alla hennes vänner satt ju redan framåtvända och det var ett herrans prat om att dottern åkte bakåtvänd - och såklart, det gjorde ju inte det hela lättare.
Sonen, snart fyra år är ca 104 cm redan nu och där får vi se hur länge han ryms att åka bakåtvänt. Vi har en Britax multi-tec åt honom, men jag upplever den nästan liten trots att den ska fungera som framåtvänd. Vi har redan nu höjt upp nack-stödet flera hack för att sonen, som har lång rygg, ska sitta bekvämt. Jag tror inte att den fungerar upp till 5-6 år vilket vi egentligen önskat. Kanske får vi försöka hitta en större stol åt honom längre fram.