• Sisisisi

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Finesse skrev 2013-06-12 17:26:05 följande:
    Jag är oxå ute efter en bältestol nu. Vi har en britax adventure men den känns så öppen... på nåt sätt.. så vilken ska man köpa?

Det var länge sen :) Vi har både adventure och kidplus, barnet sitter mycket bättre i kidplus!
  • Sisisisi
    emma enhörning skrev 2013-07-23 11:45:01 följande:
    Är det galet att vända ett barn, på knappa 110 cm, ca 18 kg, som får plats i en bakåtvänd stol, framåt?

Jag vill gärna ha barnet bakåt men samhället ligger på om framåtvänt åkande pga åldern...

Nej, det är inte galet att vända en 6-åring som är tillräckligt stor att sitta i bältesstol.

Självklart är det fortfarande säkrare med bakåtvänd stol och jag skulle ha svårt att vända innan stolen var urvuxen.
  • Sisisisi
    stor grön drake skrev 2013-07-23 20:05:36 följande:
    Jag skulle vända när hon börjar skolan och åker med kompisar, för annars riskerar hon tyvärr att bli utsatt för mobbing, om hon inte prompt vill vända innan. Så länge hon inte verkligen begär det (mer än som i förbigående) så håll henne bakåt eftersom det uppenbarligen känns bäst så för dig, och det är ju säkrare! önskar verkligen jag hade samma problem, min 3,5 åring har 5cm kvar innan öronen är vid stilskanten på TwoWay

Min femåring får åka i bältesstol när han följer med kompisar hem. Men i våra bilar åker han bakåt så länge det går. Så kan man oxå göra :)
  • Sisisisi
    enlitenbitkaka skrev 2013-08-09 20:27:56 följande:
    Hur monterat man bakåtvänd stol i nyare V70? Finns det öglor i golvet?

Ja, det finns öglor.
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• Sisisisi
    Bobbie skrev 2013-08-11 22:42:54 följande:
    Om barnen sitter i bakåtvänd stol och det blir en kollision bakifrån blir det väl samma följder som en framåtvänd stol i kollision framifrån?? Finns det statistik på hur ofta man blir påkörd bakifrån resp framifrån???( mina barn har suttit bakåtvända)

Inte statistik, men varför bakåtvänd alltid är bäst.

www.sakerhetsbutiken.se/index.php&view=article&id=71:varfoer-aer-bakatvaent-baettre&catid=9:barn-i-bil&Itemid=104

• Sisisisi
    momomo skrev 2013-08-19 10:33:56 följande:
    Vilken bilbarnstol är störst av Axkid Minikid, Britax Maxway och BeSafe iZi Plus?

Hur skrymmande är iZi Plus att montera jämfört med de andra? 

Har nu två barn, och kommer att behöva köpa en bilbarnstol till.

Vi har tänkt ha en stol fram och en bak på högersidan, och det är gott om plats för en MaxWay och en HighWay som vi provmonterat. Bilen är dock inte den största som finns (Skoda Fabia Kombi) så jag är fundersam på om iZiPlus får plats.

Vi vill gärna ha en stol som är lätt att justera för olika barn så barnen inte behöver ha bestämda platser, utan är bara ett barn med i bilen så kan det få sitta fram bredvid föraren.

Sonen på snart två år har stor överkropp och är ganska bredaxlad. Han åker nu i en Maxway, och när han har en T-shirt på sig kan jag precis trycka in en handflata på vardera sidan om hans axlar... dvs det borde vara ca 4 cm över i bredd, utan någon tjocktröja eller nånting. Bältet sitter nu i tredje läget uppifrån, och jag börjar tro att den stolen kommer att vara urvuxen långt innan han fyller fyra.

Benutrymme är inget problem alls för honom, bara han inte har stövlar på sig så har han gott om plats för dom.

Givetvis vill jag att barnen ska sitta bakåt så länge det går.

Hur mycket större är Britax Two-way än ovan nämnda stolar?

Den är ju svår att justera om mellan olika stora barn, och helst skulle jag vilja ha en som är mer ombonad med bättre sidokrockskydd -- men om den ger markant längre tid bakåt än de andra stolarna så kanske det är den som gäller ändå.

Minikid är nog lite större än maxway och maxway är större än Izi plus.

Twoway är något större men eftersom minikid funkar till 5-6 skulle jag ändå välja den av samma anledningar som du skriver.

Izi plus är en fantastisk stol, men den tar mycket plats. I V70 är det precis så att jag kan sitta framför, skulle inte rekommendera den till mindre bilar, då är minikiden bättre.

Jag tror att maxwayen kommer att funka länge även om det inte känns så nu. Högsta bältesläget är ju lika högt som på multitech som jag har till min son. Jag trodde aldrig att han skulle få plats tills han var fyra men nu är han fem år och 116 cm och har fortfarande plats kvar att växa!

• Sisisisi
    Zezzan skrev 2013-09-04 15:36:49 följande:
    Hej! Hur är reglerna/rekommendationerna med att åka i bältesstol i framsäte där det inte finns airbag? 

Det finns inga. Det ses som lika säkert i fram som i bak.

• Sisisisi
    Zezzan skrev 2013-09-06 15:39:33 följande:
    Innan jag frågade här mailade jag till NTF och till Tryggtrafikk. Detta är svaren jag fick  

Tryggtrafikk:Midtplassen bak er den sikreste plassen i bilen, forutsatt at den har trepunktsbelte. Grunnen til at denne plassen er den sikreste, er at skaderisikoen ved sidekollisjoner er mindre for passasjerer i midten enn på sidene. Som du skriver anbefaler vi (samt VTI, Folksam og NTF i Sverige) at barn under 140 centimeter ikke sitter foran en aktiv airbag. Plassen foran kan brukes til barn, hvis airbagen er slått av. Bilens deformasjonssoner, sammen med en stiv kupé, gjør at fører og passasjer foran er mindre skaderisikoutsatt i nyere biler enn i gamle. Dette har en bieffekt som ikke er like heldig: en større andel av kollisjonskreftene vil bli tatt ut i bilens baksete, noe som utsetter baksetepassasjerene for høyere kollisjonskrefter. Samtidig er de fleste belter i forsetet på nye biler utstyrt med en kraftfordeler som slipper ut ørlite på belte i kollisjonsøyeblikket, for deretter å stramme til. Dette fører til at passasjerene i forsetet får en litt lavere belastning mot kroppen fra bilens belte. «Bråstoppen» blir med andre ord litt mykere. Slike kraftfordelere finner en sjelden i baksetet på biler. Her fungerer beltet mer som en wire. Men det er viktig å understreke at skaderisikoen fortsatt er lavere i baksetet, enn i forsetet. Kan en ha barn sittende i baksetet er dette den tryggeste løsningen, men vi advarer ikke mot å bruke forsetet til barn så lenge airbagen er slått av.

NTF: 
    Det går bra att sitta i framsätet om airbagen är urkopplad, är den inte det ska barnen vara över 140 cm.
    Mittplatsen bak är lika säker som de andra platserna, under förutsättning att den har trepunktsbälte.hälsningar NTF 

Bra svar av tryggtrafikk!

• Sisisisi
    kossan skrev 2013-09-16 22:41:23 följande:
    Vad säger ni om det jag såg på tv på 1:an idag: att det är säkrare för barnen att sitta på en bälteskudde istället för en bältesstol eftersom barnen ändå inte sitter rätt i stolarna. "De lutar sig fram och åt sidan och sitter inte som tillverkarna menar att man ska göra"?

Det gäller bara de största barnen, typ 9-12 år och om man har en modern bil.

Jag testade, eller sonen fick testa, men han hade svårt att sitta still på kudden så jag skulle tro att bältesstol då är bättre.

• Sisisisi
    tinis77 skrev 2013-09-22 15:07:21 följande:
    Kiddy bilbarnstol med löstagbar rygg, är de verkligen godkända att ha bakåt??

Kiddy har väl inga bakåtvända stolar, förutom babyskydd?

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!