momomo skrev 2013-08-19 10:33:56 följande:
Vilken bilbarnstol är störst av Axkid Minikid, Britax Maxway och BeSafe iZi Plus?
Hur skrymmande är iZi Plus att montera jämfört med de andra?
Har nu två barn, och kommer att behöva köpa en bilbarnstol till.
Vi har tänkt ha en stol fram och en bak på högersidan, och det är gott om plats för en MaxWay och en HighWay som vi provmonterat. Bilen är dock inte den största som finns (Skoda Fabia Kombi) så jag är fundersam på om iZiPlus får plats.
Vi vill gärna ha en stol som är lätt att justera för olika barn så barnen inte behöver ha bestämda platser, utan är bara ett barn med i bilen så kan det få sitta fram bredvid föraren.
Sonen på snart två år har stor överkropp och är ganska bredaxlad. Han åker nu i en Maxway, och när han har en T-shirt på sig kan jag precis trycka in en handflata på vardera sidan om hans axlar... dvs det borde vara ca 4 cm över i bredd, utan någon tjocktröja eller nånting. Bältet sitter nu i tredje läget uppifrån, och jag börjar tro att den stolen kommer att vara urvuxen långt innan han fyller fyra.
Benutrymme är inget problem alls för honom, bara han inte har stövlar på sig så har han gott om plats för dom.
Givetvis vill jag att barnen ska sitta bakåt så länge det går.
Hur mycket större är Britax Two-way än ovan nämnda stolar?
Den är ju svår att justera om mellan olika stora barn, och helst skulle jag vilja ha en som är mer ombonad med bättre sidokrockskydd -- men om den ger markant längre tid bakåt än de andra stolarna så kanske det är den som gäller ändå.
Minikid är nog lite större än maxway och maxway är större än Izi plus.
Twoway är något större men eftersom minikid funkar till 5-6 skulle jag ändå välja den av samma anledningar som du skriver.
Izi plus är en fantastisk stol, men den tar mycket plats. I V70 är det precis så att jag kan sitta framför, skulle inte rekommendera den till mindre bilar, då är minikiden bättre.
Jag tror att maxwayen kommer att funka länge även om det inte känns så nu. Högsta bältesläget är ju lika högt som på multitech som jag har till min son. Jag trodde aldrig att han skulle få plats tills han var fyra men nu är han fem år och 116 cm och har fortfarande plats kvar att växa!