• Sisisisi

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Eivla skrev 2012-09-12 19:29:05 följande:
    Jag hade en kund inne idag med en bebis i babyskydd, men babyskyddet saknade SELE!!! De förstod inte alls varför man behövde det, de spände ju fast stolen med bilens bälte... Suuuuuck. En asgammal Akta Prima comfort, men som sagt selen saknades. Vilken nytta gör den stolen, när barnet ändå flyger ur stolen?

Man upphör aldrig att förvånas!!!
  • Sisisisi
    MammaAlex skrev 2012-09-13 16:24:46 följande:
    Ok. Då är det alltså bakåtvänt som inte finns i lagen. Vikterna är väl eg. Bara rekommendationer. (lovar att jag följer dem så ingen misstolkar mig. )

Det är i myndighetsföreskrifter det står att bilbarnstolar måste vara godkänd. Om en barn åker i en bilstol som inte är godkänd för dess vikt är det olagligt, på samma sätt som att du har bältet under armen, du har bälte på dig men inte på korrekt sätt.
  • Sisisisi
    Joico skrev 2012-09-13 17:24:31 följande:
    Både ja och nej. Det är lag på att barn ska sitta i en särskild godkänd skyddsanordning. Vilket ju betyder att om ett barn som väger 10kg sitter i en bilbarnstol (bältesstol) godkänd från 15kg så är det ju inte lagligt. Sen är jag rätt övertygad om att polisen inte har med sig en våg så det blir nog inte böter ändå... tyvärr. 

Precis, en bältesstol är inte en SÄRSKILD skyddanordning för en bebis, alltså inte godkänd att använda.
  • Sisisisi
    Mamma och Mor skrev 2012-10-03 21:38:16 följande:
    Knuffar upp mitt inlägg och hoppas på svar om erfarenheter av Multi-tech gällande monteringen, inte minst i Saab 9-5. Har vi gjort något galet vid monteringen, eller är den så svårmonterad och klumpig som vi fick det till? Vi kan inte ha stolen bakom förarsätet utan att föraren sitter med knäna mot instrumentbrädans undersida.

Jag tycker att multitechen är väldigt lättmonterad, speciellt i jämförelse med securan! Varför har ni inte MT bakom passagerarsätet istället? Vi har den i Volvo v70 och xc60 och sitter bra i fram.
  • Sisisisi
    Bisquit skrev 2012-10-11 10:21:23 följande:
    Hej!Har läst denna tråd ett tag och jag måste få fråga en sak....Har en dotter på 2 ( nu i november ) och redan nu är hon 1 meter lång och väger ca 18 kg. En stor tjej med andra ord.Har alltid legat minst ett halvår före ( i längd )Har idag en britax highway och en multi tech. Men redan i highwayen så börjar huvudet sticka upp.Vad sjutton använder man sen? ( och ja jag måste ta bilen till dagis vi bor ute på landet )Tänkte på vikten med, om hon fortsätter växa i den här rasande takten som hon gör, vad gör jag då vid 25kg?Det är ju för tidigt att vända framåt redan nu.... Mvh

Den rymligaste stolen med högst rygg är britax twoway. Det är väldigt stor skillnad på den och på hiway. Det är okej att sitta kvar i stolen trots att maxvikten är nådd, så länge hon inte är för lång för stolen. Men nu borde hon väl växa mer på längden istället för att öka i vikt? Så det blir nog inga problem

Stolen är urvuxen först när öronen når kanten.
  • Sisisisi

Min son har snart vuxit ur sin multitech, då byter vi till en twoway och jag räknar med att han kan åka ytterligare ett år bakåt i den. Så det skiljer mycket!

• Sisisisi
    stor grön drake skrev 2012-11-03 07:13:44 följande:
    5-punktsbälte skulle det givetvis vara

Den har ju visst fempunktsbälte Den på bilden är max tio år.
  • Sisisisi
    mini75 skrev 2012-11-12 09:22:50 följande:
    Varför ska man inte använda vändbar stol framåtvänd? Jag har en acta graco duoflex till min dotter. När man jämför den med en bältesstol så känns det ju som de är ungfär lika stora/tunga. Förstår inte skillnaden riktigt och har inte orkat läsa igenom hela tråden...
    Finns bältesstolar med isofix? Är det mycket bättre/säkrare i så fall? Tänker att stolen är fast vid eventuell krock...

1. Du bör använda den bakåtvänd så länge som möjligt och när den är urvuxen bakåt är den även urvuxen framåt.
    2. Bältet hamnar fel på barnet. I en bältesstol sitter det närmre kroppen och leds genom en hållare vid axeln. En bältesstol står även stabilare på sätet.

3. Eftersom en bältesstol ska användas till 10-12 år finns ju ingen anledning att använda ett mindre säkert alternativ, en framåtvänd kombistol alltså, när man ändå måste köpa en bältesstol när den är urvuxen.

Jag har provat duoflexen framåt och den är usel som bältesstol, väldigt stor skillnad mot en riktig bältesstol.

Ja, det finns bältesstolar med isofix. Har man isofix i bilen bör man välja en sån stol av den anledningen att stolen sitter fast när barnet inte sitter i stolen, annars måste man komma ihåg att bälta fast stolen ändå. Vid en krock har det inte visats att den har några säkerhetsmässiga fördelar, enligt Bell på säkerhetsbutiken. Men absolut inga nackdelar heller.

• Sisisisi
    mini75 skrev 2012-11-12 10:16:39 följande:
    Ok, tack för svaret. Men nu i helgen provade jag duoflexen framåtvänd bara för att vi skulle åka en liten runda i min systers bil och skulle flytta med stolen ( min dotter fyller 5 år om en månad). Där var ett "hack" att sätta bältet i och jag tyckte det såg väldigt bekvämt ut. Systerns dotter satt i en bältesstol bredvid så det var därför jag passade på att jämföra.

Jag kommer absolut att köpa en bältesstol ändå men var ändå nyfiken på vari skillnaden låg... Min tjej är inte så stor (hon har inte växt ur duoflexen på längden på ryggen) men hennes ben är ganska böjda och det ser knöligt ut med alla vinterkläder osv. Det är därför jag är sugen på att vända henne.
    Tycker du det är bättre att sätta henne bakåtvänd i framsätet då hon får mer plats med benen där i stället för att vända henne? Kopplar ur airbagen med nyckel då förstås! Känns som hon sitter mer skyddad i baksätet egentligen.

Om man köper en bältesstol utan isofix ska man då bälta fast den? Hur då? Man har ju bältet på barnet, eller  är jag trög nu? Tyckte du skrev så...

Men följde bältet bältet med framåt och tillbaka om hon lutade sig framåt? Jag tycker att hacket har den effekten att bältet ser ut att sitta bra om barnet är stilla. Men om barnet lutar sig framåt så följer bältet med och stannar där...

När man åker bil utan barnet ska man spänna fast stolen så den inte är lös.

Bakåtvänd i framsätet är absolut bättre än framåtvänd      
  • Sisisisi
    mini75 skrev 2012-11-13 20:16:38 följande:
    Coyote: Hon har faktiskt klagat lite men men, vi har kanske gjort en grej av det?

En sak till. Multi tech som var den stolen som fått bäst betyg när jag köpte stol till dotter nr 2, har inte den extremt dåligt benutrymme? Min lilla som bara är typ 86 cm får jag ju knöla in....

Då är duoflexen bättre där, eller har jag fel för mig? Vad tycker ni som har multitech?

Min som är 4,5 år och sitter bra med benen. Han är ca 115 cm skulle jag tro. Den har låga sidor så han har benen vinklade åt sidan.

Duoflexen har väldigt bra benplats men är inte alls en lika trevlig stol annars.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!