• Bambusa

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

smelata skrev 2014-02-02 00:28:47 följande:
    Tack för era svar. Vi har börjat ta av honom skorna så det har hjälpt lite.
    Jag sitter redan så långt fram jag kan och jag är väldigt kort.

Jag undrar lite hur man kan flytta stolen längre ut? Har man då nån extrasak man köper? Får googla på det känner jag :)

Jag bor i Skåne så tyvärr är det lite långt. Men ska höra mig för i bekantskapskretsen!

Vi får förklara för honom hur viktigt det är att åka bakåt så att han förstår och förhoppningsvis själv väljer att åka bakåt så länge det går :)

okej, ja jag ska ju till Ullared om en vecka, blir kvar till onsdag, vi kommer bo på motellet så om du ska dit så kan du få prova den dottern använder...  de är ju en rätt billig stol med, speciellt begagnat kan man få dom riktigt billigt.. vi har en begagnad som extrastol, tex om vi ska åka i en annan bil.. eller om vi ska ha ett till barn i bilen..
  • Bambusa
    smelata skrev 2014-02-02 00:28:47 följande:
    Tack för era svar. Vi har börjat ta av honom skorna så det har hjälpt lite.
    Jag sitter redan så långt fram jag kan och jag är väldigt kort.

Jag undrar lite hur man kan flytta stolen längre ut? Har man då nån extrasak man köper? Får googla på det känner jag :)

Jag bor i Skåne så tyvärr är det lite långt. Men ska höra mig för i bekantskapskretsen!

Vi får förklara för honom hur viktigt det är att åka bakåt så att han förstår och förhoppningsvis själv väljer att åka bakåt så länge det går :)

iaf med twoway så kan man montera den rätt lågnt ut, och utan distanskloss, men ja har ändå en sån så ja använder den.. 
  • Bambusa
    enlitenbitkaka skrev 2014-02-03 21:20:05 följande:
    Behöver lite hjälp med placering... Har en Volvo V70 -11 och i den ska vi ha in en Britax Maxway och ett Akta Graco Logico S HP med bas. Hue hade ni placerat dem? Maxwayen sitter idag på höger bak, bakom passagerarsätet. Får idag plats bra att sitta där men kommer behöva flytta stolen lite så dottern får med benutrymmme, hon blir 2 i mars och är ca 83-84cm. Hur hade ni gjort? Vi som kör är 164 resp 176cm så det går att sitt bakom föraren.

prova sätta maxway i mitten, om den kilar in sig blir de nog bra benutrymme, annars bebis i mitten...  eller om ni vill kan ni ju ha stora i fram, de brukar bli bra benutrymme..  vi har vissligen en mkt äldre volvo, 240 men vi har 5åringen bakåtvänd i en twoway, och får snart bebis som ska sitta i lika babyskydd ni har, och ja ska försöka få in babyskyddet i mitten, men lär sätta in de först tror ja.. är ju så smidig just nu, hehe...
    men min tanke är att ge så lite benutrymme som möjligt från början, så dom vänjer sig vid lite trågnt, och inte klagar sen.. men så är ja lite hård med Demon  i morfars bil har våran dotter noll utrymme mellan bilstol och baksäte.. kan gnälla vid inklivning, men sen är de lugnt..  hon var i sommras 105cm.. ska till bvc på onsdag så får vi se om hon vuxigt.. 
  • Bambusa
    Mysanochmimer skrev 2014-02-05 10:41:51 följande:

Nån som kan råda?

Köpt en VW Touran --05
    Monterade i stolarna igår, en Hi-way i mittensätet och en two-way bakom passagerarstolen men får dom inte att sitta "stenhårt"

Tycker jag drar och drar i banden för att spänna och sen tror jag det är bra men näe.

sambon var också ut och spändne igår :-/

prova att vara två, en kan trycka ner stolen och den andra drar.. så gör vi i raggarbilen som har väldigt mjukt och fjädrande säte.. då får jag tw att sitta riktigt hårt...  i morfars volvo s60 är de svårt med, men där är de även supertrågnt..
  • Bambusa
    Mysanochmimer skrev 2014-02-06 07:57:58 följande:

ett av dom stora problemen är ju att komma åt och dra i den innersta spännremmen (eftersom hw'n sitter där)

:-/

om en av er är i fram och drar i bandet medans den andra trycker ner stolen kan de funka, har haft två tw i bak så vet att den sista är svårare att få hårt.. annars får man klättra lite och sätta ett knä i stolen och försöka nå ner mellan dom...  ibland skulle man vilja ha en sån som man spänner spännband med vid last..

i våran raggarbil lär ja montera tw med klacken under stolen fast min dotter väger 17-18 kg, annars sitter den inte lika bra, de går ju att prova med.. man får göra så enligt dr bob (som jobbat på britax)
  • Bambusa
    Mysanochmimer skrev 2014-02-06 13:07:10 följande:

Ja vi får försöka lösa det här.

Sambon svär över att dom inte har den varianten på remmarna faktiskt :-P

Ja, funderade på det och halvtestade, men tyckte det blev ännu sämre :-/

ja, lika när man ska dra åt bältet på barnet med, svårt att få hårt nog ibland.. men väldigt få som ens försöker få de hårt med..
  • Bambusa

lika på tv ser man barn som sitter framåt i 5punkts sele superlöst..  ja är noga med mitt egna bälte med.. ja var typ den ändå på körskolan som från början la bältet rätt.. å nu har ja besafe gravidbälte för å skydda bebisen så mkt som möjligt.. v 27 nu å enorm mage..  ska till Ullared på söndag så ja satte om dotterns stol igår, lite mer lutning ville hon ha, å de kan hon ju få när vi ska åka 63 mil på en dag.. sen 3dagar senare hem igen.. 

• Bambusa
    Mo80 skrev 2014-02-11 22:46:32 följande:
    Hej! Undrar om någon vet om britax hi way passar i en Opel insignia?

hiway brukar ju kunna passa i dom flesta bilar..  bäst är att prova, och lite olika platser i bilen med..
  • Bambusa

hej hej! nån erfaren som har tips på hur man får en tw å sitta bra ifram?? ja skulle vilja ha min 5åring i fram (bakåtvänd såklart) men den glappade typ 5cm från instrumentbrädan när ja prova (remmarna under stolen) är de okej att sätta ögglor i golvet och dra fast den som om de vore baksäte??  vi väntar iaf en till så de kommer vara en aktuell plats länge till...

• Bambusa

okej, får nog ta sambon till hjälp eftersom ja är höggravid Tungan ute framsätet är typ omöjligt (för mig iaf) att flytta om ja inte sitter där.. de här är en gammal volvo 240/245... 

sen fundera ja på om banden ska vara i kors under sätet eller raka, vilket som kan bli stadigast, ja provade i kors.. och banden är fastsatta i sätet då vi inte har nån skena som går att använda, den sitter fast i golvet, så går inte att peta in banden under...

jag väger för mkt för ja skulle våga sätta nån större tyngd av mig i bilstolen..  utan gravidmagen kunde ja sätta ett knä, men de funkar inte så bra nu.. tog armbåge, men de blir ju inte tungt alls ist..  sambon har nog aldrig monterat en bilstol själv... 

går de absolut inte så är de så, då blir de babyskyddet i fram sen...  hon får ju plats i bak, har knappt nå böjda ben ens.. rätt rymligt baksäte, och framstolen är rak i ryggen.. hon behöver ingen lutning för hon somnar inte i bilen längre..  

• Bambusa
    t0va skrev 2014-03-06 09:37:02 följande:
    Jag upplever att det oftast är lättare att få stolen att sitta hårt om man har korsat banden men man får prova sig fram. Ja med en stor gravidmage är det ju inte helt lätt att montera ;) 

okej, ja ja får väl prova lite mer.. men ja hitta ett stag av nå slag under stolen, kanske man kan monter banden i de ist för runt stolens sidor?? eftersom de är en gammal bil står inget sånt i instruktionsboken.. även om volvo var tidig med bakåtvända barnstolar..  våran är från 1988..  i bak har ja inga problem att få den sitta bra dock... bara platsen bakom den som kör som inte funkar, då ja lär sitta typ i bak för å få plats med magen, och sambon är mer normaltjock och sitter längre fram, därför har ja valt bort mitten med för säkerhets skull..
  • Bambusa
    Linastrumpan skrev 2014-03-06 18:48:53 följande:
    Staget sitter tvärs över stolen va? I sidled? I den monterade jag den i min gamla Volvo. Sen hade jag banden i kors under. Allt enl rekommendationer från Mr Bell på säkerhetsbutiken. Volvo har ganska mjuka säten så var beredd på att det går att skjuta fram bilens säte MYCKET innan den sitter stadigt. Men att skjuta fram sätet för att spänna fast stolen är mig veterligen det bästa sättet att få bilstolar att sitta stadigt.

ja, precis.. okej, då ska ja prova de när magen tillåter -mkt förvärkar..  hur blir de med benutrymme om man får skjuta fram stolen så mkt?? tänkte hon kunna få de lite lyxigt där i fram.. hon är 106cm kort till 5år, 2mån..
  • Bambusa

ja, i morfars bil får vi precis in tw mellan framstolen och baksätet, hon klagar lite, men de går.. värst tycker hon de är att den blivit så hård (beg)  ska prova lite i helgen om de är fint väder, nu är de blött ute, inte så trevligt..

• Bambusa
    t0va skrev 2014-03-07 22:43:16 följande:
    du kan lägga en mindre handduk under klädseln så blir det lite mjukare, det är ok. Den har väldigt hård sits. Funkar med ett lager skumgummi också, sånt man har när man klär om stolsdynor. 

ja, i raggarbilen vet ja hon satt på nackkudden i sommras.. så gjorde vi vid långresa sist med, den är ju inte tjockare än en blöja tänkte ja då.. hon har inte mkt fett på rumpan så ja förstår henne... och vi spänner alltid bältet riktigt hårt med, och inget tjockare än fleece på kroppen..

jag provade idag med stolen i fram igen, men när ja väl fick fast den, då gick inte stolf*n att flytta varken fram elelr bak (alltså själva bilsätet) man måste sitta där å hoppa fram/bak medans man drar i spaken... jahapp, spände å grejja,fick de sådär, sen ser ja att shit, hon kommer nog nå växelspaken Skrikandes  då tog ja lös den och satte den i bak igen..  

är de bara min unge som har ap-armar eller har fler fått flytta bak sina barn för dom når saker dom inte ska???  ja stör mig på att inte se henne så bra i bak, trots extraspegel..  men får väl vänja mig, bara kört ensam med henne sen i måndags då ja äntligen fick mitt körkort... övn.kört med sambon innan.. (och en massa dyra lektioner på körskola med)   får ha bebis i fram sen ist.. tar ju nått år innan armarna blir riktigt långa (iaf om man spänner bältet hårt så dom inte kan sträcka sig)
  • Bambusa
    drömmaromsmått skrev 2014-03-19 08:17:50 följande:
    Vet att jag läst det här men hitta inte men när blev blev akta graco just akta graco, en kompis har en stol som det bara står graco och under står 060203 är det året som står först eller sist?
    för visst var det antingen akta eller graco innan ett visst år?

har du en bild så kanske ja kan hjälpa, har gamla kataloger...
  • Bambusa
    drömmaromsmått skrev 2014-03-19 20:15:33 följande:

Skickade bild på stolen och han sa att det var cosmics första modell, mest troligt 03a.

okej, ja redan 2004 hette dem akta graco såg ja...  jag har en britax tw från samma år som känns bra skruttig, den har vi i garaget som sittplats bara, och om man vill prova ut en plats i bilen utan att flytta den vanliga tw.. men den används inte i trafiken längre...
  • Bambusa
    drömmaromsmått skrev 2014-03-24 10:42:04 följande:
    Känns som det bara är jag som tokspammar tråden nu för tiden ;)
    En till fundering, jag har lastöglor under ytterstolarna i baksätet en på varje sida och enligt Bell går det bra att använda dem och fästa förankringsbanden i det jag kom och funderar över just nu är om man då måste göra en "framsätes inställning" i baksätet eftersom banden kommer underifrån istället för framifrån.
    När man har two wayen i fram så ska ju låsöglan till förankringsbanden komma ur som på ryggen på stolen men i framsätet ska den ju vridas ned så den kommer ut i nederkant på stolen, visst borde det bli samma i bak om banden kommer underifrån så jag måste vrida ner dem och få trycket rakt underifrån?

jag skulle prova vilket som blir bäst, så fick ja göra i fram på våran 240, men de gick i slutändan inte då hon hamna så nära växelspak å allt, å ja vågade då inte, eftersom hon har aparmar som mig.. men med ett mindre barn har ja haft i fram, bebis kommer troligen få åka ifram iaf när ja och barnen åker ensamma.. just nu får ja inte ens köra bil pga högt blodtyck (havandeskaps förgiftning) och medicinen gjorde med att de kunde vara olämpligt, och eftersom ja nyss tagit körkort dessutom så avstår ja för både våran skull och andras..
  • Bambusa

Både jag och en kompis som fick bebis i år var till mekonomrn ock fynda graco för 1599 kr tack så mkt för tipset! Dottern på 5 1/2 år fick plats i den hon med, men har mer utrymme i sin tw.. å hon hatar allt med nackskydd Så hon provsatt bara i butik.. den kommer stå och vänta ett tag då min plutt bara är 3 1/2 mån och 5,6 kg och behöver mer lutning än..

• Bambusa

Stödbenet kommer nog stå rätt bra när underförankrings banden är spända..

Enligt dr.bob som var med och grundade britax så funkar alls bakåtvända bältesmonterade stolar med fast midjebälte, vi har så i våra bilar med, bli ofta så mkt stadigare än vanligt bälte..

längtan09 skrev 2014-08-14 23:34:15 följande:

Aha, jag kollade bara snabbt på den vi redan har, en britax multi-tech och den fick man inte ha tvåpunktsbälte till stod det. 

Jag vet inte om det går med ett stödben. Det är ju kardantunneln som avgör det, tror inte det går att säkert få ett stödben bra lutat mot det, den är ju välvd och inte rak. Luta mot sätena ska dock inte vara några problem. 

• Bambusa

Vet inte vad de ska heta men just sånt man drar mindre å större som inte har rulle är de som funkar! Min dotter åka twoway bakåt i 3 bilar... hon blir 6 år i december.. i ena har vi bara sånna midjebälten -raggarbil..

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!