• Bambusa

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

4blevde skrev 2013-05-05 23:17:15 följande:
    Ni som kan det mesta. Vi ska på kryssning om en månad, min yngsta son är då 18 mån, väger ca 11,5 kg. Vi kommer åka buss från dalarna till stockholm där båten går ifrån. Jag vägrar ha sonen i knät eller lös på bussen. Han har några cm kvar i längden på ett babyskydd och vikten har han inte uppnått (13 kg) Vi har både en britax hi way och en two way hemma.
    Kan jag ha sonen i babyskyddet? Eller är det dumt med tanke på hans ålder? Går bussbältet på anslutningsbussarna runt skyddet?
    Eller ska jag ta two wayen ? Går det att spänna remmarna på stolen framför?

Jag är såå tacksam för svar, jag grubblar ihjäl mig på detta snart. Dom andra barnen 5,5 år och 7 år kommer åka på bälteskuddar. 

hoppar in och svarar, för ja åkte långfärdsbuss med min dotter när hon va ca 1½år, och ja tog då babyskyddet, för ja skulle sen gå och ville inte släpa på stora bilstolen på stan.. vi hade akta gracos med bas, men ja skippade basen.. hon hade inte heller växt ur de varken på vikten eller längden.. ja tyckte de va kanon att ha babyskyddet som extrastol till bussresor eller en snabbt bestämd resa i nån  annans bil..  nu är hon 4½ och åker i sin twoway bakåt..
  • Bambusa

jag hade ju turen att de va 3punktsbälte, men de kan vara väl korta ibland, då får man vick in dom på plats, fick ja göra i brorsan mins volvo med, där var de för kort bälte för babyskyddet utan bas, men fick dit de iaf, och åkte resan på 5km..  numera när vi åker korta bussresor ( 25min in till stan, så har vi en bälteskudde till dottern på 4½år,17kg 101cm -men skulle vi åka en längre bussresa blir de tw bakåtvänd som gäller.. ) 

• Bambusa
    IVFmamma skrev 2013-06-19 19:45:36 följande:

Den sista stolen, den som gör bilen 6-7sitsig sitter i bakluckan och man måste lixom "kravla" in i bakluckan för att kunna sitta där. Babyskyddet och Two wayen får inte plats där och hon som är 3 år är cpskadad så hon fixar inte att kravla in där. Jag ska dessutom ha plan.KS så jag kan inte heller göra det till en början.
    jag skulle prova att flytta runt tw och kolla hur man kan ge henne lite bättre benutrymme, eller ha en kudde under fötterna på henne, de hjälper min dotter i morfars bil, där two-way sitter helt emot baksätet, hon är 4½år,101-103cm lång..
  • Bambusa

vi har en nackkudde som man knäpper med karborband under hakan, de funkar bra för vår 4åring iaf, hon åker bakåt i two way.. sov flera timmar i den igår utan att tappa huvudet.. köpte den på babyproffsen, sett den på barnenshus med..

• Bambusa

vill bara tipsa om pampers engångs "blöjlakan" som är kanon i bilen om dom kissar på sig elelr om de kommer kräk, suger mkt bättre än handukar och de går inte genom, sen kan man kasta dom bara..  ja har haft en halv sån i bilstolen när dottern kissade på sig ibland, så slapp ja tvätta klädseln :)  spyor är mkt otrevliga i bilen, men de va säkert bara nyheten med frammåt som gjorde att de gick, sägs att de itne ska spela nån roll, barnet spyr inte för de åker bakåt (som dock vissa vuxna kan göra (och äldre barn)  många kör ryckigt och kanske för tätt inpå maten (drive in går bort)  men kex och lite att dricka titt som tätt kan va bra (tänk gravidillamående)  vi har en hund som blir åksjuk (efter att inte blivit de i 5år innan) å hon får postafen om vi ska åka längre än 5minuter,för de är då hon mår dåligt, efter 5minuter..)   finns även åksjukearmband att köpa, de hade ja när ja va gravid..  lycka till !!

• Bambusa
    drömmaromsmått skrev 2013-07-23 10:38:14 följande:

det mesta hamnade på sparkskyddet så det var bara att torka av, tyvärr rann det ner under stolen, vi åkte tidigt på morgonen så bilen var sval och  dottern vägrar frukost så hon hade inte ätit mer än någon tugga kex innan vi åkte, (för kex är ju godis i dotterns värld) och vi låg på inlandsvägen mitt i ingenstans när olyckorna började i baksätet så ingen ryckig körning eller kraftiga inbromsningar utan allt flöt på.

Hon var likblev, svettig och såg trött ut även framåt men kräktes inte något mer i alla fall men jag mådde kasst över framåtvändningen hela vägen hem dvs 40 av de 60 milen.

Det får bli postafen framöver när vi ska åka den här sträckan igen. 

jag tror inte hon hade fortsatt kräkas bakåt heller iofs.. har de redan kommit kräk i bilen kan de lika gärna fortsätta, så ja hade inte vänt min 4½åring ens..   hade dotterns kusin i bilen när hon börja spy som besatt (van att åka bakåt, och 2½år) så de rann in i min dotters bilstol -graco Cosmic Comfort s, den va i viloläge och då blir de ett mellanrum mellan hennes sittyta och bilens, ja fick ta en flaskbortse med en strumpa på för å torka bort allt.. urs.. men hon spydde ca 3 gånger på 15minuter sen va de bra, ingen annan blev dålig och hon va som vanligt sen..

tom mage är heller inte bra, så nånting en stund innan är bäst..men om du skulle lägga sån där pampers under stolen,där sparkskyddet slutar, då blir de iaf lättstädat, och man slipper mkt av lukten..   för våran bil lukta spyor i veckor.. urs.. 
  • Bambusa
    stor grön drake skrev 2013-07-24 05:25:50 följande:

Tyvärr har han väldigt lång överkropp jag hoppas och ber att han slutar växa i ryggen NU men på kläderna synns det att hantvärtemot verkar ha växtspurt då tröjor som funkade i försomras nu visar magen. Han var ca 105cm i maj, inte mätt honom sen dess, men som sagt, väldigt lång överkropp precis som jag och pappan.

min dotter har lågn överkropp hon med, när hon va 98cm var ryggen ungefär lika lång som en annan tjejs på 116cm.. hon är kort för övrigt, ca ett år "efter" i längd.. lite för lång för mellan läget på twoway, men liite för kort för högsta tycker ja.. blir 5 i december..
  • Bambusa

min dotter klagar på ont i rumpan i en lite äldre tw som sitter i morfars bil (den har ett år kvar i tjänst) så vi vek en lite handduk och la där, då klagar hon inte mer.. ja tänkta att de kan inte va värre än när dom är små och har blöja..

• Bambusa

en snabb fråga, ja ska åka sjukresebuss imorgon med min 4½åring, som såklart åker bakåtvänt i bil, men funderar på att ta en bälteskudde i bussen, är de väldigt riskabelt?? bussresan tar 2timmar, sen ska vi vara på sjukhuset och sen 2timmar hem.. 

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!