Inlägg från: Aileen Allannah |Visa alla inlägg
  • Aileen Allannah

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Mamma och Mor - absolut! Och en sexåring som får ont av att sitta bakåtvänd är det ju självklart bara att vända.

• Aileen Allannah
    LindaEfraim skrev 2013-02-09 11:31:22 följande:
    Sisisisisi

Skulle man ha barnen bakvänt tills de väger 25kg skulle min nioåring kunnat åkt bakvänt till hon var 8 år och fortfarande åkt bakvänt tills dess! Hon väger 27 kg idag och blir 10 år i somnar.
    Göder man sina barn så att de väger 25 kg vid 4 års ålder är det sjukt. Ett barn på fyra ska väga runt 17 kg för det är normalt! Spannet är 16-19 kg och då räcker en stol till 18 kg.

De nya framåtvända stolarna är säkra en av dom är Be Safe som roterar vid en sidokrock så benen kommer in mot bilen. Och ryggstödet utåt.
    www.besafe.se/Produkter/Bältesstol-15-36-kg/i...
    Uttala inte saker som att folk göder sina barn och att något är sjukt för att en fyraåring är tung. Min tvååring väger drygt 16 kilo nu, utan att han på något vis är gödd, sjuk eller fet. Det är inte okej att häva hur sig såna saker hur som helst.
  • Aileen Allannah

Linda, om DU kör på någon bakifrån så sitter dina ungar säkrare bakåtvänt. Som de andra sagt, det är inte samma kraft att bli påkörd bakifrån som framifrån, så ge dig nu.

• Aileen Allannah

Reflexväst och filtar finns, liksom bälteskniv. Och jag tänker ha barnen bakåtvända så länge det går. Något mer?

• Aileen Allannah

Linda, sluta nu. Dina åsikter och den fakta som finns går inte ihop, och det är dina åsikter som drar det kortaste strået. Att göra halmdockor känns rätt onödigt.

• Aileen Allannah
    LindaEfraim skrev 2013-02-10 21:07:45 följande:
    Men Aileen
    Det finns en viktrekommendation sedan en åldersrekommendation folk får väl göra hur de vill ang de dessa två rekommendationerna som kan bli missvisande. Vet de som vänt sina barn som varit fyra år som vägt 13,5 kg men som litar på åldersrekommendationen. Sedan finns det de som bara går på vikten och vänder sina nyblivna treåringar pga att de väger över 15kg. Allt enligt rekommendationerna som är svårtolkade eftersom de har en ålder och en vikt!
    Det är väl inte svårtolkat alls? Är ungen fyra-fem år och väger över femton kilo så vänder man. Väger ungen mindre än 15 kilo så får hen sitta kvar bakåt. Sen att folk inte fattar vad som är bäst och försöker hävda att man VISST kan vända framåt innan fyra års ålder, och bygger det på mer eller mindre genomtänkta argument, det kan man inte göra så mycket åt. Det finns rekommendationer som är klara och tydliga. Frågor?
  • Aileen Allannah
    LindaEfraim skrev 2013-02-10 21:29:36 följande:
    De skriver i sina rekommendationer ungefär fyra år eller ca fyra år. Är jag löjlig eller är det NTF och trafikverket som är löjliga?
    Den som sitter och raljerar om att det inte är fel att vända sina barn när de närmar sig fyra år (när är det?), särskilt som NTF säger att barnen ska sitta bakåt upp till 4-5 års ålder, är löjlig. Jag fattar inte varför du känner sånt behov av att trycka på att man VISST kan vända barnet tidigare?
  • Aileen Allannah
    LindaEfraim skrev 2013-02-10 22:11:31 följande:
    Läs länkarn? På mer än tre ställen står det omkring 4 års åldern!
    Mm,  men NTF, som du undrade över, säger 4-5 års ålder. Fortfarande förstår jag inte ditt behov av att hävda att det går så bra att vända ungarna tidigare? Den här tråden är liksom till för att få andra att ha sina barn bakåtvänt (och säkrast) åkande så länge det går, inte att debattera om det verkligen ÄR säkert att åka bakåt. Det finns inget att debattera nämligen, så du är ute i ogjort väder.
  • Aileen Allannah
    LindaEfraim skrev 2013-02-11 09:59:20 följande:
    Fast man kan ju tolka det hur man vill sisisisi! De skriver så länge som möjligt men framåt minst från 18kg. Det blir dubbla budskap i samma text.
    Det är inte fel men gör ändå rätt?
    Jag fattar inte varför du fortsätter tjafsa? Varför är det så himla viktigt att vända ungen tidigt, varför tycker du att det är så fel att påpeka att det är ett sämre val? Det ÄR ett sämre val, och råkar stolen man har bara räcka till 18 kilo så går det utmärkt att byta stol till en som klarar 25, och därmed låta barnet åka säkert ett tag till.
  • Aileen Allannah
    LindaEfraim skrev 2013-02-11 14:05:01 följande:
    Galia en fyra åring på 25 kg är överviktig om barnet inte är enormt lång för sin ålder men det är ovanligt. Även om barnet är 110 cm långt till sina 25 kg och är 4 år så har barnet fetma! Även om barnet skulle vara 120 så skulle barnet ha övervikt för sin ålder inte förrän man har en fyra åring som är 125 cm och väger 25kg är normalvikt och så långa fyraårigar som mellan 115-125 är extremt ovanligt. Dock inte ovanligt med barn som väger 25 kg i den åldern. Kan man inte som förälder ta det så vanvårdar man faktiskt sitt barn. Inte för att vara elak! En tvååring som Aileen pratar om brukar inte öka så mycket i vikt under varje år efter de just fyllt två om man inte har tendens till övervikt i familjen.
    Barn generellt ökar inte barn ett flertal kilo efter två års ålder. Det kan röra sig om 1-2 kg per år och det är det normala. Har du en treåring flicka som är 100cm lång och väger 19 kg är det fetma, 18 kg på samma längd är inte fetma. Det behövs inte många hundra gram för att en barnkropp ska få övervikt eller fetma. Precis som att säga att barnet ungefär cirka har fetma. Eller är det fetma? Detta borde NTF och Trafikverket skriva mer tydligt! Jag gillar inte luddiga texter!

-Barn SKA åka bakvänt tills de är 4 år.
    Väger barnet under 18 kg vid 4 års ålder SKA de fortsätta åka bakvänt tills de nått den vikten.-

Är det svårt för dom att skriva klart och tydligt än luddigt som cirka, ungefär man får från 15 kg men bra tills 18 kg men ännu bättre tills 25.

Förstår ni skillnaden?
    Men det ÄR ju ingen lag, alltså ingenting som ntf eller trafikverket kan gå ut och skriva att man "ska" göra si och så. Och jag förstår fortfarande inte varför det är så viktigt för dig?
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!